Stemmen in het hoofd

drs. W.H. Hoorn / 2 reacties

Vraag

Ik kom maar niet van mijn schuldgevoel af. Ik heb vroeger, een aantal jaar geleden, gezondigd tegen God omdat ik bad: “God, mag de Heilige Geest wat minder?” Waarop ik ook bad: mag de Heilige Geest helemaal weg?” Nu is natuurlijk de vraag: waarom zou je dat doen? Ik heb een droom gehad waarna ik een kwaadaardige kracht over mij heen voelde komen. Een tijd later voelde ik juist de Heilige Geest over mij komen. Ik heb een tijd daarna een psychose gekregen omdat ik steeds maar vrolijker en gelukkiger werd, een soort van manisch. Ik hoorde na die droom ook stemmen waartegen ik sprak, in mijn ervaring van God en van de duivel. Ik heb sinds die dag een zo erg schuldgevoel, ik wil soms huilen, maar het lukt gewoon niet.

Ik heb zelf ook een vorm van autisme (PDD-NOS) en ik ben sowieso ook een man, dus ja, ik weet niet of dat ook een rol kan spelen. Ik wil zo graag janken en de liefde van God ervaren... ik wil zo graag van de stemmen af... ik wil zo graag weer genoeg energie hebben voor dingen om te kunnen doen. Ik wil tegen God zeggen dat ik zwak ben, dat ik zwak was, want dat kun je toch ook tegen je echte vader zeggen? En ik was mij niet bewust van het feit wat ik deed. Ik bid op dit moment voor wijsheid (heb ik zojuist gedaan) dat de juiste persoon dit mag beantwoorden, want ik wil de liefde van God voelen en ik wil weten hoe ik om Hem kan geven, van Hem kan houden. En ik wil ook nog zeggen: ik heb ook een soort van pornoverslaving gehad.

Antwoord

Beste vragensteller,

Bij mensen als jij komen emoties meestal meestal harder aan dan bij veel anderen en kun je gefixeerd raken op bepaalde dingen die je op dat moment bezighouden. En dat kunnen erg uiteenlopende zaken zijn. Daarom kun je op veel mensen een wat chaotische en geslingerde indruk maken en raak je bovendien ook nog eens sneller van de kaart wanneer dingen niet helemaal gaan zoals jij je dat hebt voorgesteld.

Dat is allemaal bijzonder lastig en heeft vanzelfsprekend ook invloed op jouw geloofsleven. Maar laat ik maar beginnen om te zeggen dat je niet hoeft te ‘janken’ om de liefde van God in jouw leven te kunnen ervaren. En dat wij zwak zijn en ieder moment tot struikelen en hinken en zinken bereid, geldt echt alleen niet voor jou maar voor iedereen. Het verschil is dat jij je daar, door jouw ervaringen en de manier waarop jij in elkaar zit, veel meer van bewust bent dan de meeste andere mensen.

Het is in ieder geval een goed ding dat je, net als Salomo dat heeft gedaan, om wijsheid bidt. Het ware te wensen dat meer mensen dat zouden doen.

Wie de liefde van God in zijn of haar leven wil ervaren moet zich op de Heere Jezus richten, want Hij is de Belichaming en de Verpersoonlijking van Gods liefde voor iedereen die zichzelf een verloren zondaar en zondares weet. En wanneer je je leven op Hem richt kom je wel te weten hoe je van God kunt houden en hoe je om Hem kunt geven. Ik zou je daartoe willen aanraden om Thomas a Kempis' “Navolging van Christus” eens te lezen.

Een ander advies van mijn kant is om niet alleen te bidden voor wijsheid, maar ook om rust in jouw geest en om bevrijding uit de invloed van kwade en verwarrende machten. Maar het meest belangrijke advies wat ik jou wil geven is om een passende medische en psychologische hulp te zoeken, want die stemmen in jouw hoofd baren mij eerlijk gezegd nogal zorgen. En wat dat ook mag zijn; de Heilige Geest is dat niet. Want die brengt je niet in verwarring en geslingerdheid en jaagt je ook geen angst aan.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Hartelijke groeten en Gode bevolen,
Drs. W. H. Hoorn

Lees meer artikelen over:

psychose
2 reacties
Vanille
Beste vraagsteller, Ik wil je adviseren om naast de goede tips van deskundige ook informatie op te zoeken over stemmen horen. Dit kan op websites als bijvoorbeeld www.psychosenet.nl Hier staan ook veel ervaringsverhalen van anderen mensen die stemmen horen. Stemmen hoeven niet per definitie van een duivelse of Goddelijke macht te komen. Tegenwoordig zien veel mensen stemmen als een menselijke variatie. De één hoort stemmen, de ander is links en een volgende is kleurenblind. Hiermee wil ik niet jouw (eventuele) lijden onderschatten, dat kan heftig zijn. Maar er zijn manieren om met stemmen om te leren gaan en ook heel belangrijk: er achter te komen wat stemmen je te zeggen hebben, wat de stemmen jou vertellen over jezelf. Laat je hierbij begeleiden door iemand die bijvoorbeeld is opgeleid in het Maastrichts Stemmeninterview (google ook daar eens op, erg interessant!) Als laatste wil ik je meegeven dat God jou ziet en hoort met stemmen en al. Hij laat zich niet tegenhouden door stemmen en kan ook in jou werken met Zijn geest als je stemmen hoort. Zelfs als deze stemmen duivels zouden zijn. Daarvan zie je voorbeelden in de bijbel. Ik hoop dat je een manier mag vinden om met je stemmen om te gaan!
WP78
Daarnaast wil ik je graag meegeven dat je gevoel en je gedachten een slechte raadgever kunnen zijn. Het geloof in het evangelie is een stellig weten en vast vertrouwen... niet een goed gevoel! Hoe kunnen wij ons in deze gebroken wereld in de luren laten leggen door ons eigen gevoel en ons eigen natuur. Niet alleen jij, maar ik ook!
WEET dus dat als jij tot Hem bid, hij jouw hoort! Hij WIL jouw zonde vergeven, twijfel daar NOOIT aan! Hij WIL jouw eeuwig rust en geluk geven maar het is niet gezegd dat dat altijd in dit leven zal gebeuren... blijven biddend zoeken!