Je kind in je is geheiligd

Ds. R. Kok / Geen reacties

Vraag

Waar vind je in de Bijbel dat je kind in je is geheiligd?

Antwoord

Je zult deze vraag wellicht stellen naar aanleiding van de eerste vraag uit het doopformulier. De heiligheid die daar bedoeld is, is een verbondsheiligheid. Heiligen is "afzonderen tot een bepaald doel". Het betekent dat een kind dat binnen de gemeente geboren wordt, geen heiden-kind is, maar leven mag op het erf van het verbond. Met het doel, dat het Gods verbond en woorden als zijn schatten leert gadeslaan.

In 1 Kor. 7:14 wordt o.a. gesproken over dat geheiligd zijn: Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door de man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

Het gaat hier om het feit dat één van beide ouders christen is. Dan is het gezinsverband geheiligd. Dus ook de kinderen. De kantekeningen bij de Statenvertaling zeggen daarbij: "Dat is: de kinderen zijn in het uiterlijk verbond Gods begrepen en hebben toegang tot de tekenen en zegelen van Gods genade, zowel als degenen, die van beide gelovige ouders zijn geboren." En bij onrein schrijven zij: "Dat is vreemd aan Gods verbond, gelijk van de ongelovigen en hun zaad wordt betuigd", Ef. 2:12.

Dat wil niet zeggen dat de kinderen heilig zijn in zichzelf, dat ze al wedergeboren zijn. De Heere Jezus Zelf maakt ook onderscheid tussen innerlijk en uiterlijk aan Hem verbonden zijn. Denk aan de Wijnstok en de ranken (Joh. 15). Ze behoren tot het verbond van de Heere, tot de gemeente. Dat is wel een groot voorrecht. De Heere belooft in dat verbond alles te willen schenken wat nodig is tot zaligheid. Om de vervulling van wat de Heere belooft mag en moet gebeden worden (Ps. 81:11).

Ds. R. Kok

Lees meer artikelen over:

doopformulier