Rouw in de kerk brengen (2)

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Geachte ds. J. van Rossum (m.b.t. uw eerdere antwoord), wanneer een overledene na een rouwdienst in de kerk begraven wordt, is het dan niet zo dat daarmee de rouw al in de kerk is gebracht! Als men dan de zondag daarop weer de rouw in de kerk brengt heb ik het idee dat het dubbel op is. Is de rouw in de kerk brengen niet een overblijfsel van vroeger, uit Kohlbrugges tijd, toen de mensen nog zonder veel omhaal vanuit hun huis begraven werden?

Antwoord

Graag zou wil ik de vraagsteller, die ik overigens hartelijk bedank voor zijn of haar vraag, willen vragen wat hij in dit verband met het woord “kerk” bedoelt. Bedoelt hij of zij hiermee het ”kerkgebouw”? Zelf versta ik  onder dit woord  ”de gemeente”. Bij een rouwdienst, al dan niet in de kerk, is niet de gehele gemeente aanwezig. Dat is wel zo op de zondag, althans daar is de trouwe kern. Daarom een goede zaak om met de gemeente als rouwdragende familie op de dag des Heeren op te gaan en met de gemeente het verdriet voor de Heere neer te leggen. Dan kan de gemeente ook daarin meeleven.

Toen mijn vader begraven werd, is er en rouwdienst in de kerk gehouden. De zondag daarna zijn we, temidden van de hele gemeente, in Gods huis geweest om daar de rouw en het verdriet voor het aangezicht van de Heere neer te leggen. Dat heeft ons goed gedaan. Dit gunnen we ook aan anderen die verdriet hebben. Overigens zij een ieder hier in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Wat een rijke zaak als je als een verslagen zondaar naar Gods huis mag gaan om daar het verdriet over je zonden neer te leggen. De Heere zegene je.

Met vriendelijke groet, ds. J. van Rossem

Lees meer artikelen over:

dood