De minste meerder dan hij

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over Lukas 7:28. Het eerste gedeelte begrijp ik wel, maar wat wordt er bedoeld met: de minste in het koninkrijk Gods is meerder dan hij? Deze vraag kwam bij het lezen aan tafel met de kinderen naar voren, maar zelf kan ik het ook niet goed begrijpen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

In de loop van de eeuwen is verschillend gedacht over de woorden van Luk.7:28. In de eerste eeuwen dacht men vaak dat de Heere jezus Zichzelf bedoelde met de minste in het Koninkrijk. Die uitleg kan echter niet juist zijn. Het gaat hier niet over de grootheid van Johannes de Doper in vergelijking met de grootheid van iemand anders, maar over de grootheid van de eeuw van de vervulling (in Christus) in vergelijking met de tijd die daaraan voorafging, de tijd van de belofte, die uitliep op de tijd van Johannes, de voorloper van de Heere Jezus. Wie in deze tijd leeft, is bevoorrecht boven hen die in die vorige tijd geleefd hebben, zelfs boven Johannes de Doper.

Misschien is dit voldoende?

Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

koninkrijkminste