Living apart together

Ds. P.C. van Keulen / 1 reactie

Vraag

Ik ben gescheiden sinds 2005, alleen gelaten vanaf 2001. Nu ben ik al 17 jaar alleen onderweg, maar met Jezus. Mijn leeftijd is 66 jaar. Als God het toelaat kan ik een nieuwe relatie aangaan. Mijn man heeft mij verlaten, want volgens zijn ‘diagnose’ was ik ziek. Hij is een arts en hij heeft mij gewoon bij de psychiatrie afgeleverd en daarna geen contact meer met mij opgenomen. Ik was 30 jaar getrouwd, gerekend tot de scheiding. Dit trauma heb ik door de tijd en met Gods hulp kunnen verwerken.

Als ik een man zou ontmoeten die ook de goedkeuring van God krijgt en hij zou niet willen trouwen, maar een latrelatie willen, wat dan te doen? Op mijn leeftijd gaat het niet meer om kinderen krijgen, of ouder zijn. Ik ben ongebonden, mijn kinderen zijn allemaal getrouwd en ik heb tien kleinkinderen. Hoe ga ik dit ‘leven’ in gezelschap van een man aan? Ik ben nog vrij, maar er is iemand die interesse heeft in mij. Wat mag op seksueel gebied in een blijvende relatie? Kan ik voor God samen met een man een gebed uitspreken waarin wij Jezus uitnodigen om ons samen te binden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Er ligt al een heel bewogen en traumatische periode achter u. Goed om te lezen dat u dit met Gods hulp hebt kunnen verwerken. U bent nu op een punt aangekomen dat u weer denkt aan een nieuwe relatie, waarbij u de vraag stelt: Wat te doen als een man niet wil trouwen en een Latrelatie wil?

Als u uitgaat van de goedkeuring van God met betrekking tot een nieuwe relatie dan zal trouwen geen probleem moeten zijn, omdat dit de samenlevingsvorm is tussen man en vrouw die God ons in Zijn Woord voorhoudt. Voor een latrelatie vind ik in Gods Woord geen enkele grond. Het burgerlijk huwelijk verbindt u dan als man en vrouw aan elkaar en binnen het huwelijk krijgt dan ook de seksuele omgang tussen u en uw man een plaats.

Met betrekking tot het huwelijk is het ook zeker goed en belangrijk om Jezus uit te nodigen, om samen te bidden (elke keer weer) om een zegen daarover; dit mag in het bijzonder ook gebeuren in een kerkdienst die volgt op het burgerlijk huwelijk, waarin u als pas getrouwde man en vrouw u voor Gods aangezicht stelt, samen met de gemeente en de familie, om zo met en vanuit het Woord uw huwelijksreis voort te zetten.

Een hartelijke groet en Gods zegen toegewenst,
Ds. P. C. van Keulen

Lees ook: 'Latrelatie'

Ds. P.C. van Keulen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Bodegraven
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

1 reactie
leene
En wel trouwen maar ook twee huizen aanhouden? Ik weet alleen niet of dat heel veel omslachtige praktische consequienties heeft. Ik ken een echtpaar dat wel getrouwd is maar waarvan de man zeker in het begin af en toe in zijn eigen flat verbleef. Blijkbaar had hij dat soms nodig ( of wellicht ook de vrouw :)
Uiteindelijk kwam dat steeds minder vaak voor, ik weet niet eens of hij die flat nu nog heeft.
Ik kan me namelijk voorstellen dat je na een traumatische periode het niet ziet zitten om gelijk weer je hele leven te delen. Maar ik zou wel trouwen.. een relatie aangaan met iemand die toch nog een soort ontsnappings mogelijkheid wil, zou ik persoonlijk niet doen en is mijns inziens ook niet de bijbelse weg. Zie ook antwoord wat u al hebt gekregen.