Kinderen boeten voor zonden van ouders

Ds. R.H. Kieskamp / 5 reacties

Vraag

In Ezechiel staat dat de kinderen niet zullen boeten voor de zonden van de ouders, maar toch lees ik in de Bijbel verschillende keren dat de kinderen mede gestraft werden, zoals bij Achan waarbij heel zijn gezin werd gestenigd en bij Daniël in de leeuwenkuil werden ook de kinderen van die oversten uiteindelijk in de leeuwenkuil gegooid. Bij Noach vind ik het helemaal onbegrijpelijk. Noach begon met zondigen door dronken te worden en zijn zoon Cham zondigde naar aanleiding daarvan, ook maar Kanaän, de kleinzoon van Noach werd vervloekt. Hoe moet ik dit zien i.v.m. wat er in Ezechiël staat?

Antwoord

In Ez. 18 gaat het er om dat die kinderen die de zonden van hun ouders niet navolgen, ongestraft blijven. De straf gaat via ouders op kinderen enkel voort wanneer kinderen in dezelfde zonden als van hun ouders blijven doorgaan. Hetzelfde geldt voor de andere genoemde voorbeelden. De kinderen van Achan en de kinderen van de oversten bij de leeuwenkuil zullen geheel hebben ingestemd met wat hun ouders deden. De kleinzoon van Noach zal dus ook geheel achter vader Cham hebben gestaan.

Het bevrijdende voor ons vandaag is dat we niet worden afgerekend om zonden van ouders, wanneer we zelf in oprechte bekering anders leven en de Heere dienen en vrezen. Tegelijk geven we daarmee een goed voorbeeld wanneer God ons de kinderzegen geeft. Bovenal eren we God daarin, terwijl we niet verstrikt raken in machten van zonde, satan en dood.

Ds. R. H. Kieskamp

5 reacties
Antoinette
Goed antwoord Ds. Kieskamp!!

Je kunt trouwens wel last ondervinden van zonde die zijn voorgekomen in de geslachten van je ouders of voorouders.
Je hoeft er geen last van te ondervinden, het kan ook zijn dat je ze gewoon weet.
Als je ze weet, kun je ze belijden en plaatsvervangend vergeving vragen, zodat satan geen recht meer heeft om jou iets aan te doen t.g.v. zonde uit de geslachten van voorouders.
"erfzonde" dus.. het kan diep zitten hoor, maar wie oprecht met Jezus willen wandelen, zal de Heilige Geest ook openbaren waar je vergeving voor moet vragen.

"ik heb het zelf ervaren, wat er kan gebeuren als je blijft lopen met zonde uit je voorgeslacht die je niet belijd, en waar je geen vergeving voor vraagt als je ze wel weet.

het mooie is als je alles voor zover je weet aan het licht hebt gebracht, kun je een grote bevrijding ervaren... meteen of op den duur.

Als je mijn ervaring wilt weten mogen jullie me altijd mailen:
toontjevos@hotmail.com
Alphonsus
Het woord "erfzonde" wordt in geen enkele bijbelvertaling teruggevonden.
Samanthi
Idd een mooi antwoord, wat ik nog wil toevoegen is de geschiedenis van Korach,Dathan en Abiram,alle vielen in de gespeten aarde behalve Korach.
Die is gespaard gebleven.
gr Samanthi
Antoinette
@alphonsus We noemen dit erfzonde, als je wilt weten waar het staat geschreven hier de texten die ernaar verwijzen:
exodus 20:5, exodus 34:7, numeri 14:18, deuteronomium 5:9
Uit de praktijk blijkt dat wij last kunnen ondervinden van de zonde die zich hebben afgespeeld in onze voorgeslachten, zodoende.
jslabbekoorn
Je kunt ook denken aan wat de Tien Geboden zeggen: Ex. 20:5 “Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde lid dergenen die Mij haten;
6 En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen die Mij liefhebben en Mijn geboden onderhouden.”
Het gaat dan ook om of "degenen die Hem haten, of die Hem liefhebben".
Wat de ‘erfzonde’ betreft, dat is ook wat Paulus beschrijft in Rom. 5:12-19. Dat de zonde van Adam ons wordt toegerekend en zo de dood doorgaat tot alle mensen. Daarom moeten wij door Christus daar ook van verlost worden, zodat zijn gerechtigheid ons wordt toegerekend door Gods genade.