David en Abisag

Ds. W. C. Meeuse / 6 reacties

Vraag

Hoe moeten we toch omgaan met dat verhaal van David en Abisag in 1 Koningen 1:1-4?

Antwoord

David ligt op zijn sterfbed en kan niet warm worden. Elektrische dekens waren er niet en dat men niet op het idee kwam om warme kruiken te gebruiken begrijpen wij niet. In de cultuur van die tijd was het hebben van een bijvrouw en polygamie geaccepteerd. Het voorstel om een jonge vrouw (een maagd) te zoeken was toen niet zo vreemd. Het kon geen getrouwde vrouw zijn. Zo wordt Abisag gevonden, een Sunamitische, die de koning diende (vers 4). David had geen gemeenschap met haar.

De vraag is, hoe we hiermee om moeten gaan. Vanzelfsprekend vraagt het niet om navolging. Het vraagt ook niet om onze veroordeling. Er staan veel geschiedenissen in de Bijbel (denk bijvoorbeeld aan Simson) die wij niet direct begrijpen. Maar laten we vooral bedenken waartoe ons de Bijbel gegeven is. En welke vragen voor ons nuttiger zijn. De Bijbel wijst ons op de komst en het offer van Jezus Christus. En dat is de enige troost in leven en in sterven dat we weten Zijn eigendom te zijn.

Met vriendelijke groeten,

Ds. W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

Davidpolygamie
6 reacties
vlokje
Hoe moeten we toch omgaan met Lot en zijn dochters, met Noachs dronkenschap, met Jakobs leugen, met al Salomo's vrouwen, met.... de lijst is te lang om op te noemen vraagsteller.

U kiest een willekeurig verhaal uit, dat kan met zoveel verhalen.
Van veel dingen vraagt een redelijk mens zich af waarom dit nu speciaal in Gods heilig Woord terecht moest komen.
Als u uit de bijbel gaat schrappen waar u niet goed mee om kunt gaan, houdt u waarschijnlijk een dun bijbeltje over. Maar dat is niet de bedoeling. We moeten weten hoe zondig de meeste van Gods kinderen zijn.
Ruben92
Mooi antwoord en ook mooie reactie @vlokje! Ik sluit me daar helemaal bij aan! Wij zijn allen zondaren en hebben een redder nodig. En David (die een man naar Gods hart was), kende de zonde ook maar al te goed.
Daniel
Helemaal eens met de Ds Meeuse, vlokje en Ruben68...., maar als ik als zondaar vaak dronken ben, lieg zoals Jacob, met meerdere vrouwen het bed deel, met mijn dochters de bedstee induik....
en ik kom in de orthodoxe protestante kerk, dan ben ik een outcast (dit verhaal kan ook over mijn buurman gaan).
Want we zijn niet zo lief voor zondaren in onze kerken. Ja, vroeger, in de bijbel, maar dat is het boek van God, maar nu mag het niet meer.
Waarom dan niet? Omdat het boek van God een achterhaald boek geworden is...?
vlokje
Daniel: achterhaald is niet zo netjes verwoord. De cultuur is enigszins veranderd, de normen zijn wat gefatsoeneerd en we hebben de bijbel nu in zn geheel op schrift, dat voordeel hadden de kinderen van God toen nog niet, ze kenden nog niet de hele bijbel.
John61
@Daniel: het meest kenmerkende van kerkmensen is dat het allemaal zondaars zijn, waarbij sommige zonden openbaar worden en anderen verborgen blijven. Dat David een man naar Gods hart genoemd wordt, ondanks alle scheve schaatsen die hij reed, laat zien dat God een God van Liefde, vergeving, genade en verlossing is. Als wij daar nou ook eens een greintje van hadden... Wij nemen anderen vaak de maat, terwijl we zelf verre van perfect zijn.
juni
zo zie je maar weer dat de Bijbel ons moet gaan lezen