Kans op borstkanker

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Pas las ik ergens dat als je op jonge leeftijd ongesteld wordt, je een verhoogde kans hebt op borstkanker. Hier schrok ik best wel van, ik was best wel jong (11) toen ik ongesteld werd. Hoeveel meer kans heb je dan op borstkanker? Zijn er voorzorgsmaatregelen te nemen? Het komt ook nog eens bij ons in de familie voor.

Antwoord

Er zijn inderdaad aanwijzingen dat vroege start van de menstruatie en laat inzetten van de overgang en kinderloosheid een iets verhoogd risico op borstkanker geven. Overigens gaat dat, voor zover mij bekend, om kleine verschillen. Er zijn geen voorzorgsmaatregelen te nemen dan die voor alle vrouwen van belang zijn: regelmatig borstonderzoek.

Een familiair voorkomen van borstkanker is een belangrijker punt. Met de gegevens van nu weet ik te weinig. Er zijn schema’s voor. In sommige gevallen wordt intensievere controle geadviseerd. Je kunt dat het beste met je huisarts overleggen.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

borst(en)kanker