Gebruik maken van IVF

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Nog een vraagje over IVF. Stel dat ik zeker weet dat de Heere ons bekend maakt dat IVF niet voor ons is bedoeld, is het dan fout als we er toch gebruik van maken? Of moeten we wachten tot er op een natuurlijke manier een zwangerschap tot stand komt? En zijn er ook panelleden die IVF en IUI onverantwoord vinden om als christen gebruik van te maken? Ik wil niemand kwetsen met de laatste vraag, maar in onze omgeving lijkt het wel of iedereen het wel verantwoord vindt. Het zou fijn zijn als we een duidelijk antwoord krijgen.

Antwoord

 Beste vraagstel (ler)ster,

Er is al veel geschreven en gezegd over de IVF-methode. Inzonderheid heeft prof. Velema een schriftuurlijk geluid hierover laten horen. Wanneer zulke schriftuurlijke argumenten worden aangevoerd, is het niet juist van deze methode gebruik te maken. Vooral het feit dat overgebleven bevruchte eicellen worden vernietigd is in strijd met het zesde gebod. De beschermwaardigheid van het leven is er van het begin af aan.

Hartelijke groet, ds. H. Paul

Naschrift redactie: We willen er op wijzen dat mevrouw Hoek-van Kooten al eerder een antwoord heeft gegeven over IVF. Zij wijst IVF onder een aantal voorwaarden niet af. Een van die voorwaarden is dat er geen overtollige vruchtjes mogen komen.

Tags in dit artikel:

isci en ivf