Man masturbeert

E. (Betsy) Westeneng / 31 reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn acht jaar getrouwd en we hebben twee kinderen. Vorige week betrapte ik mijn man op zelfbevrediging (stiekem), ik sliep al maar werd wakker. Hij was in de badkamer. Ik vond en vind het vreselijk. Ik werd vreselijk boos en van normaal praten kwam het niet meer, later in de week wel. We hebben dit uitgepraat en hij weet welk een hekel ik er aan heb. We hadden eerder al afgesproken dat het niet meer voor zou komen, nadat het wel eens eerder was gebeurd. Maar nu betrapte ik hem er dus op. Het was wel een hele tijd geleden, maar het voelde zo stiekem. Hij begrijpt dit wel, maar het blijft bij mij steeds bovenkomen. Gisteravond vroeg ik hem of het nog vaker zou gaan gebeuren. Toen zei hij dat hij dat niet kon beloven, hij hoopte van niet, en doet daar ook zijn best voor naar eigen zeggen. Maar het feit dat hij het niet kan beloven steekt mij. Hij weet toch dat ik er een hekel aan heb? Ik vind het niet erg als het in mijn bijzijn gebeurt. Toen gooide hij er ook nog een opmerking uit: jij dwingt mij er toe... Ik vroeg hem wat hij hier dan mee bedoelde, maar hij wist het niet. Maar nu ben ik er allemaal over aan het nadenken. Dwing ik hem om geen zelfbevrediging te doen? Komt het dan niet uit hemzelf om het na te laten? Doet hij het gewoon liever alleen? Volgens hem niet. Ik vraag hem wat voor gedachten hij dan heeft tijdens die zelfbevrediging; uit angst dat een ander in zijn gedachten is. Maar hij zegt aan niks te denken en geen fantasie te hebben, het gaat gewoon om het gevoel. Kan dat? Ik voel me door dit alles zo vreselijk onzeker. We hebben genoeg en naar tevredenheid van allebei gemeenschap.

Antwoord

Om te beginnen vind ik het heel dapper dat je zo open en eerlijk over je moeite vertelt! Het feit dat je man masturbeert buiten jou om maakt je onzeker! Heeft  hij dan niet genoeg aan jou? Schiet je tekort? Fantaseert hij dan ook over een andere vrouw? Heel gevoelig allemaal! Je kunt je even heel eenzaam/buitengesloten voelen: dat is naar!

Het is niet uitzonderlijk dat een man af en toe masturbeert. Een man heeft doorgaans meer seksuele prikkels dan een vrouw. Je weet niet wat de reden is dat hij –alleen– masturbeerde. Misschien wilde hij jou niet lastig vallen of wilde hij op deze manier zichzelf even ontladen.

De angel zit mijns inziens in de angst die jij erover hebt. Het zou mooi zijn als je hem wat meer hierin kunt loslaten en je de ruimte neemt om eerlijk en open je angst met hem te bespreken. Dan eis je niets, maar je laat wel je kwetsbaarheid zien: je geeft eerlijk toe dat je bang bent dat jij tekortschiet. Je houdt het dus helemaal bij jezelf!

Het ingewikkelde is namelijk dat hoe meer jij van hem verlangt/eist dat het niet meer gebeurt, hoe moeilijker het voor je man wordt om daaraan te voldoen, dus eigenlijk houd je het ook zelf in stand en ontstaat er steeds meer een gespannen sfeer rond het vrijen. Dat is iets wat jullie allebei niet willen en wat ook helemaal niet nodig is.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

zelfbevrediging
31 reacties
Samanthi
@Daniël

Mijn man doet ook altijd zo apart als ik zeg dat ik hem lief vind, zou....
Daniel
@Samanthi......

Het is fijn om van je man/vrouw te horen dat hij/zij je lief vindt. Als mijn vrouw tegen me zegt, na een akkefietje, "je bent ook wel lief" kan ik de hele wereld weer aan.

@Spatie

Dank dat je voor me op komt, met zulke mensen kun je de wereld ook aan. Ik heb misschien wel eens een grote waffel hier, maar ik hou wel van mensen....., ook van onze teckel overigens, hij stond net te dansen van geluk toen ik naar beneden kwam, dan is mijn dag al weer helemaal goed.
We maken soms alles moeilijker dan het is. God heeft het goed met ons voor, alleen wij doen wel eens moeilijk,
Samanthi
@daniel gelukkig :+)
levensbron
Ik vind het net als Lisanne, allemaal rare reactie s, van nul en generlei waarde.
Het is een groot probleem voor de vragensteller en dat wordt hier niet echt serieus genomen, behalve de reactie van Betsie.

Sterkte hoor vragensteller.
BlijfGeloven
@Daniël en Spatie,
Oké. Sorry, ik bedoelde natuurlijk alleen de reáctie van de man die van zijn moeder en van zijn teckel hield/houdt.
Daniel
@BlijfGeloven...ha ha wat is er mis met een man die van zijn moeder hield en van zijn teckel houdt.
Verder vind ik het fijn dat je reageert, alleen met samen communiceren, met elkaar in gesprek blijven komen ee verder.
En ik geef toe ik heb wel snel een mening klaar en soms een grote waffel, maar zo ben ik, wel een kind van de HEERE.
BlijfGeloven
Daniel, was even op vakantie. Niets mis, ik vond het alleen een leuke combi.
moedervan2
Laten we eerlijk zijn... een man produceert zaad en dat moet er af en toe uit. Als dit niet dmv gemeenschap het lichaam verlaat komt er snel de behoefte op om zichzelf even af te trekken. Dat kan soms even onder de douche of in de wc... even de druk kwijt zijn. Het is gewoon een natuurlijk behoefte. Als een man het niet zelf doet en het er niet van komt om gemeenschap te hebben dan krijgt hij een natte droom (zijn er vrouwen die daar ook moeilijk over? Die dromen gaan ook met beelden gepaard). Ik kan er persoonlijk niet zo mee zitten, zolang mijn man mij maar niet links laat liggen. Ik hoef het ook niet te weten... natuurlijk hebben we het er wel eens over en we hebben het ook wel eens over gedachten die er bij spelen... zolang die beelden niet aan een persoon gebonden zijn kan ik me er niet druk over maken. En zolang het geen dagelijkse bezigheid is maak ik me er geen zorgen over.
moedervan2
Laten we eerlijk zijn... een man produceert zaad en dat moet er af en toe uit. Als dit niet dmv gemeenschap het lichaam verlaat komt er snel de behoefte op om zichzelf even af te trekken. Dat kan soms even onder de douche of in de wc... even de druk kwijt zijn. Het is gewoon een natuurlijk behoefte. Als een man het niet zelf doet en het er niet van komt om gemeenschap te hebben dan krijgt hij een natte droom (zijn er vrouwen die daar ook moeilijk over? Die dromen gaan ook met beelden gepaard). Ik kan er persoonlijk niet zo mee zitten, zolang mijn man mij maar niet links laat liggen. Ik hoef het ook niet te weten... natuurlijk hebben we het er wel eens over en we hebben het ook wel eens over gedachten die er bij spelen... zolang die beelden niet aan een persoon gebonden zijn kan ik me er niet druk over maken. En zolang het geen dagelijkse bezigheid is maak ik me er geen zorgen over.
AHHK76
Beste moedervan2, SEKS IS GEEN EERSTE LEVENSBEHOEFTE!

"In tegenstelling tot wat veel mensen (en zeker ook seksverslaafden) denken, is seks geen behoefte. Seksualiteit is een kado van God aan ons wat we mogen uitpakken. Seksualiteit is pas goed als je twee gevers hebt die allebei gericht zijn op de behoefte van de ander. Dan is seks echt een kado dat je aan elkaar geeft."
overgenomen van de site: www.kostbaarvaatwerk.nl uit een artikel over "Herstel van seksualiteit".
arendine
@moedervan2: de vraagstelster vindt het zo te lezen geen probleem als haar man "even de druk kwijtraakt", maar ze heeft er problemen mee dat hij het stiekem doet. En het maakt niet uit of wij ons er druk om maken of niet, maar het huwelijk van de vraagstelster lijdt eronder.

En ook al is seks misschien geen eerste levensbehoefte, het is een prachtig middel om de huwelijksband te versterken en de liefde tussen 2 echtgenoten te helpen groeien. Wat is er fijner dan in die context al je seksuele belevingen samen te delen?