Paulus' zekerheid

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Paulus zegt ergens in zijn brieven. Ik heb de goede strijd gestreden en mij is gegeven de kroon der rechtvaardigheid. Hoe komt Paulus aan deze zekerheid? Is deze zekerheid een gave Gods?

Antwoord

Hartelijk dank voor je vraag. Paulus zegt ergens in zijn brieven: Ik heb de goede strijd gestreden en mij is gegeven de kroon der rechtvaardigheid. Het gaat hier om 2 Timothéüs 4: 7 en 8, die ik volledigheidshalve hier vermeld: “Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden; Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter in dien dagen geven zal, en niet alleen mij, maar ook alle die Zijn verschijning lief gehad hebben.”

Eigenlijk heb je min of meer je vraag zelf beantwoord. De zekerheid die Paulus hier in het geloof uit spreken mag is een werking van de Heilige Geest. Ik zou bij deze vraag een andere vraag kunnen stellen: kun je zeker weten en kind van de Heere te zijn? Alleen door de krachtdadige werking van de Heilige Geest. Overigens is deze zekerheid wel afhankelijk van de mate van het geloof. Hoe meer geloof, hoe meer zekerheid. Maar ook: hoe meer er dan aanvechtingen van de boze zijn, hoe meer deze zekerheid onder druk staat..Net zoals een vlakkerende  vlam  walmt en roet af geeft door een valse trek. Het is wel een heel, persoonlijke zaak.Paulus heeft deze zekerheid als uit de mond van de Heere gekregen toen Deze tot hem sprak. Ik denk aan de psalm: ik roem in God, ik prijs het onfeilbaar Woord, ik het zelf uit Zijnen mond gehoord.(Psalm, 56:5)

Als Paulus deze woorden schrijft is hij aan het einde van zijn leven gekomen. Hij zegt het in vers 6: de tijd van mijn ontbinding is aanstaande. Sterven is voor Paulus echter niet het einde van zijn leven, maar het bereiken van zijn levensdoel: naar de ziel los gemaakt worden  van het lichaam en naar de Heere Jezus gaan. In vers 7 zegt de apostel: Ik heb de goede strijd gestreden. Daar vergelijkt de apostel zijn geloofsleven met het winnen van een hardloopwedstrijd. Het gewenste levensdoel is bereikt. Hij is door de Heere in het geloof staande gehouden temidden van alle verzoeking en lijden. Paulus mocht het geloof behouden. Zo mocht (!) hij van de Heere blijven geloven. Velen vallen af van het geloof. De liefde van velen zal verkillen. Daarom vindt de apostel het een wonder dat hij mocht blijven geloven. Hij mocht geloven in de Heere Die nooit laat varen enig werk wat Zijn hand in Hem begon. Dan ligt de grond van de zekerheid in de trouw des Heeren.. Paulus mocht weten een trouwe God te hebben. En daarom mag hij zeggen: wie zal ons scheiden van de liefde Gods in Christus Jezus (Romeinen 8:39). Het geloof ontleent haar zekerheid aan de trouw van de Heere. Zeker, dan  mag er in gelovige veel twijfel zijn, maar niet in het geloof Dat wordt niet gevoed door de trouw van de mens ( die is er niet) maar door de trouw van de Heere.

Graag wil ik je ook wijzen naar de Heidelbergsche Catechismus, vraag en antwoord 21: wat is een waar geloof? Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis waardoor ik alles, voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord heeft geopenbaard maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest, door het Evangelie in mijn hart werkt dat niet alleen maar anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid, van God geschonken is, uit louter genade, alleen om de verdienste van Christus’ wil. Zo is de zekerheid een eigenschap van het geloof. De gelovige weet zich zeker van de trouw des Heeren, en rust daarin. In afhankelijkheid. Rusten in Gods eigen werk. Maar de gelovige is niet zeker van zichzelf. En de zekerheid van het geloof  begint daar waar een zondaar er zeker van is dat hij de Heere niet kan  missen en zeker weet dat hij in zichzelf alleen maar verloren kan gaan. En hoe meer geloof...Vraag er maar veel om! Je Gods zegen toegebeden. En Gods kinderen worden vaak veel zekerder zalig dat zij het ervaren. Want het hangt alles van de Heere af. De zekerheid van het geloof begint daar waar een mens zeker weet dat hij de Heere niet kan missen. Kan jij de Heere missen.

Ds. J. van Rossem

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid