Geen speciale ervaringen

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Aan evangelist Van Dooijeweert. Ruim twee jaar geleden ben ik tot geloof(szekerheid) gekomen. Wat een intense vreugde en diepe vrede in mijn hart! De eerste les die ik daarna leerde was dat ik moest leven uit geloof en niet uit gevoel. Inmiddels twijfel ik niet meer of ik een kind van God ben, maar toch verlang ik wel vaak naar die eerste tijd, naar die vreugde en blijdschap. Ook heb ik verschillende keren van predikanten gehoord dat je als gelovige niet kunt leven van wat er vroeger in je leven heeft plaats gevonden, zoals het volk Israel in de woestijn ook telkens nieuw Manna kreeg van God, zo hebben wij dat ook nodig. Toch ben ik dankbaar dat ik op die periode kan terugkijken. Ben ik te lauw geworden of heb ik mijn eerste liefde verlaten? Daar ben ik wel eens bang voor. Ik bid en lees dagelijks uit de Bijbel, maar echte ervaringen heb ik niet meer. Wat ook meespeelt, is dat ik mijn leven lang last heb van faalangst en dat ik een gelijkmatig gevoel heb (niet zo snel enthousiast). Mijn vraag is: is het voldoende als God in Zijn Woord tot mij komt (dus als ik de Bijbel lees) of moet ik daarbij speciale ervaringen hebben? Het maakt me zo onzeker.

Antwoord

Lieve broeder of zuster,

Wat een vreugde! Tot geloof gekomen! Voor miljoenen komt dat nooit. Voor jou kwam het door het werk van Gods Geest. Maar om dan uit het geloof te gaan leven, dat is nog een heel andere zaak. Vroeger zeiden we wel tegen elkaar: “Welkom in de strijd.” Een strijd van vallen en weer opstaan. Dat vallen maakte en maakt mensen wel eens een beetje in de war. Ben ik wel een kind van God? Jij mag dit zeker weten. Prijs de Heere daarvoor! Die zekerheid is zo’n geweldig fundament onder het leven van elke dag, dat je niet kunt leven van wat er vroeger in je leven is gebeurd. Maar ik denk dat je het wel mag gebruiken als middel om aan de goedheid van de Heere te denken. Hij bracht je op deze weg. Hij trok je uit een leven zonder God (al was het door en door kerkelijk). Je mag dat nooit vergeten.

Denk er om dat je die uitdrukking niet verkeerd gebruikt: Het volk Israël kreeg in de woestijn elke dag vers Manna. Ja! Maar dat maakten ze niet elke dag zelf! Ze kregen het van de Heere. En dat is nu nog zo. Leven uit het geloof heeft te maken met elke dag je hand ophouden en elke dag Manna zoeken. In het Woord van God. Weet je; de Heere wil je elke dag genoeg geven om van te kunnen  leven. Maar er zijn aan onze kant vaak zoveel “sta-in-de-wegs”. Begrijp je wat ik bedoel? Er is zoveel wat ons aftrekt van een radicaal geloofsleven.

Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat jij te lauw geworden bent of je eerste liefde verlaten hebt. Misschien word je ook te weinig gevoed.

Die faalangst waarvan je bang bent dat die meespeelt, die mag je ook aan Jezus voeten neerleggen. Ik vind het altijd zo heel apart wat staat in Mattheus 28: “En de elf discipelen zijn heengegaan naar Galiléa, naar de berg, waar Jezus hen bescheiden had. En als zij Hem zagen, aanbaden zij Hem; doch sommigen twijfelden” (zie je het voor je?). Maar let dan verder goed op wat er gebeurt: “En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.” Jezus komt bij die angstige mensen, ziet hun twijfels en... gaat weg?? Nee Hij spreekt hen moed in: Mij is gegeven ALLE macht...

Is het voldoende als God in Zijn Woord tot mij komt of moet ik daarnaast nog speciale ervaringen hebben? Ik lees daar in de Bijbel niets over. Ik heb ook vroeger mensen vaak over hun speciale ervaringen horen vertellen. Maar het was altijd hetzelfde. De rijkste ervaringen vind ik zelf: als de Heere tot me spreekt vanuit Zijn Woord. Als ik thuis lees, als ik met mijn vrouw samen nadenk over het Woord, als ik in de preek mijn naam hoor noemen, als de Heere me opzoekt als ik in gebed ben. Je kent ongetwijfeld deze momenten ook in je leven.

Een gelijkmatig karakter is niet negatief maar positief. Wij luisterden zondag nog naar een preek via internet. De dominee zei: “Er zijn mensen die denken dat alleen een schokkende bekering en een schokkend geloofsleven leven van ups en downs echt is. Maar de Bijbel zegt dit niet. Een gelijkmatig leven bewaart ons voor veel zonden.”

Leef vanuit het wonder dat de Heere naar je om heeft gezien. Dank Hem elke dag voor. Loof Hem die als een Vader voor je zorgt elke dag weer. Kruip in je binnenkamer en open je hart voor Hem. En Hij zal je leiden in Zijn binnenkamer. Hooglied 1:4. Dan heb je een rijk leven. Dan verdwijnt ook je faalangst en maakt plaats voor een moedige geest die de Heere wil geven aan allen die Hem vrezen. Kies radicaal voor Jezus, laat Hem je leven leiden.

Misschien helpt mijn antwoord je een beetje. Je mag er ook gerust op terug komen.

Hartelijke groeten en Gods zegen,
Evangelist Van Dooijeweert, vanuit Lima Peru