Bijbel biddend lezen

Ds. P.C. van Keulen / 5 reacties

Vraag

Als je vragen hebt hoor ik nogal eens “bid en lees de Bijbel en bid weer.” Maar daarnaast wordt ook gezegd dat de Bijbel op volgorde gelezen dient te worden. Nou vind ik het zelf altijd een hele klus om het geslachtsregister en de ceremoniële wetten te lezen en daar komen nu ook niet direct de antwoorden in voor die ik zoek. En omdat er niets toevallig is bij God vraag ik me af of het verkeerd is om de Bijbel op een willekeurige plek open te slaan en dan te lezen wat God te zeggen heeft.

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is een goede zaak om de Bijbel biddend te lezen, opdat wij mogen zien en horen wat God tot ons te zeggen heeft van Genesis tot en met Openbaringen. Nu vraag je je hierbij af of het verkeerd is om de Bijbel op een willekeurige plek open te slaan en dan te lezen wat God te zeggen heeft.

Er zullen mensen zijn die de Bijbel van begin tot eind geheel doorlezen en na deze doorgelezen te hebben weer vooraan beginnen. Dit is op zich een goede zaak, want zo komt ook geheel Gods Woord aan de orde.

Het is inderdaad een hele klus, zoals je zelf zegt, om de geslachtsregisters te lezen en de ceremoniële wetten, waarmee je waarschijnlijk bedoelt een opsomming van alleen maar namen van personen of een opsomming van alleen maar dieren die geofferd moesten worden; als je zo’n gedeelte leest kun je denken: wat heeft het mij, ons en de kinderen, te zeggen? Ik denk dat deze stukjes langs ons heen gaan bij het persoonlijk of gezamenlijk lezen uit de Bijbel. Hierbij wil ik wel voorop stellen dat ook deze stukjes Gods Woord zijn en dat persoonlijke studie over deze stukjes veel licht kan werpen op wie God is en op Zijn grootheid en heerlijkheid.
Daarbij kun je ook de Bijbel willekeurig openslaan en dan lezen wat er voor je ligt, ook dat kan tot zegen zijn. Hierbij ga ik er vanuit dat willekeurig niet onverschillig is, zo van: ‘nou ja, we moeten toch nog even een stukje lezen’.

Het willekeurig de Bijbel openslaan is velen tot zegen geweest en zij hebben ondervonden dat het niet toevallig is dat zij de Bijbel juist daar opensloegen. Iemand wist mogelijk niet meer hoe het verder moest en dat zo met verzuchting Gods Woord werd opengeslagen en door het betreffende gedeelte of tekstwoorden geraakt werd. Is het zo ook niet met een dagboekje; er wordt door een ander een te lezen gedeelte opgegeven en een tekst kort behandeld, en wat kan het je dan wel eens verwonderen dat het gedeelte, die tekst, zo treffend is in de vragen waar je mee loopt of de situatie waarin je verkeert.

Willekeurig de Bijbel openslaan is op zich niet verkeerd, maar zeker ook het lezen van heel Gods Woord is een goede zaak.

Met vriendelijke groet,
Ds. P. C. van Keulen

5 reacties
Pitty88
Ik herken wat je schrijft. Ik denk inderdaad dat het waarde heeft de bijbel in zijn geheel te lezen, en/of ook bijbelboeken in zijn geheel te lezen. Vooral bij dat laatste kun je het geschrevene beter in de context plaatsen, en komt de kern beter tot zijn recht.
Je zoekt antwoorden schrijf je, en je wilt biddend lezen om tot die antwoorden te komen. Ik weet natuurlijk niet over welke vragen dat gaat, maar ik vind het erg mooi dat je biddend tot een antwoord wilt komen.
Een kanttekening is dat je niet op alle vragen in dit leven een antwoord zult krijgen.
En daarnaast ben ik kritisch ten op zichte van de Bijbel willekeurig openslaan, en ervan uitgaan dat daar een antwoord zou kunnen staan. De Bijbel is geen toverboek, en God laat zich geen antwoorden opeisen.
Daarentegen geloof ik wel dat je biddend kunt lezen, en dat God antwoorden wilt geven. Daarvoor hoef je niet perse alles in volgorde door te werken lijkt me.
Gods zegen!
Cloudsadmirer
De Bijbel is geen toverboek maar wel het Woord van God! Het is een Wonderboek!
God werkt door Zijn Woord en dus antwoord Hij meestal door Zijn Woord!
'door Woord en Geest'
Als Zijn Woord opengaat dan Spreekt Hij! En je moet geen antwoord opeisen, je mag het juist biddend verwachten wat de Heere tot je te zeggen hebt door Zijn Woord!

Vraagsteller, ik neem aan dat je meerdere keren per dag uit de Bijbel leest? Dan zou je bijvoorbeeld na het eten de Bijbel in zijn volgorde lezen van genesis tot openbaringen.
's Avonds zou je dan een stukje kunnen lezen wat bij het dagboek past of bidden en DAARNA de Bijbel 'willekeurig' openslaan!

We moeten ons er wel van bewust zijn dat de HEERE niks verplicht is en niks HOEFT te antwoorden!

Veel zegen bij het (willekeurig) lezen gewenst!
Cloudsadmirer
Pitty88,

Volgens mij klink ik wat fel, is absoluut niet zo bedoelt! ;)
Bergen
Vraagsteller,

Gebruik er een Matthew Henry verklaring bij, dat kan je veel licht geven
over gedeelten die je niet begrijpt en of waarin je niet het geestelijke
ervan kunt ontdekken.

Ik heb een verhaal gelezen waarin verteldt werd dat de Heere die persoon heeft stilgezet door het lezen van het geslachtenregister, wonderlijk, Al de schrift is van God ingegeven en is tot wijsheid, tot lering enzv. Het Woord zal niet ledig wederkeren, maar doen hetgeen Mij behaagdt en waartoe Ik het zend.
Pitty88
Rinske, ik ben het helemaal met je eens hoor.
Waar ik op doelde is het zomaar openslaan van de Bijbel omdat je een antwoord van God wilt hebben. Dat kun je volgens mij niet zomaar opeisen, en God min of meer verplichten.
Daarentegen is de Bijbel inderdaad een Wonderboek, en wil God daardoor tot ons komen met zijn Woorden (en antwoorden).
Daar wil ik niets aan af doen!