Hoe geef je je over aan God?

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Hoe geef je je over aan God?

Antwoord

Op deze korte vraag zou ik verschillende dingen willen antwoorden.
We moeten in de eerste plaats eerlijk tegen elkaar zeggen, dat niemand vanuit zichzelf naar God vraagt of God zoekt. Dus niemand wil of kan uit zichzelf zich aan God overgeven. Zie Romeinen 3: 9-20. Als we spreken over "je overgeven aan God", dan zal dat dus altijd betekenen dat er 'iets' van Gods kant in ons leven is gekomen.
Maar dit betekent niet dat we maar lijdelijk moeten afwachten. Het is onbijbels om te zeggen: "Ik wil en kan mezelf niet aan God overgeven, dus nu moet ik maar wachten tot God het mij geeft." God roept mensen om zich aan Hem over te geven. Dat lezen we bv. heel duidelijk in 2 Kronieken 30:8. Daar wordt het volk van Israël en Juda door boden van Hizkia opgeroepen om zich te bekeren (vs.6). Ze moeten niet de nek verharden in vijandschap, maar de hand aan de Heere geven. Hierin zit opgesloten de overgave aan de Heere, nl. de hand geven als teken overgave. De Heere roept alle einden van de aarde om zich tot Hem te wenden/bekeren (Jesaja 45:22).
Wie de Bijbel goed leest en een bijbelse verkondiging hoort, zal er dus niet onderuit kunnen, dat God hem of haar roept. Roept tot bekering, roept tot geloof in de Heere Jezus Christus. Wie deze roepstem hoort, krijgt het moeilijk. Want dan moet je doen wat je uit jezelf niet wilt en uit jezelf niet kunt. Maar door de roepstem van de Heere wordt door de Heilige Geest het harde stenen hart weggenomen en geeft de Heere een vlesen hart. Hij maakt van onwillig, gewillig. Hij zorgt er voor dat wat wij niet kunnen, toch wel gaan doen.

Hoe dat gaat? Het gemakkelijkst is eerst een voorbeeld uit de Bijbel te nemen. Als Jezus een verlamde man zegt dat hij moet gaan opstaan en moet gaan lopen (Markus 2: 10 en 11) dan kan die man dat ook, omdat hij Jezus' stem hoort en door Gods genade gelooft.
De Heere roept ons om ons over te geven aan Hem. Gelukkig, als jij daar serieus mee omgaat, daar ernst mee maakt. Dat is al genade van God. Hoe meer je met Gods roepstem bezig mag zijn, hoe meer de Heere door Zijn Woord tot je spreekt. En dan komt er op Gods tijd een ogenblik, dat je vanuit je hart mag zeggen: "Heere, hier ben ik, ik geef me met al mijn zonden en schuld, helemaal aan U over." Achteraf mogen we dan in het geloof zeggen, dat dit door God de Heilige Geest in het hart gewerkt is en geven we de Heere alle dank en eer!

Ds. A. Jonker