(...) Zou u mij kunnen uitleggen wat het verschil is tussen een goede persoonlij...

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Het geloof gaat volgens mij om een persoonlijke verhouding met God. In een discussie werd opgemerkt dat mijn opvatting mystiek zou zijn. Dat woord heb ik later opgezocht in het woordenboek. De betekenis is een streven naar de bijzondere persoonlijke vereniging met God. Dat lijkt mij heel goed te zijn. Maar die opmerking was niet positief bedoelt. Dus nu begrijpt ik het niet meer zo goed. Zou u mij kunnen uitleggen wat het verschil is tussen een goede persoonlijke verhouding met God en een mystieke verhouding met God?

Antwoord

Beste vragensteller,

Een goede persoonlijke verhouding met God door middel van Zijn Zoon de Heere Jezus is wat wij nodig hebben! Hoe? Door Zijn Woord, door Zijn Geest die Zijn Woord in ons hart legt en door het gebed. Dat is de kern van het christelijke geloof. Dat is een bijzondere persoonlijke vereniging met God. Je kunt het mystiek noemen. Vaak wordt dat woord negatief gebruikt, om aan te geven dat je met iets bezig bent dat niet van deze tijd is, iets wat niet zichtbaar is, iets dromerigs, iets in het verborgen, iets geheimzinnigs. Het is ook mystiek omdat het vaak niet door ons eigen verstand te bevatten is wat God voor ons gedaan heeft en wil doen. Het is onbegrijpelijk. Volgens Paulus is het de dwaasheid van het kruis en de prediking daarvan.

Toch mag en kun je ook zeggen dat het, tegenover mystiek, ook werkelijk en tastbaar is als je met God verenigd mag zijn. Dat geeft inhoud aan elke dag, troost, vrede, liefde, verdriet om zonden, begrip voor anderen. Dat is niet meer “negatief” mystiek te noemen, maar dat is een nieuw leven hebben, wat ook voor anderen zichtbaar is. Dus dan komt naar buiten toe openbaar wat eerst in je binnenkamer tussen God en jouw hart besproken is.

Concluderend: als het alleen bij mystiek blijft, zullen mensen uit je omgeving vaak negatief reageren. Probeer daarom ook buiten je binnenkamer zichtbaar te maken dat de Heere goed is en dat Hem te dienen een liefdedienst is.

Met vriendelijke groet,
Ir. R. H. Warnaar