Medische klachten, zorg en angst

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Als je leukocytenwaardes en lymfocytenwaardes iets verlaagd zijn, is dat reden tot zorg? Ik ben op moment niet verkouden/geen griep of dergelijke. Ik ben erg moe/snel uitgeput, bloedend tandvlees wat niet over gaat, dikke hals (voelt opgezet), lijkt alsof mijn botten pijn doen (met name in armen en benen), ook met periodes wel/niet spontane blauwe plekken. Terwijl ik me niet kan herinneren dat ik me gestoten heb. Laatst blauwe plek (zijn geen grote, maar wel zichtbaar) aan de binnenkant van mijn elleboog en zelfs laatst na simpel bloedprikken al grote blauwe plek rond de prikplek. Mijn leukocyten waren in 2018 toen ik ook veel spontane blauwe plekken had 2,8 op z’n laagst en 3,8 op z’n hoogst. Eind augustus dit jaar was het prima en nu weer waarde van 3,8. Moet ik me zorgen maken?

Mijn HB is wel eens aan de lage kant geweest. Ik geef ook al paar jaar bloed en sinds kort overgestapt op plasma doneren. Dan meten ze ook je HB. Hij is wel eens aan de lage kant geweest. Maar sinds daarna altijd wel ruim boven de 8 of zelfs 9.1 geweest. Ik slik de laatste tijd wel ijzertabletjes van de drogist. Misschien dat het zonder die ijzertabletjes nog wel lager was geweest, maar dat weet ik niet zeker. Kan je ook leukemie hebben zonder bloedarmoede? Maar juist teveel rode bloedcellen of juist normale hoeveelheid, maar wel een tekort aan witte bloedcellen? Ik ben een jongvolwassen vrouw.

Antwoord

Enkel en alleen afgaan op lymfocyten- en leucocytenaantal is niet wat medici doen. Zij betrekken daarbij de klachten, onderzoek, kennis van ziekten en hopelijk meer lab waarden alvorens zij tot een conclusie komen.

Je bent moe en snel uitgeput. Helaas is moeheid een vage klacht met veel mogelijke oorzaken (lichamelijk, psychisch en sociaal) waarbij soms geen oorzaak gevonden wordt. Een dikke hals vind ik wel een reden voor verder onderzoek. Ik adviseer je hiervoor naar je huisarts te gaan. Vaak blauwe plekken vind ik ook een reden om naar je huisarts te gaan. Afhankelijk van de plaats en andere factoren kan dat ook reden zijn voor verder onderzoek.

Voor het Hb wordt meestal 7.5 mmol als grenswaarde voor een vrouw gehanteerd. Ik zie geen reden om ijzertabletjes te slikken op dit moment.

Denk ik aan leucaemie? Ik denk niet gelijk aan leucaemie bij deze bloedwaarden. Echter alleen deze waarden zijn onvoldoende om daar definitieve conclusies aan te verbinden.  Waarden die een klein beetje aan de lage kant zijn, kunnen ook normaal zijn.

Kortom: bespreek je klachten, je zorg en angst met je huisarts. Overleg of verder onderzoek nodig is.

Met vriendelijke groet,
José de Jongh-van Hoof