Onverwachte uitkomst

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Geachte ds. Van der Sluijs. Een tijd geleden stelde ik u deze vraag. Uw antwoord destijds heeft mij erg bemoedigd en getroost. Alleen al door het feit dat je niet als enige lijdt onder de kerk, maar dat er herkenning mag zijn en het elkaar bemoedigen om alleen, alleen te zien op de Heere Jezus en ondanks alle omstandigheden alles alleen van Hem te verwachten. Dat alleen heeft ons staande gehouden. Intussen mag ik u met diepe verwondering vertellen, dat de HEERE werkelijk een horend en verhorend God is. Hij heeft op Zijn tijd (toen ik nergens meer op durfde rekenen) voorzien in onze eigen gemeente. Daarom wil ik u er op deze manier ook deelgenoot van maken. Al moet ik achterom ziende óók belijden dat Hij ons (onverdiend!) toch nooit heeft laten omkomen, in dure tijd of hongersnood. Alleen, het was dan hier en dan daar en door soms met deze en gene de nood te mogen delen. Daarom wil ik ook allen bemoedigen die in soortgelijke of andere moeilijke omstandigheden hun weg moeten gaan: Vertrouw op Hem, dwars tegen alle omstandigheden en zelfs tegen je eigen gevoel in. Al lijkt alles soms tegen: Maar de HEERE zal uitkomst geven! Vaak anders dan wij verwachten (kracht om vol te houden kan ook uitkomst zijn), en op tijden dat wij er niet meer op rekenen. Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in der eeuwigheid. Loof de Heere want Hij is goed!

Antwoord

Ja, kijk dat is het nou helemaal. God is een verrassend God. En Hij doet wonderen, Hij alleen. Leven van de wonderen en leven van de verrassingen in een wegstervend kerkelijk leven in Nederland. Dan krijgt God de eer! En daarin ligt onze zaligheid. Wie dat niet snapt, zal wel driedubbel rechtzinnig of lichtzinnig zijn zonder genade. Hoe is het mogelijk dat men massaal kerkelijk kan leven zonder leven?! Daar moet wel het geheimenis van de dood achter zitten,  gehuld in rechtzinnigheid en degelijkheid dan wel lichtzinnigheid. Ze sloten gezamenlijk in wezen een voorzichtig verdrag met de hel. Dat moet wel van de hemel zijn dat u daarin niet kon ademen. Uw reactie getuigt er van dat God Zijn eigen werk bevestigt.

U schrijft: “Maar de HEERE zal uitkomst geven! Vaak anders dan wij verwachten…” Helemaal mee eens, alleen... dat woordje "vaak" mag u wat mij betreft wel vervangen voor het woordje "altijd". Dan vallen we van de ene verrassing in de andere. En dat is eigenlijk leven…temidden van de (kerkelijke) n(d)ood.

Loof Hem die u vergunt uw zielsverlangen en het goede tot verzading doet ontvangen!

Met hartelijke groet,
Ds C. A. van der Sluijs

Tags in dit artikel:

kerkkeuze