Volkomen verdorven

Ds. W. C. Meeuse / 4 reacties

Vraag

In mijn jeugd heb ik vaak gehoord dat de mens van nature volkomen verdorven is, idem dito de gehele schepping. Nu ben ik daar aan gaan twijfelen. Als een ongelovige mij goed doet op enige wijze, is dat dan eigenlijk een slechte daad en moet ik dus dat verfoeien? Als ik een fijne natuurwandeling heb gemaakt en God dank voor de schoonheid in de schepping, dank ik Hem dan voor iets volkomen verdorvens (wat zeker zonde zou zijn)?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat je in je jeugd gehoord hebt, moet je maar goed onthouden: door de val van onze eerste voorouders Adam en Eva in het paradijs is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood. Lees Romeinen 3:9-18. Dat klinkt wel zwaar, maar het is waar! En niet alleen de mensheid, maar ook de hele schepping is meegesleurd door de zonde. Dat lezen we bijvoorbeeld in Romeinen 8:20-22.

Maar dat wil niet zeggen dat er geen goede dingen meer zijn. En dat er geen goede daden worden verricht. Het is wel zo dat wij door onze goede werken de hemel niet kunnen verdienen. Maar we zijn wel verplicht, gelovig of ongelovig, liefde te hebben tot onze naasten. En dat blijkt uit onze houding en uit onze daden. De Bijbel is daar erg duidelijk over om aan anderen goed te doen. En dat mag je nooit verfoeien, ook niet als een ongelovige goed voor je is. Stel je voor dat je geopereerd moet worden door een ongelovige dokter. Hij zal zijn best doen om het zo goed mogelijk te laten verlopen.

Je schrijft God te danken voor de schoonheid van de schepping. Dat moet je zeker doen. De Bijbel zingt ons het loflied op de schepping voor (Psalm 8). Lees over de goede werken zondag 32, vraag en antwoord 86 en zondag 33, vraag en antwoord 91.

Met vriendelijke groeten,
Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus (2011)

4 reacties
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo Vraagsteller,

Een interessante vraag. Ik heb er even met een vriendin van mij over nagedacht. Wij hebben de volgende tekst gevonden:
Rom. 2: 13 Niet de hoorders van de wet zijn immers rechtvaardig voor God, maar de daders van de wet zullen gerechtvaardigd worden. 14 Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet. 15 Zij tonen dat het werk van de wet geschreven is in hun hart. Daar getuigt ook hun geweten van, ...

Hier staat dat heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen, wat de wet zegt.

Een paar verzen daarvoor staat:
Rom. 2: het rechtvaardig oordeel van God,
6 Die ieder vergelden zal naar zijn werken,
7 namelijk hun die met volharding het goede doen en heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid zoeken: het eeuwige leven.
8 Hun echter die twistziek zijn en ongehoorzaam aan de waarheid, maar gehoorzaam aan de ongerechtigheid, zal gramschap en toorn vergolden worden.
9 Verdrukking en benauwdheid zullen komen over de ziel van ieder mens die het kwade teweegbrengt, eerst over de Jood, en ook over de Griek,
10 maar heerlijkheid en eer en vrede over ieder die het goede werkt, eerst over de Jood, en ook over de Griek.
11 Want er is geen aanzien des persoons bij God.

Over de schepping: Gen. 1: 31 En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed!!
Wij communiceren er graag over: emaildfj1@gmail.com
Daniel
emaildfj1atgmailpuntcom

Je lijkt erg op de orthodoxe Joden en de orthodoxe Moslims, smijten met teksten en zo overtuigd van het eigen gelijk. Wij zijn allemaal zondaars en we zijn overtuigd van ons eigen gelijk, de rest kan het afvalputje in.
Maar het kan zo maar zijn dat vraagstelster er veel aan heeft, kan ook vraagsteller zijn.

http://alminara.wordpress.com/2013/09/12/de-mujahid-mourad-massali-abu-baseer/

Dat las ik gisteren, dan komt de woede bij me boven, word ik echt boos, een uur later denk ik, Daniel zo denken sommigen mensen ook over jouw geloof.
Maar ik kan slecht tegen het uitventen van eigen geloof.
vlokje
dfj1@gmail.com Je antwoorden lijken heel bijbels, maar alle antwoorden zijn eenzijdig bijbels. Net als alle andere christenen heb je een voorkeur voor bepaalde teksten boven andere. En zodoende kennen we het hedendaagse christendom van heel diverse pluimage.

Ik ken nl ook teksten als: Er is niemand die goed doet, niet tot één toe.
En: de ganse schepping zucht als in barensnood. En: het aardrijk zij om uwentwil vervloekt. Enz. enz.
Hier worden we niet vrolijker van. Daarom is het zo verleidelijk om de tegengestelde teksten te nemen. Persoonlijk geef ik daar ook de voorkeur aan. Maar puur om dat tegenstrijdige kan ik me geen christen meer noemen. Ik geloof een gedeelte van de bijbel niet, en jij dfj1@gmail.com kennelijk ook niet. Want dergelijke vervloekteksten liegen er niet om, maar een christen geeft er een zwieper aan zodat de weegschaal net iets overhelt naar het positieve.

Volgens mij is de vraag: Is de schepping nu goed of slecht? Wie het weet mag het zeggen. De schepping was (?) goed, maar er is ons toch verteld dat er iets veranderd is sinds die tijd?
Antonius
Dank voor uw antwoord, Ds. W. C. Meeuse.
De gegeven teksten heb ik eerst gelezen alvorens u een antwoord te schrijven.
Laat ik eerst samenvatten wat ik denk dat u geantwoord hebt.
U antwoord dat de mens volkomen verdorven is.
Die volkomen verdorvenheid houd in dat de mens niet door zijn daden de hemel kan verdienen.
Dit houd voor u niet in dat de mens, gelovig of ongelovig, een goede daad kan verrichten alleen het is niet goed in de zin dat het de kloof tussen mens en God kan oplossen.
En zegt u daarmee ook dat er nog iets goeds zit in de mens? Niet het goed dat de mens in de hemel brengt maar een 'natuurlijke goedheid'?
En zo ja, wordt er niet van veel preekstoelen teveel nadruk gelegd op de volkomen verdorvenheid waardoor het lijkt alsof de mens zelfs niet meer tot die natuurlijke goedheid in staat is?
Mvg.
Antoon