Hel in het Oude Testament

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Aan een dominee uit de CGK. Laatst liet een vriend van mij een filmpje op Youtube zien. Met die vriend en nog een paar andere mensen hebben wij elke woensdagavond bijbelstudiekring. Nu liet die vriend dit filmpje zien aan ons. Nu was een bepaalde persoon (de gesprekleider van de groep) er het niet helemaal mee eens met het feit dat als je Jezus niet heb gekend, dat je dan naar de hel gaat. Hij bedoelde dit naar de tijd in het Oude Testament, toen Jezus nog niet leefde. Hij vertelde dat toen Jezus na Zijn kruisdood, in die dagen dat Hij in de hel was, alle joden stuk voor stuk uit de hel haalde. Dit klopt toch helemaal niet? Joden leefden toch ook in het OT met de belofte van de Messias? Zij moesten toch juist offeren om zo verzoening te doen voor hun zonden? Ik geloof echt niet dat -omdat Jezus toen nog niet op aarde was en Hem zo niet gekend hebben- dat ze daarom in de hel zijn geworpen. Ook had hij het over Jesaja 19. Hij zei dat God Egypte, Assur en Israel zal bekeren. Klopt dit met wat er in dit hoofdstuk bedoeld wordt? Verder heb ik absoluut geen problemen met die man, we hebben juist hele fijne avonden. Maar hij is zo zwart-op-wit met elk bijbelgedeelte dat ik me af en toe afvraag of dat wel de juiste bedoeling is. Ik denk namelijk dat je veel bijbelteksten nooit uit hun verband moet halen. Ik zie mijzelf wel in het geloof groeien door zulke avonden. Ik begin steeds meer te begrijpen en ik lees nu de Bijbel ook op een andere manier. Ik hoop dat u mij een duidelijk antwoord kan geven op beide vragen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vragen! Ik ben predikant in de CGK, dus je vragen zijn bij mij terecht gekomen. Ik heb eerst het filmpje bekeken, voordat ik aan de beantwoording van je vragen begon. Ik zag een toespraak en een gebed van Mark Driscoll, die op een typisch Amerikaanse manier het evangelie brengt. Hoewel zijn woordkeus af en toe wel wat milder heftig kan, ben ik het met zijn uitspraak eens dat wie Jezus niet heeft gekend in zijn leven, naar de hel gaat. Ik wil dat wel wat nuanceren. Ik zou dat alleen zo willen zeggen van mensen die het evangelie hebben gekend, eronder zijn opgevoed en nooit tot geloof zijn gekomen. Voor hen geldt inderdaad wat aan het slot van Johannes 3 staat.

En hoe staat het dan met jonggestorven kinderen? Met de aidsbaby’s in Afrika, die heel jong sterven? En met al die miljoenen mensen, die sterven zonder dat ze ooit van de Heere Jezus hebben gehoord? Bij de laatste twee groepen houd ik me altijd aan het woord van de apostel Paulus: “Maar hen die buiten zijn, oordeelt God” (1 Kor. 5:13). Ik wil daar liever geen uitspraak over doen, omdat de Bijbel dit zegt. En wie ben ik om op de troon van God te gaan zitten en hier iets over te zeggen? Ik ben het eens met Driscoll, dat het vooral om ons gaat. Hoe staan wij tegenover de HEERE? Is het goed tussen Hem en ons? Jonggestorven kinderen die in Gods verbond zijn, zijn behouden. Omdat de God van het verbond een genadig God voor hen is (Dordtse Leerregels, I,17).

De gedachte dat Jezus na Zijn dood aan het kruis naar de hel is gegaan om daaruit Zijn kinderen te gaan verlossen, komt in verschillende kerkelijke tradities voor, maar is door de gereformeerde theologie altijd afgewezen. Denk maar aan Zondag 16 van de Catechismus. Er is geen bijbelse grond voor. Ik ben het dus niet eens met de gesprekleider. Dit is een speculatie die geen grond vindt in de Bijbel en in de gereformeerde belijdenis. Ook in het OT werden de mensen alleen zalig door het geloof in de Messias, die in hun geval nog komen zou en die in de offers werd voorafgebeeld. Wie gelovig op het offer zag, zag ten diepste op Christus en zo was er in het OT behoud.

Dan je vraag over Jesaja 19. Ik denk dat we de vervulling van die profetieën vooral in de tijd van Jesaja of kort daarna moeten plaatsen. Ik zou de lijn niet een twee drie zomaar doortrekken naar vandaag. Voor vandaag is veel meer de boodschap van dit hoofdstuk, dat God Zijn grootste vijanden weet te bekeren. Want Egypte en Assyrië behoorden tot Zijn grootste vijanden, omdat ze grote vijanden waren van Zijn volk. Ik denk dus ook dat we de profetieën goed moeten lezen en op moeten passen voor een zwart-wit toepassing.

Als je wat hoort op een Bijbelstudieavond, moet je dat altijd toetsen aan het Woord van God. Dat deden de mensen in Berea ook (Hand. 17:11). Zo kom je erachter wat klopt en wat in strijd met de Bijbel is. Gelukkig hebben we vandaag ook vele hulpmiddelen voor de uitleg van de Bijbel. En vergeet vooral de zondagse prediking niet!

Ik hoop dat ik duidelijke antwoorden op je vragen heb gegeven.

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Tags in dit artikel:

helOude Testamentprofetie