Catechese voor verstandelijk beperkte

Ds. C.J. Droger / 1 reactie

Vraag

Al enige tijd lezen we samen de vragen op Refoweb. Helaas hebben wij nog geen antwoord op onze vraag gevonden. Onze dochter heeft een verstandelijke beperking met autistische kenmerken. Na de zomervakantie gaat ze naar klas 3 van de praktijkschool. Wij vragen ons al een poosje af, hoe geven we haar catechese. In een reguliere groep gaat zij het niet redden. De kerk is erg belangrijk voor haar. Ze gaat iedere week met veel plezier mee en ze wil graag net zo zijn als de andere kinderen. Ze wil uiteindelijk ook belijdenis doen in de kerk. Is er voor deze groep ook catechisatie of geef je ze dat zelf thuis? Als er materiaal voor is, waar kunnen wij dat vinden voor haar?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstellers,

Hartelijk dank voor deze mooie vraag! Het is een vraag waaruit uw liefde tot uw andersbegaafde kind blijkt en uw bewogenheid met haar geestelijk heil.  De vraag die u stelt is: hoe geven we haar catechese? Tegelijk geeft u aan dat zij het in een reguliere groep niet gaat redden. Wat te doen?

Mijn inziens kunt u het beste contact opnemen met uw predikant of wijkouderling en deze vraag met hem bespreken. Samen met hem kunt u dan zoeken naar de beste oplossing voor uw kind. Het kan zijn dat uw dochter apart catechese moet krijgen. Dat kan dan misschien door de dominee gegeven worden, of door een ouderling, of door een gemeentelid dat er gaven voor heeft. Wellicht is er nog een kind in de gemeente op dit niveau, of meerderen. Misschien is er voor hen een groepje te vormen. Uw ambtsdragers kennen misschien ook mogelijkheden voor aangepaste catechese in de buurt. In Groot-Ammers bestaat er bijvoorbeeld zoiets. Daar is ook materiaal voor gemaakt. In de Geref. Gemeente van Houten is men ook ver in het ontwikkelen van catechesemateriaal voor autistische kinderen. Wellicht kunt u ook daar uw licht opsteken. Zelf catechese geven kan ook. Maar ik denk dat uw dochter misschien het meeste leert van iemand van de kerk. Dat geeft ook een lijn naar de kerk.

Fijn, dat uw dochter zo positief is richting het gemeentelijk leven. Blijf dat stimuleren en waarderen! En ook deze kinderen kunnen belijdenis doen. Een aangepast traject is dan wel nodig, maar ik ken er voorbeelden van dat ook deze kinderen hun geloof belijden en avondmaal vieren. Wat zou het mooi zijn als het in het leven van uw dochter ook zover zou komen. Veel wijsheid en liefde voor de opvoeding van haar toegewenst!

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

catechisatiehandicap
1 reactie
hjrl
Neemt u maar contact op met http://www.laatdebijbelspreken.nl/ dezen doen juist wat u vraagt.