Man masturbeert

E. (Betsy) Westeneng / 31 reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn acht jaar getrouwd en we hebben twee kinderen. Vorige week betrapte ik mijn man op zelfbevrediging (stiekem), ik sliep al maar werd wakker. Hij was in de badkamer. Ik vond en vind het vreselijk. Ik werd vreselijk boos en van normaal praten kwam het niet meer, later in de week wel. We hebben dit uitgepraat en hij weet welk een hekel ik er aan heb. We hadden eerder al afgesproken dat het niet meer voor zou komen, nadat het wel eens eerder was gebeurd. Maar nu betrapte ik hem er dus op. Het was wel een hele tijd geleden, maar het voelde zo stiekem. Hij begrijpt dit wel, maar het blijft bij mij steeds bovenkomen. Gisteravond vroeg ik hem of het nog vaker zou gaan gebeuren. Toen zei hij dat hij dat niet kon beloven, hij hoopte van niet, en doet daar ook zijn best voor naar eigen zeggen. Maar het feit dat hij het niet kan beloven steekt mij. Hij weet toch dat ik er een hekel aan heb? Ik vind het niet erg als het in mijn bijzijn gebeurt. Toen gooide hij er ook nog een opmerking uit: jij dwingt mij er toe... Ik vroeg hem wat hij hier dan mee bedoelde, maar hij wist het niet. Maar nu ben ik er allemaal over aan het nadenken. Dwing ik hem om geen zelfbevrediging te doen? Komt het dan niet uit hemzelf om het na te laten? Doet hij het gewoon liever alleen? Volgens hem niet. Ik vraag hem wat voor gedachten hij dan heeft tijdens die zelfbevrediging; uit angst dat een ander in zijn gedachten is. Maar hij zegt aan niks te denken en geen fantasie te hebben, het gaat gewoon om het gevoel. Kan dat? Ik voel me door dit alles zo vreselijk onzeker. We hebben genoeg en naar tevredenheid van allebei gemeenschap.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Om te beginnen vind ik het heel dapper dat je zo open en eerlijk over je moeite vertelt! Het feit dat je man masturbeert buiten jou om maakt je onzeker! Heeft  hij dan niet genoeg aan jou? Schiet je tekort? Fantaseert hij dan ook over een andere vrouw? Heel gevoelig allemaal! Je kunt je even heel eenzaam/buitengesloten voelen: dat is naar!

Het is niet uitzonderlijk dat een man af en toe masturbeert. Een man heeft doorgaans meer seksuele prikkels dan een vrouw. Je weet niet wat de reden is dat hij –alleen– masturbeerde. Misschien wilde hij jou niet lastig vallen of wilde hij op deze manier zichzelf even ontladen.

De angel zit mijns inziens in de angst die jij erover hebt. Het zou mooi zijn als je hem wat meer hierin kunt loslaten en je de ruimte neemt om eerlijk en open je angst met hem te bespreken. Dan eis je niets, maar je laat wel je kwetsbaarheid zien: je geeft eerlijk toe dat je bang bent dat jij tekortschiet. Je houdt het dus helemaal bij jezelf!

Het ingewikkelde is namelijk dat hoe meer jij van hem verlangt/eist dat het niet meer gebeurt, hoe moeilijker het voor je man wordt om daaraan te voldoen, dus eigenlijk houd je het ook zelf in stand en ontstaat er steeds meer een gespannen sfeer rond het vrijen. Dat is iets wat jullie allebei niet willen en wat ook helemaal niet nodig is.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

E. (Betsy) Westeneng

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeute/relatietherapeute/seksuologe (eigen praktijk)

    Mw. Westeneng is op 1 juni 2023 overleden.

Tags in dit artikel:

zelfbevrediging
31 reacties
Daniel
Net terug van vakantie en dan weer in de diepe ellende van refoweb, man masturbeert, hoe erg kan het zijn.
Een man die stiekem bidt is misschien nog wel erger, maar daar lees ik nooit geen vragen over.

Wij hebben een leuke vakantie gehad en hebben de kerk in het midden gelaten, ik heb wel stiekem gebeden of God ons wilde bewaren, vooral nu we het zo fijn hadden.
Dan kan ik wel eens bang worden, het kan niet altijd zo fijn blijven denk ik dan, er komt onheil op onze weg en meer van die dingen......, dus bid ik maar stiekem.
Dan geeft de Bijbel troost en Willem Wilmink ook:

Angst voor geluk

Soms in de nacht als je naast me ligt,
als je naast me ligt met je meidengezicht,
dan heb ik je weer zo lief.
En ik denk met trots aan ons kleine gezin,
en ik denk: er zit wel samenhang in,
het biedt wel perspectief.

Daar komen nare gedachten van:
dat het zo niet altijd maar duren kan,
het is allemaal veel te fijn.
Nu is mijn bedje wel gespreid,
maar deze kinderen, deze meid
zijn te mooi om waar te zijn.

Wat maken we misschien nog allemaal mee,
misschien ga jij met een ander in zee,
met een zwaarbehaarde man.
Of slepende ziekte of ander kruis
komt over de wereld of over ons huis,
en maakt er een puinhoop van.

Dat denk ik dan. Maar de volgende dag
geeft een ruzie die er wezen mag,
een fraai stuk burengerucht.
En al die gedachten, mijn lekker stuk,
aan ziekte en ontrouw en ongeluk
slaan ratelend op de vlucht.

Betsy Westeneng heeft gelijk, de angst zit in jezelf.
Spatie
Mooie reactie Daniel. Goed antwoord van Betsy Westeneng.

Ben het helemaal met jullie eens!
Daniel
@Spatie, je nickname, betekent ruimte en ik vind dat je die ook geeft op deze site.
Knap ven je.
Daniel
van je
rotterdam
@Daniel, peerkloppe en spatie ; jullie reacties zijn sterretjes.
Vrolijk, vriendelijk en vrij.
Dank je wel. Laat de zondag nu maar komen.
naam
Volgens mij ligt er een probleem bij de vrouw en niet bij de man!

Man gaat niet vreemd, heeft zelfs geen fantasieën erbij, wil z'n vrouw zover mogelijk tegemoet komen, heeft een normaal seksleven met z'n vrouw enz.

Ik vind het raar dat vrouw hier boos om word, ongezond dat ze het niet los kan laten en te gek voor woorden dat je je man wilt laten beloven dat het niet weer gebeurd!

Inderdaad; de angst zit bij jouzelf.
kHeb een beetje medelijden met man als je vrouw dan zo reageert. Daar ga je je alleen maar rot bij voelen en dat lijkt mij niet nodig.
Dinand
Vragenstelster.
Je schrijft we hebben genoeg en naar tevredenheid van allebei gemeenschap.
Blijkbaar is dat niet zo omdat je man de hand aan zich zelf slaat.
Sorry dat ik dit zo zeg schrijf er klopt hier iets niet.
Daarom is het noodzaak om uit te spreken naar elkaar of de een toch meer verlangens heeft dan de ander en wat je daar aan kan doen.
En kun je elkaar dat geven.
Laat het niet uit de hand lopen als je echt om elkaar geeft en de wil er is kom je hier uit maar wel samen met de HEERE.
Sterkte met alles.
gr
Lisanne
Wat een rare reacties allemaal! Ik begrijp de vraagsteller heel goed. Ik zou het ook vreselijk vinden als mijn man stiekem zichzelf zou bevredigen. Het feit dat het stiekem gebeurt zegt wel dat de man zich er ook eigenlijk niet goed bij voelt.
Ik vind het niet normaal dat je als man je bevrediging zoekt in masturbatie. En masturberen zonder fantasie? Daar geloof ik helemaal niets van. Masturberen wordt in de bijbel niet direct veroordeeld, maar er zijn allerlei zaken die meespelen waar de bijbel wel erg duidelijk over is. In het boek 'Gods plan met je huwelijk' staat dit ook duidelijk beschreven. Een aanrader!

Ga eens met je man in gesprek over je laatste zin. Is jullie seksleven inderdaad naar tevredenheid voor hem? Of heeft hij meer behoefte? Hoe reageer je op zijn toenaderingen als hij aangeeft behoefte te hebben, en jij er op dat moment niet zo aan toe bent? Besluit als vrouw om altijd beschikbaar te zijn voor hem. Dat is de enige legitieme manier om seks te hebben. Jij als vrouw bent zijn veilige thuishaven, als het goed is.
En vooral, bidt.. we onderschatten de kracht van het gebed zo vaak. Als je merkt dat het gesprek stagneert, trek je dan terug om met God te zijn.

Veel sterkte!
Lisanne
En Peerkloppe, het verhaal van Onan is anders. Hij kwam wel bij haar als broer van haar overleden man, maar weigerde kinderen te verwekken. Hij zorgde ervoor dat zijn zaad werd verspild op de grond, en er dus geen bevruchting mogelijk was.
groninger
Uit een onderzoek:

Meer mannen dan vrouwen masturberen
Uit onderzoek blijkt dat 90-99 procent van de mannen zichzelf bevredigt. Bij vrouwen ligt het percentage boven de 50 procent (waarschijnlijk 70-80 procent; veel vrouwen durven het uit schaamte niet toe te geven). Vrouwen masturberen zich vaak omdat een man onvoldoende bevrediging schenkt aan de vrouw.

Dus, niet te druk om maken!
Daniel
@Lisanne....

'Besluit als vrouw om altijd beschikbaar te zijn voor hem. Dat is de enige legitieme manier om seks te hebben. Jij als vrouw bent zijn veilige thuishaven, als het goed is'.

Ik bid ook, maar wel dat mijn vrouw niet zo is als jij bent. Altijd klaar liggen met de benen wijd, want dat schrijf je......, God zij dank gaan wij anders met elkaar om.....met meer respect voor elkaar.
adriaan
Lisanne die man doet het helemaal niet stiekem omdat hij zich er rot om voelt. Hij wil gewoon niet dat zijn vrouw zich ermee gaat bemoeien. Aangezien 90% van de mannen dit doet, is de kans groot als jouw man zegt dat hij het niet doet dat hij liegt. Goed gedaan vrouwen, je hebt je man geleerd te liegen.
vlokje
Vraagstelster: De realiteit zou je tot nuchterheid moeten brengen.Had je liever gehad dat je man je wakker had gemaakt? Het grootste percentage mannen doet het, en wat van de vrouwen... Jouw man is gewoon een heel normale gezonde man, die af en toe extra ontlading nodig heeft.
En wat Lisanne zegt is inderdaad te bizar voor woorden. Zelfbevrediging dan maar ten koste van je vrouw is volslagen legitiem... Weet je dat er in de Koran zoiets staat als: Je vrouw is als een akker voor je, ga jullie akker binnen wanneer jullie willen, en voldoe jullie plicht aan Allah.
Of staat zoiets ook in de bijbel misschien...

Het lijkt er te sterk op alsof wij nog steeds geloven dat de man heerschappij over de vrouw heeft. Letterlijk.
Hier word ik misselijk van.
Omgekeerd lijkt het alsof vraagstelster haar man wil beheersen in alles. Lieve mensen geef elkaar een beetje vertrouwen en een stukje privévrijheid, ook in het huwelijk, het is zoveel gezonder.
AHHK76
Lieve vraagsteller,
Ik begrijp dat je het moeilijk hebt met de situatie. Maar wat me niet helemaal duidelijk is, is of je het moeilijk hebt met het feit dat je man masturbeert of met het feit dat hij dit stiekem doet....
Want je schrijft: "Hij weet toch dat ik er een hekel aan heb?"
Maar ook: "Ik vind het niet erg als het in mijn bijzijn gebeurt."
Ook vraag ik me af of de opmerking: "jij dwingt mij er toe"... slaat op de masturbatie of op het stoppen daarmee.
Het lijkt me goed dat je nogmaals het gesprek met je man aangaat. Dat jullie daarin proberen elkaar niet te veroordelen, maar luisteren naar wat de ander denkt en verlangt. Dan zullen jullie je allebei open en kwetsbaar op moeten stellen.
Ik vraag me ook af of een man kan masturberen zonder fantasie.
Het lijkt erop dat hij het gesprek met jou uit de weg gaat omdat hij bang is om afgekeurd/veroordeeld te worden. Dus dat moet je zien te voorkomen!!!
In principe is het niet zo dat als een man porno kijkt of aan zelfbevrediging doet dat daarvan de oorzaak bij de vrouw ligt. Op de site www.kostbaarvaatwerk.nl staat ook een artikel met als titel: "Ligt het aan mij?"
Sterkte en groetjes van Heleen (ahhk76@gmail.com)
Lisanne
Ik ben echt verbijsterd over sommige reacties. Over de conclusies die worden getrokken. Blijf dicht bij het Woord van God en baseer je mening vooral niet op wat de publieke opinie zegt of wat je er zelf van denkt.

Mooi jouw reactie, Heleen! Kostbaar vaatwerk is ook een prachtig initiatief.
Samanthi
Schrijf je man een liefdesbrief, begin met je liefde voor hem en schrijf dan open hetgene wat je dwars zit, sluit weer met je liefde voor hem.
Stel vragen en geen veroordeling. samen komen jullie er wel uit.
en nog iets wees nuchter, kijk eens hoe man en vrouw in elkaar zitten.
weet je zeker dat jullie allebei tevreden zijn met je seksleven? Heb je dat al aan hem gevraagd?
Maak er geen groot drama van. veel sterkte!
Ga samen met God.
BlijfGeloven
Om te beginnen vind ik Daniël erg onsympathiek, die is blijkbaar in zijn wiek geschoten.
En dan vragenstelster: ik begrijp heel goed dat je erg veel moeite hebt met masturbatie. Seksualiteit moet gezamenlijk beleefd worden. En dat bijna iedere man masturbeert, is geen enkel argument voor de stelling dat het dan dus geen probleem is. Dan zou liegen e.d. ook geen probleem meer zijn waarschijnlijk.
Ik denk wel dat het voor wederzijds begrip goed is dat je (en ook je man) jezelf bewust bent van de verschillende seksuele behoeftes van mannen en vrouwen.
Daniel
@BlijfGeloven......dank voor je reactie, zo liefdevol en warm.

Ja ik ben onsympathiek, mijn moeder zei wel eens dat ik een geweten had waar je met paard en wagen in kon rondrijden en dat ik een brutale hondenkop had.
En ze had gelijk, maar ze hield wel van me en ik van haar.
Als je van elkaar houdt is een onderwerp als dit niet zo belangrijk. Vlokje schreef er mooi over.

Ha ha, mijn vrouw vindt me wel sympathiek maar als ze dat tegen me zegt ben ik op mijn hoede...., dan wil ze iets.
arendine
Ik kan me vinden in de reactie van BlijfGeloven. Een bekende en succesvolle (en dat zijn ze lang niet allemaal!!) huwelijkstherapeut heeft een paar stelregels. Een ervan is dat je in een goede relatie vooral dingen moet doen die de ander op prijs stelt en dat je dingen moet nalaten die de ander kwetsen of schaden. Een andere regel is, dat het voor een goed huwelijk belangrijk is dat seksuele belevingen zich alleen in bijzijn van elkaar afspelen (dus ook niet telefonisch of anders creatief).

Iedereen heeft een eigen mening en gevoel bij een masturberende partner, dat is persoonlijk en niet (makkelijk) te veranderen. De vraagstelster ervaart het als zeer kwetsend wanneer haar man een seksuele ervaring heeft zonder haar erbij te betrekken of wanneer hij erover liegt. Dat gevoel is een feit, wij kunnen dat anders beredeneren, maar daardoor verdwijnt haar onprettige gevoel niet.

Ik kan de gedachten van de man van vraagstelster niet lezen, hij zal daar zelf duidelijkheid over moeten scheppen. Het lijkt erop dat hij de redenering hanteert "als ik het doe wordt ze boos, dan doe ik het maar zonder dat ze het merkt en dan wordt ze ook niet boos". Dat lost het probleem dat er blijkbaar is niet op. In een goed huwelijk zijn er geen geheimen voor de ander. Geheimen zorgen voor schade.

Openheid over gevoelens en een oplossing zoeken waarvan beide echtlieden oprecht gelukkig worden is het advies van eerder genoemde huwelijkstherapeut: Doe geen dingen waar je zelf ongelukkig van wordt om de ander gelukkig te maken, maar zoek naar de uitkomst waar jullie allebei enthousiast mee instemmen. Met nadruk op enthousiast.

Ik zou vraagstelster en haar echtgenoot een gelukkig huwelijk willen wensen, waar Gods zegen op rust!
Spatie
@blijfgeloven
Je wordt wel heel erg persoonlijk door hier te vermelden dat je Daniel erg onsympathiek vindt. Ken je hem dan?

@Arendine
Mijn man is erg blij dat ik niet alles aan hem vertel. Nu wordt hij soms al tureluurs van mijn geklets.
Ja, we hebben een goed huwelijk! Maar hebben wel allebei onze privacy.
Ik denk juist dat het daar wel eens aan ontbreekt in veel huwelijken.