HSV-jongerenbijbel

Ds. W. Pieters / 15 reacties

Vraag

Hoe moet ik me ten opzichte van de HSV-jongerenbijbel opstellen? Ik hoor overal om me heen geluiden over deze Bijbel, de een is er heel positief over, de ander juist niet. Zou u mij misschien wat meer uitleg kunnen geven of deze Bijbel aan te raden is voor persoonlijk gebruik? Ik zou het fijn vinden als deze vraag door een HHK-dominee of -panellid beantwoord wordt.

Antwoord

Omdat ik de HSV-jongerenbijbel niet heb gezien, laat staan gelezen of bestudeerd, kan ik er geen antwoord op geven.

Je zult het:

-óf zelf moet gaan ontdekken,
-óf aan een ander vragen,
-óf mij een exemplaar doen toekomen, zodat ik ‘m kan bestuderen en de vraag kan beantwoorden.

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

Herziene Statenvertaling (HSV)
15 reacties
John61
Vooropgesteld dat er geen enkele vertaling is die 1 op 1 gelijk is met de grondtekst, ben ik heel enthousiast over de HSV Jongerenbijbel. Hoewel ik zelf alleen nog jong van hart ben (de tijd heeft sporen op mijn uiterlijke verschijning nagelaten), is de HSV jongerenbijbel binnen twee weken onze tafelbijbel geworden en lezen wij weer dagelijks uit De Schrift, na dat jaren niet gedaan te hebben. Wat ik sterk vind is dat de gebruikte taal de Bijbel weer toegankelijk maakt (wat de SV al lang niet meer was), er staan zinnige uitleggen bij, van dingen die ik nog niet wist en er staan goede open vragen bij die uitnodigen om na te praten en dat doen we dan ook. Ik gebruik 'm ook op m'n tablet en smartphone. Deze Bijbel is voor mij z'n geld meer dan waard; complimenten voor de samenstellers! Afgelopen zondag was ik in een evangelische dienst (waar twee of meer in Mijn naam verenigd zijn...), waar de voorganger ook de HSV jongerenbijbel gebruikte.
handelingen2_21
ik hoor vooral positieve geluiden! (behalve vanuit de Daniël dan, maarja)

die laatste suggestie vind heel trouwens wel vrijpostig klinken...ik wil ook wel een gratis exemplaar
Daniel
@handelingen2_21 wil jij mijn naam niet misbruiken persoonlijk lees ik het liefst de Staten vertaling, ,,,,met mooie plaatjes......
Pcrtje
@Daniel, hij misbruikt je naam helemaal niet. Hij noemt jou slechts omdat hij, schijnbaar, jou een minder positief geluid heeft horen geven.
Daniel
hersteld hervormd dan is beter dan hervormd, hersteld gereformeerd zou ook beter zijn, als we herstelde gelovigen zouden hebben zou ik met mijn vrouw als enigen overblijven.
Okee, onze hond ook......een hersteld hervormde dominee weet het beter dan een dominee van de ger, gem.
Waarom kunnen we niet samen geloven, iedereen een beetje naar zijn eigen ik, we houden toch van dezelfde God.
Spatie
Vanuit DE Daniel staat er. Ben jij zo'n br-er Daniel, dat er gedacht wordt dat jij DE Daniel bent?
Voor de mensen die het niet weten: de Daniel is het jongerenblad van de Ger.Gem.
mluther
@Spatie Wat bedoel je met "br-er"?

Op dit moment heb ik er zelf nog geen een in bezit. Toch is het helemaal niet verkeerd om er eentje aan te schaffen. Je zal er niet slechter van worden. Probeer een eigen oordeel te vormen over de Jongerenbijbel. De kritiek die ik vaak hoor is dat de HSV afwijkt van de gereformeerde leer. De vraag is echter of dat altijd verkeerd is. Of zijn we inmiddels zo ver dat de gereformeerde leer belangrijker is dan wat de Bijbel tot ons zegt? Sommige predikanten lijken dat wel te etaleren die zeggen dat de gereformeerde leer uit de HSV verdwenen is. Alsof de gereformeerde leer de Bijbel zou moeten verdedigen en dat we daarbij zelfs gebruik maken van bepaalde vertalingen van de Bijbel. We laten de Bijbel dan buikspreken voor ons gereformeerde gedachtegoed.
Spatie
@mluther br-er is bekende refo (variant op bn-er).

Ik denk er hard over na om de jongerenbijbel aan te schaffen. Met een huis vol pubers lijkt me dat geen overbodige luxe.
handelingen2_21
ik merk dat er enige verwarring onstaat over mijn reactie ;) (vin ik wel grappig ja)
ik bedoelde slechts te zeggen, dat er in de laatste Daniël (@Spatie idd het jongerenblad van de gergem) een s c h a n d a l i g artikel over de HSV (jongerenbijbel) stond, maar dat ik over het algemeen positieve geluiden hoor over de HSV jongerenbijbel

helaas isie een beetje duur dus ik heb nog niet...
Lanor
De eerste klap is een daalder waard, zo ook de eerste tip van den dominee.
Laten we maar gewoon zelf onderzoeken wat we er van vinden, dat is vaak niet de makkelijkste maar wel de beste weg. Meelopers en napraters zijn er al genoeg.
Hoorde van een pkn gemeente waarvan de kerkenraad de hsv-jongerenbijbel voor € 25,00 verkocht, de rest legden ze er zelf bij. Vond ik wel een mooi initiatief.
Omega
@Lanor Ik ken een kerkenraad waar ze de jongerenbijbel aan alle catechisanten hebben geschonken!
meiske
#handelingen2
Waar kan ik dat artikel lezen als ik de komende tijd echt niet aan een paieren versie van de daniel kan komen. Ik zou het artikel erg graag lezen namelijk!
handelingen2_21
@meiske naar mijn weten is het nergens op internet te krijgen/lezen.
dus dat wordt lastig...
Lanor
@Omega, beide kerkenraden deden dat natuurlijk wel met geld wat al door de ouders/ontvangers/afnemers van de jongerenbijbel in de collectezak was gedaan.............................
(Deels) cadeautje uit eigen zak dus. Niettemin goed initiatief.
space
@Daniel: laten we samen geloven, ieder helemaal naar zijn eigen ik, en een 'ik' dat daarmee gevormd wordt naar zoals God het bedoeld heeft. laten we van 'de kerk' niet het enige juiste geloof maken, en van 'het enige juiste geloof' niet de kerk maken.
Samen vormen we het lichaam van Christus, we kunnen niet zonder elkaar lieve mensen!!