Sleutels van het Koninkrijk der hemelen

Ds. R. W. van Mourik / 1 reactie

Vraag

In Mattheüs 16: 19 lezen we: "Ik zal u de sleutels geven van het Koninkrijk der hemelen...". Wat wordt er met deze tekst bedoeld? Gaat het hier alleen om de kennis die Petrus over moest brengen op mensen?

Antwoord

We weten allemaal wat we met een sleutel kunnen doen. Daar kun je iets mee afsluiten, maar ook iets mee openen. Christus geeft in Petrus aan alle apostelen die de dienst der verkondiging zullen hanteren de volmacht om te binden (sluiten) en te ontbinden (openen). Het gaat dan om de sleutelmacht van de prediking. In de verkondiging wordt het Koninkrijk van God ontsloten voor hen die in Christus geloven en gesloten voor allen die niet in Hem geloven. Dat is de grote verantwoordelijkheid die elke prediker die in de lijn van de apostelen staat en preekt op zich neemt. Door de prediking gaan ogen open voor de geheimen van het Koninkrijk der hemelen, maar blijven ze ook dicht als er verharding optreedt. We zitten dus nooit vrijblijvend onder de verkondiging van het Woord. Of we laten ons inwinnen voor Gods Koninkrijk en mogen binnen gaan of we verzetten ons tegen de aanspraak van God op ons leven en houden de deur naar het Koninkrijk van God gesloten.

Dat heeft natuurlijk wel met kennisoverdracht te maken, maar het is wel meer dan dat. Prediking is het leren kennen van God en ook van zich zelf. Deze kennis moet geen afstandelijke, cognitieve kennis blijven, maar kennen worden van het hart. Met ons hart hebben we ons zelf te leren kennen, maar ook God. Wat eerst gesloten was, gaat nu open. Zo wordt de sleutelmacht gehanteerd in de prediking. Wie zich afsluit voor deze prediking waarin de Geest deze kennis wil bijbrengen sluit zich zelf buiten het Koninkrijk van God. De prediking heeft daarom een enorm gewicht. Ooit heeft er een predikant gezegd dat je tijdens de verkondiging van het Woord deuren hoort knarsen in hun scharnieren. Of één die opengaat, of één die in het slot valt. Laat het eerste in ons aller leven mogen plaatsvinden!

Ds. R. W.van Mourik, Elburg

1 reactie
Sagraso
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Zie de voorwaarden bij het reactieformulier. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>