Uiterlijk, rijkdom en dure merkkleding

Redactie Refoweb / 13 reacties

Vraag

Hoe komt het toch dat juist mensen met een reformatorisch geloof zo bezig zijn met het uiterlijk, met rijkdom, dure merkkleding of nieuwe gezinsauto's in plaats van tweedehands? Wij waren pas op een Adullam-bijeenkomst en zagen daar veel prachtig aangeklede kinderen en moeders in trendy reformatorische mode, o.a. rimpelrokken. Hoe komt het toch dat men in deze gezindte juist zo op het uiterlijk gericht is, met een eigen kledingstijl die prachtig en stijlvol is, maar wel erg op uiterlijk gericht. Wat is voor God hier de meerwaarde van? Of is er een andere reden?

Antwoord

13 reacties
emaildfj1atgmailpuntcom
Heel juist bemerkt. De bijbel verbiedt dat heel duidelijk:
1 Tim. 2: 9 Evenzo wil ik dat de vrouwen zich tooien met eerbare kleding, ingetogen en bezonnen, niet met het vlechten van het haar of met goud of parels of kostbare kleren,
10 maar met goede werken, wat bij vrouwen past die belijden godvrezend te zijn.

Er staat dat God niet wil dat christenen kostbare kleren aantrekken met speciale haardracht en juwelen. Dit gebod wordt helaas niet gerespecteerd. Dat is geen kleine zaak. Het doel van zulke uiterlijke dingen is toch de attentie op mijzelf te richten. Dat is fout. We moeten de blik van de mensen op God richten.

Er staat ook in Jesaja, wat God daarover denkt:
Jesaja 3:
16 Verder zegt de HEERE: Omdat de dochters van Sion uit de hoogte doen, met uitgestrekte hals lopen, met de ogen lonken, met kleine pasjes lopen, en hun enkelringen laten rinkelen,
17 daarom zal de Heere de schedel van de dochters van Sion schurftig maken, en hun schaamdelen zal de HEERE ontbloten.

18 Op die dag zal de Heere de mooiste sieraden wegnemen: de enkelringen, de voorhoofdbanden, de maantjes, 19 de oorhangers, de armbanden, de sluiers,20 de hoofddoeken, de enkelkettinkjes, de gordels, de reukflesjes, de amuletten,21 de ringen, de neusringen, 22 de feestkleren, de mantels, de omslagdoeken, de tasjes, 23 de handspiegels, de onderkleding, de mutsen en de sluiers.

24 Dan zal er in plaats van balsemgeur stank zijn, en er zal een touw zijn in plaats van een gordel, kaalheid in plaats van haarvlechten, het aandoen van een rouwgewaad in plaats van een pronkgewaad, een brandmerk in plaats van schoonheid.

Het laat zien dat iemand niet de vervulling in God heeft. Als hij niet de vervulling in God heeft, dan zoekt hij het in andere dingen.
Vind je het zelf ook moeilijk de juiste omgang daarmee te vinden? Reactie: emaildf1@gmail.com
John61
als de teksten die email.... citeert, in hun contekst worden gelezen, hebben ze een andere reikwijdte en betekenis dan wanneer ze als "standalone" teksten worden gelezen.
Samanthi
Klopt deze vraag wel?
Ik kerk in een rechtste refo gemeente en zie dit niet, sommige misschien, maar verder niet.
Je scheert hier alle refo's over een kam.
Wij ruil(d)en kleding met elkaar, zoeken op marktplaats of gaan naar kledingbeurzen. Voor weinig geld leuke kleding.
Dus voor hier in een grote stad een rechtste gemeente geldt dit helemaal niet.
altijdwat
refo's zijn ook gewoon mensen en ook onder refo's ontstaat groepscultuur. Dat zie je bijna per kerk / gemeente / plaats. Dit uit zich ook in (kleur) van kleding enz.. Binnen de ger.gem bijvoorbeeld waar ik zit zie je het bijna per dominee verschillen. Een dominee heeft ook zeker invloed op hoe de mensen in zijn gemeente eruit zien. Vroeger stoorde ik me er ook aan, maar meer omdat ik me niet gedwongen wilde voelen in zo'n 'hokje'. Nu kijk ik er wat nuchterder tegenaan... Ieder mens heeft er behoefte aan 'ergens' bij te horen. Het gaat ahw bijna vanzelf.. En ik denk dat refo's minder geld uitgeven aan uitgaan, vakanties, feestjes enz. Ze zijn meer van het sparen en kopen en dan een goede auto voor. Daarbij gaan ze vaak jonger trouwen dan de niet-christen, hebben meer verantwoordelijkheidsgevoel en gaan op een andere manier met hun geld om dan mensen die midden in de wereld leven. Dus ik zou de hele vraag wat willen relativeren.
En idd, de teksten hierboven zouden beter in hun verband, met bijbelverklaring erbij gelezen kunnen worden.
MvB
Ik begrijp de vragenstel(st)er wel. Ik verbaas me er soms ook over. Wij waren een tijdje terug ook ergens op zaterdag in een dorp waar veel refo's wonen. Nu zijn wij dat ook. Maar in het dorp waar wij vandaan komen zijn wij de enige refo's. Wij keken ook onze ogen uit. Moeders met een aantal kinderen allemaal even keurig en prachtig aangekleed. Meisjes met prachtige rokjes en strikjes. Alles even prachtig. Wij vroegen ons toch echt af hoe dat toch kan. Wij doen het ook met tweedehands kleding en beurzen enzo. Het is toch een beetje een cultuur denk ik en in zo'n dorp gaat het misschien ook wel tegen elkaar op. Dat geldt overigens ook voor woninginrichting en dan bijvoorbeeld Riviera Maison.

Maar wat altijdwat zegt is ook zeker waar. Reformatorische mensen gaan veelal anders met hun geld om. En dus hoef je ook niet alle refo's over een kam te scheren.
rotterdam
@emaildfj1atgmailpuntcom

BIJBELSE sieraden:
Armband
Borstplaat
Diadeem
Enkelband
Halsband
Halssieraad
Neusring
Oorbel
Vingerring
Voorhoofdsieraden
Zegel

In Genesis lezen we dat Abraham via zijn dienaar aan de toekomstige vrouw van zijn zoon allerlei sieraden geeft (Gen 24). In die cultuur was het de gewoonte om een bruidsschat te geven en de toekomstige vrouw sieraden. Hoe meer dure sieraden des te meer status had de man en kon zijn bruid verwachten. Daarnaast was het geven van sieraden door de man een respect tonen voor zijn vrouw

bijvoorbeeld :

De neusring werd door de vrouwen in de rechter neusvleugel gedragen, zoals ook tegenwoordig nog wel gebeurd bij de vrouwen van Bedoeïnen in het Midden-Oosten. De ringen werden gemaakt van goud of zilver en hadden vaak juwelen, kralen en koralen er aan hangend.
Aan Rebekka werd er één geschonken (Gen. 24:22) van ong. 7 á 8 gram goud. Terwijl de profeet Jesaja (3:21) vermeld dat de vrouwen van Jeruzalem ze droegen. God Zelf schonk aan zijn (symbolische) vrouw (Jeruzalem) een neus- en oorring (Ezech. 16:12).
vlokje
Hoe je zo stellig vindt dat juist mensen met een reformatorisch geloof zo bezig zijn met het uiterlijk en jouw vermeende pracht en praal, is me onduidelijk. Er zijn sobere wereldse mensen en er zijn uitbundige wereldlingen. Er zijn sobere refo's (christenen mag ook) en er zijn er die meer aandacht en geld aan mooie dingen besteden.
Zou God ermee gediend zijn dat wij door het stof kruipen, of dat we ons goed verzorgen en er graag netjes uit willen zien. Je kunt alles met een vergrootglas zo negatief neerzetten als je zelf wilt.
Wat ik mij altijd afvraag is of het straks in de hemel allemaal zo somber zal zijn. Waarom denken we dat soberheid God meer behaagt, als we er over nadenken hoe oneindig mooi van pracht en praal het in de hemel wel niet zal zijn? Dan mag het ineens wel van God....?

Op mensen neerkijken die uiterlijk rijk lijken, bega je dan niet dezelfde zonde die je juist zo in die ander verfoeit?
altijdwat
mee eens vlokje.. en voor ons zien alle vrouwen met een hoofddoek er misschien hetzelfde uit, terwijl daar, binnen een bepaalde gemeenschap dezelfde gevoelens zullen zijn van mensen die altijd 'dure' of 'bijzondere' kleding / hoofddoekjes dragen (bestaan er moderne of degelijke hoofddoekjes? haha) of iets wat iig anders is dan we zelf zouden doen. Het is gewoon binnen iedere cultuur zo dat men op elkaar let.
Dorah
@ vraagsteller,
Wil je echt een antwoord op je vragen of wil je gewoon een punt maken?
In dat geval snap ik je punt best wel want ik zie het ook in bepaalde kringen om mij heen. In plaats van je punt hier duidelijk te willen maken, zou je er ook voor kunnen kiezen om het zelf anders te doen maar enige nuance lijkt me ook wel gezond. God vraagt m.i. echt niet van ons dat we er slonzig gaan bijlopen maar het lijkt me inderdaad ook niet de bedoeling om mee te doen met bijvoorbeeld de laatste refomode en daar heel veel geld aan te besteden. Geef zelf het goede voorbeeld en laat anderen zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze doen...
Mona
vragensteller,
je vraagt:
Hoe komt het toch dat men in deze gezindte juist zo op het uiterlijk gericht is, met een eigen kledingstijl die prachtig en stijlvol is, maar wel erg op uiterlijk gericht. Wat is voor God hier de meerwaarde van?

Er is geen meerwaarde voor God.
Hij ziet het hart aan van ieder mens.

Pronken, met wat dan ook, is eigenlijk egoïsme, en daarom verkeerd.
Maar egoïsme zit in ieder hart. De één pronkt met andere dingen dan de ander.
Het is volgens mij is het Bijbelser te kijken naar dat de kleding die je draagt, netjes en eerbaar is, en geen aanstoot geeft, of verleidelijk is.
juni
ik geloof er niks van,dat juist die mensen met een reformatorisch geloof.......
u generaliseert m i .
AaHa
Ik ben benieuwd wat voor kleding vraagstelster zelf draagt.
Behoort u zelf tot een andere gezindte? Dit omdat u vraagt: .... in deze gezindte.

Het kan heel goed zijn dat de draagsters van "trendy reformatorische mode" deze kopen in de opruiming.
Dan heb je voor veel minder geld toch heel mooie kleding.

Vraagstelster wil volgens mij een beetje aandacht om zo'n vraag te stellen.....
Ruth2
Beste mensen: wake up! er word niet gegeneraliseerd het is gewoon heel duidelijk dat het materialisme hoogtij viert in de refokring, niet iedereen kan het zich permiteren in die groep qua inkomen, maar er word wel naar gestreefd helaas!