Formulier van geloofsbelijdenis

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Waarom staat er het volgende in het formulier “geloofsbelijdenis”? “Gelooft gij dat de waarheid Gods die in het Oude en Nieuwe Testament geopenbaard en in de artikelen van het christelijk geloof beleden is en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is...”' Wat als je het niet met alles eens bent zoals je geleerd hebt, of doordat je een andere visie op bepaalde bijbelteksten hebt? Stel dat ik niet achter de 'artikelen' sta omdat enkele teksten door mij anders opgevat worden en ik geloof in genezing, profetie en klankentaal e.d. Met deze bijbelteksen wordt nooit iets gedaan, terwijl ik er wel in geloof dat het ook voor deze tijd nog geldt. Zelf vind ik bijvoorbeeld dat een ieder die verstandig genoeg is, en het met zijn/haar hart doet en gelooft, mag deelnemen aan het avondmaal. Het is toch een zaak tussen mij en God? Al zou ik belijdenis gedaan hebben, dan zou ik er alsnog (als ik dat zou willen) misbruik van kunnen maken. Niet dat ik dat doe, maar ik weet dat veel mensen uit gewoonte meedoen om geen argwaan te wekken bij familie/vrienden. Daarnaast, als iemand 30 of 40 zou zijn dan heeft diegene toch wel verstand genoeg om zelf dit soort beslissingen te nemen? Begrijp me niet verkeerd, maar veel dingen zie ik anders dan mij verteld wordt. Wat heeft dit voor gevolg?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De belijdenisvraag wordt zo gesteld, niet om alle meningsverschil m.b.t. de uitleg van de Heilige Schrift op de voorhand de kop in te drukken of om over het geweten van de individuele gelovige te heersen. Integendeel. Wel verwacht de kerk/gemeente een oprecht loyale houding ten aanzien van haar leer en leven. Een oprechte, liefdevolle betrokkenheid op deze gemeente, waarbinnen je belijdenis doet; en dit kerkverband waarbinnen je gemeente functioneert.

Je kunt een ontwikkeling doormaken in het lezen en verstaan van de Schrift. Dat kan ook betekenen dat je enigszins vervreemdt van het geestelijke klimaat (leer en leven) in de gemeente (of het kerkverband) waarbinnen je belijdenis deed. Je eerste taak is dan om daarover met de ambten (kerkenraad) in gesprek te gaan. We kunnen elkaar “opscherpen”.

Een uiterste consequentie van de verschillen in opvatting etc. kan zijn het verlaten van de gemeente en eventueel zelfs het overgaan naar een ander kerkverband. Maar doe dat niet te snel! Ken en neem je kritische verantwoordelijkheid, juist ook in een gemeente waar de dingen in jouw optiek (voortdurend) niet goed gaan of niet ten goede veranderen. En: laat er blijvend het gebed zijn om licht en leiding van God. Met verootmoediging en... een kritische blik in eigen richting.

Kand. G. van Ginkel

Kand. G.A. van Ginkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Maartensdijk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Pastoraal werk te Veen, Wijk (bij Heusden) en Groenekan.

Tags in dit artikel:

belijdenisformulieren