Ik HHK en vriend Ger.Gem.

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hebben nu al een lange tijd verkering, maar we komen er niet uit naar welke kerk we willen gaan. Ik ben van de HHK en mijn vriend is van de Gereformeerde Gemeente. Qua leer horen wij zelf niet grote verschillen en daarom voelen we ons bij beide kerken op ons gemak. Ik weet wel dat er verschillen zitten in de visie op doop, avondmaal en de geloofsbelijdenis. Zelf kunnen wij hier niet uit komen. Mijn vraag is dan ook of dit op een rijtje gezet kan worden en dan graag met een verwijzing naar Bijbelteksten, zodat we het zelf ook nog eens kunnen onderzoeken.

Antwoord

Zie ons dossier 'verschillen tussen kerken' met daarin o.a. deze urls:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/15804

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19846

Een verstandig alternatief is om al je vragen op te schrijven en een gesprek aan te vragen met zowel een predikant (cq. ambtsdrager) van de Ger. Gem. als van de HHK.

6 reacties
dkw
Waarom kiezen jullie beiden niet voor een hele nieuwe kerk, zoals de CGK of de PKN, eventueel bondsgemeente?
Heb je toch een soort tussenweg.
QuadCoreInside
Wij zaten in hetzelfde schuitje. Ik GG en zij HHK. We wilden allebei niet weg, ik omdat ik de HHK niet 'goed genoeg' vond, zij omdat ze haar gemeente waar ze is opgegroeid niet wilde verlaten. Na veel gesprekken en ruzies heb ik toch met zekerheid gekozen om naar de HHK te gaan, en ik heb er geen seconde spijt van gehad. Ik ben ineens in een fijne open gemeente terecht gekomen, heb nieuwe vrienden gemaakt en mag een vereniging leiden. Had iemand dat 5 jaar geleden tegen me gezegd, dan had ik hem vierkant uitgelachen.
Het leven zit toch vol verrassingen :-)
sydneylover
Ik heb het voorrecht gehad een tijdje in het buitenland te wonen en te kerken (Australië). Net zo veel verschillende protestantse denominaties als hier, maar over heel andere punten.

@peerkloppe heeft helemaal gelijk met zijn reactie, maar zelfs binnen één kerkelijke denominatie zijn er hele grote verschillen in de leer, daarvoor hoef je zelfs niet naar een ander kerkverband te kijken.

Essentieel is of jullie tot Jezus geleid worden als de enige grond waardoor wij zalig kunnen worden. Dan maakt de naam van het kerkverband ineens eigenlijk niet uit..
hansa
Als jullie nog geen belijdenis gedaan hebben, zou je kunnen kijken welke kerk er is in de plaats waar jullie straks gaan wonen.
Judith88
Mijn man en ik zaten met hetzelfde probleem! Uiteindelijk hebben we een huis gekocht, en bleek er geen Ger Gem in de buurt te zitten, dus zitten we nu bij de HHK, dus soms wijst de weg zich 'vanzelf'
naam
Wees dankbaar en blij dat er geen grote verschillen zijn en jullie je bij beide kerken op je gemak voelen........................!