Niet spreken over genezing

Ds. B. de Romph / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de tijd dat Jezus op aarde was. Hij genas veel mensen, maar waarom wilde Hij dat er niet over gesproken werd?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag en ik zal proberen hem te beantwoorden. Het komt op het eerste gezicht vreemd over dat de Heere Jezus Zijn discipelen en degene die genezen was verbiedt erover te spreken, wanneer Hij een wonder gedaan had. We lezen dat in Matth. 9:30 bij de genezing van de twee blinden. "En Jezus heeft hun zeer strengelijk verboden zeggende: ziet, dat niemand het wete." Maar ondanks het verbod zijn zij uitgegaan en hebben Hem ruchtbaar gemaakt door het hele land. Ook in Matth. 16:20 lezen we, dat de Heere Jezus Zijn discipelen  verbood, dat zij iemand zouden zeggen, dat Hij was Jezus, de Christus. De Heere Jezus was de Zoon des mensen. Hij was in deze wereld gekomen om zondaren zalig te maken en Zijn prediking ging gepaard met wonderen en tekenen. Die wonderen en tekenen waren bedoeld om Zijn prediking te onderstrepen. Het Woord was eerst en daarbij verrichtte de Heere Jezus wonderen van genezing en van vermenigvuldiging van de broden  Het ging Hem om het Woord. Hij sprak tot hen, opdat zij zouden geloven in Hem die van God gezonden was. Maar de mensen zijn belust op sensatie. Het is interessant om van wonderen en tekenen te verhalen. De Heere wilde wilde niet dat op deze manier reclame voor Hem gemaakt werd.

De Heere Jezus is niet uit op sensatielust. De Heere bemerkte dat velen Hem volgden om den brode maar niet om Hem zelf. Ze zagen in Hem een Wonderdoener in plaats van een Zaligmaker. Daarom wilde ze Hem wel als Koning hebben. Een Koning die de broden kon vermenigvuldigen, die blinden de ogen kon openen en die zelfs doden opwekte. Dan kon Hij ook wel meer. Het gaat de Heere Jezus niet in de eerste plaats om de uiterlijke tekenen, maar om het werk dat Hij in opdracht van Zijn Vader kwam doen. Het ging de mensen om het bijzondere, het sensationele en het opzienbarende, maar als Zaligmaker hadden zij Hem niet nodig. Daarom verbiedt de Heere Jezus op deze manier aandacht voor de Heere Jezus te trekken. Hij wil voorkomen, dat de mensen vanuit onzuivere motieven tot Hem zouden komen. Het gerucht verspreidde zich toch wel onder het volk. Het kon niet onopgemerkt blijven. Maar Hij is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is.

Ds. B. de Romph

Tags in dit artikel:

wonder
2 reacties
Daniel
Kek antwoord van de dominee, hiermee brandt hij ook gelijk de Telegraaf en de Story af.
Het is mooi verwoord door Ds. B. de Romph
Gerard
Mooi antwoord.
Ter aanvulling: de genezingen die Jezus deed waren ook als teken dat Hij de beloofde Messias is. Tekenen die de profeten hadden voorzegd.

Let op wat Jezus antwoord als Johannes de doper laat vragen: (Matt 11:2-6)
"Bent U het Die komen zou, of verwachten wij een ander? "
Jezus zegt dan: "Ga heen en bericht Johannes wat u hoort en ziet: blinden worden ziende en kreupelen kunnen lopen; melaatsen worden gereinigd en doven kunnen horen; doden worden opgewekt en aan armen wordt het Evangelie verkondigd; en zalig is hij die aan Mij geen aanstoot neemt."
Hier gebeurt precies wat de profeten zoals Jesaja hadden voorzegd. Voor Johannes die de profeten kent zijn deze genezingen die Jezus doet en waar zijn leerlingen van kunnen getuigen het bewijs dat Jezus de Messias is die ze verwachtten.

Alhoewel Jezus ook met onferming was bewogen, gaat het niet om de genezingen en wonderen op zichzelf zelf maar om het feit dat Hij de beloofde Messias is, die kwam onze zonde weg te nemen. Dat is de belangrijkste boodschap.