Bidden voor het eten

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Op school vroeg een keer iemand waarom ik bid voor het eten. Eerlijk gezegd wist ik dat tot mijn schaamte niet zo goed. Wel probeerde ik er wat van te zeggen, maar wat houd het nu echt in? Je vraagt dan om een zegen, maar wat houdt dat precies in? Ik dacht eerst dat het is zodat het goed is voor je lichaam en dat het vult en dat je er niet ziek van wordt, zeg maar. Maar dat weet ik niet zo zeker eigenlijk. En daarbij vraag ik me ook af waarom je na het eten nog dankt. Waar in de Bijbel kom je dat tegen? Voordat je begint te eten dank je toch al voor het eten en vraag je er Gods zegen over? Waarom dan twee keer?

Antwoord

3 reacties
MUS
Eerlijk gezegd weet ik ook niet waar het vandaan komt dat we bidden voor ons eten.
Jezus dankte namelijk altijd:
Mattheüs 15:36 En Hij nam de zeven broden en de vissen, en als Hij gedankt had, brak Hij ze, en gaf ze Zijn discipelen; en de discipelen gaven ze aan de schare.
En wel... voor het eten!

Na het eten zong hij een lied:
Mattheüs 26:30 En als zij den lofzang gezongen hadden, gingen zij uit naar den Olijfberg.
Daniel
Bij ons thuis werd er vroeger ook gebeden voor en na het eten. Na het eten ook nog een stuk voorlezen uit de bijbel door één van de huisgenoten.
Tijdens het bidden voor het eten keken wij als kinderen door onze gevouwen handen naar het eten, want iemand zou zo maar iets kunnen pikken.
Tijdens het Bijbellezen trokken we stiekem gekke gezichten naar elkaar om de ander aan het lachen te maken.
Soms verlang ik zo naar die tijd terug.
God zal het ons wel vergeven hebben.
moedervan2
Zelf denk ik dat het belangrijk is hoe oprecht je er in bent. Mijn man werkt in de bouw en bidt thuis voor zijn eten en 's avonds dankt hij. Dat is niet omdat hij er niet voor uit durft te komen, want hij praat regelmatig met collega's over het geloof. Ook als we een personeelsuitje hebben bidden we altijd wel. Maar op de werkvloer is het soms rommelig eten en staat de muziek van de collega's hard aan. Mijn man vindt het eerbiediger om thuis te bidden.
Ik denk dat het niet gaat om het twee keer bidden, maar dat je God dankt dat je te eten krijgt. Hoe en wanneer en waar... ja... dat zal volgens mij niet zo belangrijk zijn.
Wel denk ik dat het een goede gewoonte is om het voor of na het eten te doen, omdat een mens daarin nogal eens vergeetachtig is en God niet zomaar dankt voor wat ie krijgt. Net als het bijbellezen, dat hoeft ook niet persé bij de maaltijd maar het is wel een goede gewoonte omdat de Bijbel dan wel regelmatig open gaat.
Maar zelf vind ik het twee keer bidden/danken niet echt nodig. Dankzeggen en een zegen vragen hoort bij elkaar. Ik zou het zelf betervinden om voor het eten te danken en een zegen te vragen en na het eten alleen te lezen om de maaltijd af te sluiten. Maar ik krijg mijn man nog niet zover :)