(Schoon)vader kijkt porno

Ds. P.D.J. Buijs / 14 reacties

Vraag

Wij, een verloofd stel begin 20, hebben op de pc van een van onze ouders porno gevonden. We zijn erachter gekomen dat (schoon)vader porno kijkt. We zitten hier erg mee, en willen graag advies over hoe we dit moeten aanpakken. We brengen alles voor Gods aangezicht, vragen om Zijn raad en wijsheid, en willen graag praktische handreikingen. Het is zo dat er thuis niet veel gepraat wordt, en al helemaal niet over geestelijke zaken, terwijl wij als stel volledig daarin open zijn naar elkaar toe. Voor ons is het daarom extra lastig om in het gezin opening van zaken te geven. We vinden dit erg lastig, en hopen dat er spoedig een antwoord komt.

Antwoord

Beste lezer(s),

Met eerlijkheid kom je altijd het verst. Daarom lijkt het mij toch het beste om het, op een goed gekozen moment, aan te kaarten. Nu ken ik de gezinssituatie niet. Maar het verdient aanbeveling om je (schoon)vader in eerste instantie onder vier ogen te spreken en (nog) niet waar moeder bij is. Dat zou namelijk ook voor haar heel confronterend zijn. Bovendien ligt dat in de lijn van Mattheüs 18:15:  eerst met de persoon alleen spreken. Je zou dat vragenderwijs kunnen doen: "Pa, klopt het dat...?" Doe dit met het gebed dat de Heere je wijsheid van woorden geeft en dat de boodschap overkomt en je vader op die manier 'gewonnen' wordt.

Het is altijd goed om te beseffen dat je in dit geval een ouder iemand moet aanspreken op zijn gedrag. Dat zal in de lijn van 1 Tim. 5:1 moeten gebeuren: met respect, maar wel beslist. Zo kan onder Gods zegen bereikt worden wat het slot van de brief van Jakobus zegt: "Broeders, indien iemand onder u van de waarheid is afgedwaald en iemand hem bekeert, die wete dat degene die een zondaar van de dwaling van zijn weg bekeert, een ziel van de dood zal behouden en menigte der zonden zal bedekken."

En als je vader ontkent? Dan zul je het hem moeten bewijzen. En als hij kwaad wordt en blijft ontkennen, terwijl jullie het zeker weten? Dan is het goed om je moeder erin te betrekken. Uiteindelijk staat ook de weg naar de predikant of ouderling open, maar dat is in de lijn van Matt. 18 niet het eerste wat je moet doen.

Realiseer je dat het echt een verslaving kan zijn, waar iemand vanaf geholpen moet worden. In dat geval zou je vader contact met bijvoorbeeld Eleos kunnen opnemen.

Veel sterkte en wijsheid toegewenst! Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

oudersporno
14 reacties
guustje20
Wat mij meer zorgen baart is waarom deze man porno kijkt....komt hij in zijn sexuele relatie tekort???? Verder vind ik het niet kunnen, dat deze kinderen de pc van vader doorzoeken.....
Daniel
@guustje

je reageert goed, ik ben het helemaal met je eens.
ik hoop dat je dicht bij God bent.
flower123
@ guusje

Hoe kun je zoiets zeggen,, 'komt hij in zijn sexuele relatie tekort'...Alsof dat ook naar enigszinds een reden kan zijn voor een man om porno te kijken. Weet je kwetsend het voor een vrouw is als haar echtgenoot naar porno kijkt...Verdiep eerst maar eens wat meer in de achtergrond van dit onderwerp, voordat je zulke dingen roept...
Samanthi
Onze Pc is een gezins PC, iedereen kan erop, het hoeft heus niet zo te zijn dat dit stel er naar op zoek was, het kan immers ook een gebruikers PC voor het gzin zijn?
de manier waarop zij de vraag stellen komt ook niet zo over.

Op Flower123 na vind ik de reacties echt nergens op slaan, en bovendien al zou 83 % van de mannen porno kijken, wat dan nog?
wat voegt het toe op het antwoord van Ds. P.D.J. Buijs?
Roozemond
Ik kan het aan 1 kant begrijpen dat het privé is, maar stel dat jij weet dat je vader porno kijkt, maar omdat toch 83% het doet, het maar door laten gaan??? Verkeerd gedrag mag toch nooit worden goedgepraat?? Daarnaast moet zonde ook geen voortgang hebben, want dat werkt verwoestend. Ik ben blij dat het ontdekt is want zo kan de weg van openheid, vergeving en heling ingeslagen worden. Dan heb je pas ECHT leven.
Er zijn gewoon situaties dat je juist wel op iemands pc moet kijken. Dat zie je hier ook maar weer.
liesje
Waarom zo enorm wantrouwig Guustje / Otzi. Een pc zeker in een gezin is algemeen gebruik. Is het nu zo'n probleem als een ander er eens achter zit?

De opmerking dat 83% van de mannen porno kijkt vind ik echt compleet onzin. Ik ben van mening dat je als man toch wel een heel groot probleem heb als je daar naar kijkt. En er je vetier in zoekt.
En om het dan maar op een relatie met zn vrouw te gooien slaat ook nergens op. Het lijkt me duidelijk dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor onze eigen daden!

Verder heb ik veel bewondering voor dit stel wat dit probleem met zich mee moet dragen en er mee om moet gaan. Om daar je vader op aan te spreken is niet gemakkelijk. Heel veel sterkte en Gods zegen hierin toegewenst. Ook je vader kan hier mee stoppen een confrontatie kan soms ook (zeker achteraf gezegd) veel verheldering en verdieping in een relatie geven.
mortlach
@algemeen
Porno is altijd een lastige discussie. Natuurlijk moet het niet, daar zullen de meesten het wel over eens zijn, maar het gebeurt toch. En dan is het lastige dat mannen porno heel anders ervaren dan vrouwen (het brein werkt gewoon anders wat dat betreft) en dat vrouwen dat maar zeer zelden willen aannemen. Nogmaals, het hoort niet; het gebeurt toch, dus de vraag is hoe je ermee omgaat - hoe je je man zover krijgt dat hij stopt.

Ik ben van mening dat je dat niet doet het vrouwenidee van porno te projecteren op de man. O, mijn man vind me niet aantrekkelijk meer, mijn man komt seksueel tekort, etc, etc. Dat een vrouw zich zo voelt bij het kijken van porno, betekent niet dat de man dit zo ervaart en hem beschuldigen van dingen die hij niet zo voelt is niet behulpzaam.

Proberen te begrijpen waarom een man porno kijkt (zonder je eigen gevoel al te zeer te projecteren) betekent niet dat je het goedkeurt of dat het allemaal zo erg niet is. Jij wilt het als vrouw niet hebben omdat jij je gekwetst voelt, en dat moet genoeg zijn. Maar ga er niet vanuit dat je man porno op dezelfde manier ervaart als jij. Pas dan, lijkt mij, heb je een kans op een eerlijk gesprek en op verbetering die beklijft.
Liesel
Mortlach: ik snap je helemaal. Maar dan nog vind ik het walgelijk. Afgezien van het feit dat vrouwen hun eigen gevoel er te zeer in projecteren.
1a2b3c
Persoonlijk vind ik het het meest vernederend dat de vrouw of man als lustobject fungeert bij porno kijkende mannen en vrouwen. (want dat schijnen er ook heel wat te zijn)
Geep
Ohoh, wat een discussie weer. Laten we bij de vraag blijven. Het gaat er in de eerste instantie niet om waarom zo'n man dat doet enzovoort maar wat er gedaan moet worden als je dit ontdekt. Om een discussie te gaan die niet meer over de vraag gaat zijn deze mensen niet mee geholpen.
Cloudsadmirer
Sterkte voor de vraagstellers! Mooi zeg dat jullie zo open naar elkaar toe zijn ondanks dat je dat van huis uit blijkbaar niet meegekregen hebt! Ik zou niet graag in jullie schoenen staan, om je (schoon) vader op zoiets beschamends te moeten aanspreken heb je echt wijsheid van God nodig! Van harte toegewenst!
Annet76
@ Geep,

Draait het nou alleen om de vraag, of mogen hiermee misschien ook andere mensen geholpen worden doordat een vraag meerdere vragen oproept. Wellicht zijn de vragenstellers daarmee niet direct geholpen, maar anderen wel, wat is het probleem?

Waar je, mijn inziens wél voor moet waken is dat de vraag al teveel uit z'n verband wordt getrokken en de vragenstellers daardoor het overzicht (kunnen) kwijtraken, maar dat lijkt vooralsnog niet aan de hand.

Laat mensen nou gewoon eens even praten over het onderwerp, laat het gewoon z'n gang gaan, ook al raakt het niet direct de kern van de vraag.
Daniel
Devraag is hoe je er zelf mee omgaat. Porno is er al jaren lang en je kunt zelf bepalen hoe je er mee omgaat.
Porno laat mij koud, een meisje van 17 jaar met een opwindend lijf daar wend ik mijn hoofd van af.
Alkohol is verslavend, daarom drink ik sinas.
Roken is ook slecht, dus dat doe ik ook niet.
Met mij komt het wel goed.
Maar ik oordeel niet over anderen, dat laat ik aan anderen over, behalve als het over sex gaat, dan mag ik graag reageren.
Race406
@Daniel: Wat voegt jou reactie nu toe dan??????????????????????????
Met mij komt het wel goed????
Wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle...!