Mixed feelings over technofestival

G. Slurink / 1 reactie

Vraag

Ik twijfel of ik naar een house/technofestival kan gaan en heb daar gemixte feelings over. Ik ben al een keer eerder geweest en als ik er nu op terug kijk heb ik er absoluut geen spijt van en vond ik het alles meevallen. Maar dat beantwoordt mijn vraag niet. Ik wil weten of een christen naar een festival (in mijn geval house/techno) kan.

Nu heb ik het een en ander gelezen op deze site en op andere sites, maar blijft het allemaal maar vaag. Ik twijfel, maar ik kan het niet onderbouwen/uitleggen naar mijn vrienden die wel vaker gaan. Mijn intentie bij zo’n festival is vooral de gezelligheid met vrienden en lekker dansen met elkaar. Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik vroeg me af wat de Heere Jezus zou hebben gezegd als je Hem had gevraagd of je als christen naar een house/technofestival kan gaan of niet. Ik denk dat de Heere Jezus iets zou hebben geantwoord in de trant van: “Laat het gaan en volg Mij.”

En waarom zou Hij dat hebben gezegd? Ten eerste omdat je door het stellen van deze vraag er blijk van geeft waarde te hechten aan dat house/technofestival. Ten tweede omdat in het geheel van de dingen zo’n house/technofestival geen enkele waarde heeft. Ten derde omdat de Heere Jezus en het volgen van Hem zoveel meer waarde heeft. Ten vierde omdat de Heere Jezus je wil richten op de dingen die echt waarde hebben. En ten vijfde omdat de Heere Jezus vraagt om je hart.

De Heere Jezus vraagt ons niet om sommige dingen niet te doen. De Heere Jezus vraagt ons alles op te geven en in te ruilen voor Hem. De Heere Jezus vraagt niet een beetje van je, Hij vraagt jou helemaal. Want het is het niet waard om al die nutteloze, lege en voorbijgaande dingen vast te blijven houden. In Mattheüs 13:43-45 vergelijkt de Heere Jezus het Koninkrijk der hemelen met schat die in de akker verborgen is. Iemand vindt die en verkoopt alles wat hij heeft om die akker te kunnen kopen. En ook met een koopman die één parel van grote waarde vindt en alles verkoopt wat hij heeft, om die akker met de parel te kunnen kopen. De Heere Jezus is zoveel meer waard dan al dat zinloze waar we ons zo krampachtig aan vasthouden.

Waar gaat het om bij een house/technofestival? Als je het de bezoekers vraagt zal je hoogstwaarschijnlijk als antwoord krijgen: feesten! Mensen gaan er heen voor een ‘happy feeling’. Daar draait het om. De beat en de eindeloze herhaling van de muziek en de sfeer moeten dit bewerkstelligen. De remmen gaan los. Een niet te verwaarlozen deel van de bezoekers combineert dit ook nog eens met XTC of andere drugs, die ook moeten helpen dit gevoel op te wekken of te versterken. En wat verder allemaal speelt kan je zelf zien. Wat is dit voor iets? Op zijn best een tijdelijk droom, een illusie.

Beste vraagsteller, misschien zoek je naar argumenten met duidelijk aanwijsbare zaken, zodat je tegen je vrienden kan zeggen: dit is verkeerd en dat is verkeerd dus daarom kan ik niet gaan. Ik zou kunnen proberen allerlei zaken aan te dragen, losbandigheid, ontucht, afgoderij, de verkeerde invloed die ervan uitgaat, de gevaren van te worden meegezogen in het drugsgebruik. En misschien zou jij dan zeggen: dat viel allemaal wel mee bij het festival waar ik was. En dan zou ik kunnen proberen de dingen nog beter aan te wijzen. We zouden verzanden in het opstellen van regels en een discussie daarover. Maar liever dan dat je de verkeerdheid ervan inziet zou ik willen dat je er de leegheid van inziet. Er is een schat die duizend maal meer waarde heeft en dat is de Heere Jezus. Luister naar Hem en leer van Hem wat waarde heeft. Niet een schijnwaarde voor een avond, of voor een dag, of voor een paar dagen, maar waarde voor de eeuwigheid.

Misschien zeg je: maar hoe kan ik de Heere Jezus dan volgen, Hij is immers niet meer zichtbaar en tastbaar aanwezig hier op aarde? Een christen volgt de Heere Jezus nu in geloof. Die leest Zijn woorden in de Bijbel, denkt er over na en probeert zijn of haar leven daar naar te richten. Die luistert niet naar een vreemde die zegt: zoek je geluk hier in of daar in. De Heere Jezus zegt: “Hou niet vast aan wat geen waarde heeft, maar laat dat gaan en volg Mij en leer van Mij wat waarde heeft. Ik heb woorden van eeuwig leven.”

Misschien zullen je vrienden het niet begrijpen. Mijn vrienden van vroeger begrepen er in ieder geval niets van. Wat ik ook zei, ze vonden het maar vreemd dat ik niet meer met hen meedeed. Maar ze kenden ook de Heere Jezus niet, ze zagen hun eigen toestand niet en kenden het evangelie niet. Het nastreven van die ‘happy feelings’ was alles wat ze hadden. Maar een christen heeft wat veel beters. Richt je daarop.

Ik hoop dat dit antwoord je een beetje helpt. Als je wil doorvragen of als je graag wil dat ik ergens dieper op in ga, dan laat me het gerust weten en kom gerust met een vervolgvraag.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

G. Slurink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Reformatorisch
  • Woon/standplaats:
    Lahti, Finland
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    *Voormalig popmuzikant

Tags in dit artikel:

popmuziekuitgaan
1 reactie
Davinci83
Het zal per persoon verschillen, maar over het algemeen komen daar veel verleidingen op je af. Te meer als je de wereld op dat moment door een door drank beïnvloedde bril bekijkt. Je kunt dan makkelijker 'redeneren' over al dat 'moois' dat je wellicht om je heen ziet en in hoeverre je daarop reageert. Met gezelligheid is niets mis, maar als je je in een bepaalde combinatie van factoren brengt, maak je het jezelf misschien wel heel moeilijk om op zo'n avond zuiver te blijven handelen.