Doopbewijs

Ds. P. J. den Admirant / 1 reactie

Vraag

Onze zoon wil naar een andere gemeente en vraagt hiervoor zijn doopbewijs. Wij zijn RK en hij is al gedoopt. Waar is dat doopbewijs dan voor nodig?

Antwoord

Het antwoord is heel eenvoudig: het is een administratieve kwestie, die geldt voor iedereen die overgeschreven wordt vanuit een ander kerkgenootschap. Het is van belang dat er enig bewijs is dat iemand inderdaad is gedoopt. Uiteraard is dat een kwestie van vertrouwen, maar toch: er kan zomaar van alles beweerd worden, wat achteraf niet op waarheid berust.

Het is dus in de situatie van uw zoon niet zo dat de doop van de Rooms-Katholieke kerk niet zou worden erkend. Dat is namelijk wel het geval. Er is -als het om dit soort vragen gaat- geen sprake van enig wantrouwen, maar van (kerkelijke) orde.

Ds. P. J. den Admirant

1 reactie
vlokje
Geef die jongen toch zn briefje...