God leren vertrouwen

Ds. W. van Weelden / 1 reactie

Vraag

In het verleden ben ik erg beschadigd in mijn vertrouwen. Dit werkt nu ook enorm door naar God. Hoe kan ik Hem ooit leren vertrouwen? Als ik bijvoorbeeld bid om bewaring en een veilige thuiskomst als ik de weg op moet, kan ik er nooit zeker van zijn dat ik ook bewaard word, want misschien krijg ik onderweg wel een ongeluk.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

We stuiten hier op een zeer aangelegen en teer punt. Hoe kunnen wij spreken over vertrouwen, wanneer juist het vertrouwen problematisch is?

Allereerst gaan wij bij de Heilige Schrift te rade. Want God spreekt daarin tot ons. Ik denk aan de Bergrede. De Heere Jezus zegt dat wij ons geen zorgen moeten maken. Dan wijst hij op wat wij om ons heen kunnen zien. “Aanmerkt de leliën van het veld.” De Heere Jezus schenkt ons veel in Mattheüs 6:25-34. “Zijt niet bezorgd tegen de morgen, want de morgen zal voor het zijne zorgen. Elke dag heeft genoeg aan zijns zelfs kwaad.”

Het tweede is dat geloof altijd op het Woord van God aantrekt. Het vertrouwen hebben wij niet in huis. Het wordt ons geschonken. In de verborgen omgang met God ontdekken wij dat Hij ons regeert door Zijn Geest en Woord. Zo is de weg Hem niet onbekend. En wat er ook gebeurt, als een paal boven water blijft staan dat Hij er vanaf weet.

Het derde is dat wij leren ontdekken hoe God in ons leven aanwezig is. Er zijn twee manieren die God gebruikt. Of Hij leidt ons uit de narigheid en de zorgen, of Hij verandert ons hart. Dan staan wij er anders in. Dan worden wij onderwezen dat het niet de omstandigheden zijn die beslissen over ons leven, maar de weg met de HEERE.

Dan zullen wij altijd op Hem aanlopen en het van Hem verwachten. Dan wordt het vertrouwen dag aan dag gesterkt, want je mag dan weten: wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Dan mag je dag aan dag je leven leggen in Zijn hand in de volle overtuiging dat het Hem niet uit de hand loopt.

De Heere Jezus legt het aan ons hart. Zie hoe in de schepping de dingen toegaan. God zorgt. Wees dan niet bevreesd. Leef in vertrouwen op God. Maar u weet: een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest. Problemen zien, zorgen kennen. Zie uw leven in het licht van Gods Woord, in het licht van Gods genade, in het licht van Gods liefdevolle verzorging voor de Zijnen. Dan zullen wij ook niet vreemd opkijken wanneer de schaduw van het kruis over ons leven valt. Want het is in het licht van het lijden en sterven van de Heere Jezus dat een mens mag zien dat God zijn leven regeert en onderhoudt. Want zoals God om Christus wil onze God en Vader wil zijn, zo is het om Christus wil dat Hij er voor zorgt dat er geen haar van ons hoofd valt zonder Zijn wil. Dat is uitwerking van die enige troost beide in leven en in sterven. Die troost van Christus te zijn.

Ds. W. van Weelden

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Oud-Alblas
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

geloofsvertrouwen
1 reactie
juni
@vragensteller,allereerst sterkte gewenst i v m uw beschadigingen.

Onze Schepper is de enigste Die te vertrouwen is. echt de Enigste!
Ik wens dat Hij u dat bekend maakt.
altijd weer een wonder om er achter te mogen komen,dat een mens voor niemand zo blind is,als voor zichzelf,k,pas maar bij mezelf af.....
In Jesaja 1 staat een os kent zijn bezitter en een ezel de krib zijns heren....

Hij zonder zonde, volmaakt,Heilig...moeten we Die leren vertrouwen????
Wij zondaren?
ach,val Hem toch te voet! Hij is het zo waard!
ik heb ook zo als u gepraat vragensteller!
k,was/ben zo blind van s,hemels wege