Gebedshouding

Ds. C.G. Vreugdenhil / 3 reacties

Vraag

Wat dient onze gebedshouding te zijn? Is het verkeerd om 's avonds in je bed te bidden? Ik hoorde iemand zeggen: Ik ben soms zo vreselijk moe dat ik maar één ding kan: in bed rollen. Ik hoorde ook eens een meisje zeggen: Ik bid onder de dekens, wij hebben zo'n koud huis! Dat klinkt allemaal best aannemelijk. Wel is het de vraag hoe geconcentreerd je bidt als je zo moe bent. Maar sommige mensen hebben zo'n druk bestaan, de zorgvuldigheden des levens, dat ze inderdaad altijd bezig en dus altijd moe zijn en amper meer op hun benen kunnen blijven staan. En ik ken ook mensen die de hele dag "schietgebedjes" doen, in de goede zin van het woord, ze zijn onderweg vol van de schoonheid van de natuur en danken God daarvoor in hun hart, de woorden wellen zomaar op, of ze ontsnappen aan een ongeluk en zeggen de Heere daarvoor, achter het stuur, dank.

Antwoord

Je vraagt naar onze gebedshouding. Bij ons is dat handen samen en ogen dicht. In Israël bad men staande met de handen omhoog geheven en de ogen open naar de hemel. Of men bad knielend. Nehemia doet een schietgebed terwijl hij aan het werk is. Dat is dus allemaal geoorloofd.

Je vraag is of je “in bed” mag bidden. Ik denk dat het goed is als je ‘s avonds bidt voor je gaat slapen, om dan te knielen voor je gebed en halfluid te bidden. Dan blijf je het best wakker en geconcentreerd. Ik denk dat het niet verboden is om in bed te bidden. Als je moe bent, heb je wel meer kans dat je dan onbedoeld in slaap valt. Dat is niet eerbiedig ten opzichte van God.

Het belangrijkste is dat je bidt. Zeker, dat kan ook op de fiets of al wandelend in de natuur. De Heere Jezus spreekt over de “binnenkamer” waar je alleen bent met God. Voor je regelmatige gebeden waar je bewust de tijd voor neemt, moet je jezelf afvragen of je een eerbiedige houding hebt. Als er grote nood is doe je een ‘uitschietend gebed’ en dan mag je ook merken: “Op uw noodgeschrei doe Ik grote wonderen.” Bid en je zult ontvangen.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

bidden
3 reacties
vlokje
Misschien een beetje te vergelijken met de vraag van de Samaritaanse vrouw. Zij vroeg zich af waar ze nu moesten aanbidden. Jezus geeft daar geen antwoord op. Wel zei Hij dat het gaat om te bidden in geest en in waarheid. Ik denk niet dat God hiermee een naar ons idee eerbiedige houding bedoelt. Zittend, staand of liggend, waar of wanneer, alles kan 'eerbiedig' zijn als je hart maar 100% op God gericht is. Ik moet denken aan zieke mensen die de hele dag in bed liggen.
Als gezond mens kun je als je oprecht wilt bidden het best een moment van de dag kiezen waarop je niet moe bent. Dus het goede moment kiezen (in rust en uitgerust) is denk ik belangrijker dan de manier waarop.
handelingen2_21
ik doe het meestal gewoon in bed, maar ook welleens ernaast. zo'n koude grond in ontzettend goed middel om je gedachten erbij te houden. Overigens heb ik er niks op tegen, maar wellicht maakt de motivatie een vrschil. Als je in bed ligt een heb hebt plotseling de behoefte om te bidden lijkt me het iets anders dan wanneer je het uit luiheid doet.
MUS
Er zijn in de Bijbel 3 gebedshoudingen: geknield, met opgeheven handen en plat liggend op de grond!
Door ons Griekse denken (die lichamelijke activiteit loskoppelt van enige geestelijke oefeningen) doen we alles zittend... bidden, lezen, zingen, enz.
Kijk naar onze Joodse broeder! Zelfs van moslims kunnen we op dit gebied leren!