Voorspellend spelletje

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Toen ik een jaar of 13 was deden we wel eens een spelletje waarmee je kon zien hoeveel kinderen je later zou krijgen en of het jongetjes of meisjes zouden zijn (iets occults?). Je bent nieuwsgierig en doet mee... en elke keer hetzelfde antwoord. Ook als we het bij ouderen deden, klopte het precies. Ik ben al een aantal jaren getrouwd, maar ben nog steeds dat antwoord van toen niet vergeten. Het komt ook al aardig uit. Ik vind dit erg moeilijk, krijg het niet uit m’n gedachten. Ik heb het gevoel dat ik zo heel mijn leven al waarde en geloof hecht aan de duivel. Hij maakt me soms ook erg bang. Ik denk soms echt zo van: Ik zal nog meer kinderen krijgen, dus de dood is nog ver weg... Toch maakt dat me dan ook weer bang omdat ik weet dat God machtiger is en mij misschien door dit te doorbreken pas van deze gedachten kan verlossen. Wat moet ik? Heb ook echt momenten gehad dat ik alles juist aan God kan overgeven en me veilig voelde bij Hem, maar altijd steekt het de kop weer op. Wat is dit?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Er zijn allerlei spelletjes waarbij ‘voor de grap’ gezegd wordt wat er in de toekomst gebeurt. Wanneer iemand bij het schillen van een appel de schil heel laat, mag iemand trouwen. Bij het touwtje springen wordt het aantal keren dat iemand kan springen het aantal kinderen dat zij later krijgen zal. Bij het laatste voorbeeld kan dat tientallen zijn! Ik weet niet welke spelletjes je bedoelt. Is dat bijv. met een dobbelsteen gooien? Of met een pendel werken?

De meeste spelletjes zijn op zich niet occult. Ook kunnen uitspraken als “hoeveel kinderen je zult krijgen” in onschuld gedaan worden. Dat ligt natuurlijk echt anders als er geesten opgeroepen worden (bijv. met een ouijabord) of dat er echt waarzeggerij gebruikt wordt! In het laatste geval is het nodig hiervoor schuld te belijden en vergeving te vragen.

Maar wat bij ‘onschuldige’ spelletjes? Blijkbaar is het spel heel wat keren herhaald en ook getest of de antwoorden bij ouderen kloppen. Daarmee wordt het al behoorlijk serieus. Het effect is in ieder geval dat je er geloof aan ging hechten. En wat nog meer is: de antwoorden zijn in je geheugen gebleven en oefenen na al die jaren nog een hinderlijke invloed uit.

Het is van belang om dit alles bij de Heere in het gebed te brengen en er radicaal afstand van te nemen. Het doet er niet toe of de aantallen redelijk kloppen of niet, ze mogen nooit ons leven beheersen. Of het destijds ‘neutraal’ was of te ver ging op verboden terrein, in ieder geval werken die gedachten nu negatief en maakt satan er gebruik van. Daarom is het nodig er geheel afstand van te nemen. God staat boven alles en Hij regeert. Het is aan Hem of de antwoorden van toen uit zullen komen of niet. Hij kan en wil de gebondenheid aan eerdere uitspraken verbreken en ware vrijheid schenken! Dit mag in het gebed uitgesproken en verwacht worden.

Het kan ook goed zijn om een daad te stellen, zodat concreet en tastbaar afstand genomen wordt van het verleden. Bijvoorbeeld door deze zaken op te schrijven en ze -net als Hizkia- voor de Heere voor te leggen. Daarna kan de brief verscheurd of verbrand worden. Noteer de datum in je agenda. Wanneer je dan weer lastig gevallen wordt door verkeerde gedachten, kun je die datum weer opzoeken en satan terugwijzen. Je laat je niet langer binden door daden en uitspraken van vroeger, maar door wat de Heere zegt. Het zal wellicht nog een tijdje nodig zijn jezelf stevig toe te spreken (net als de dichter van Ps. 42), maar met Gods hulp zal dat helpen.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

gamesoccult