(...) Maar er is toch niks mis als ik me zo kleed, als het binnen het huwelijk g...

Eleos / Geen reacties

Vraag

Ik las pas een vraag over een vrouw die vroeg aan Alie Hoek (volgens mij, of een andere deskundige) of zij zich voor haar man uitdagend mocht kleden. Ik zit daar ook best wel mee. Mijn man wordt extra opgewonden van een string en dat soort dingen. Maar er is toch niks mis als ik me zo kleed, als het binnen het huwelijk gebeurt en iemand anders er geen last van heeft?

Antwoord

Nee, dat lijkt mij ook zo. (Het is eigenlijk niet zo’n vraag voor mij als hulpverlener: het is meer een vraag naar het goed of kwaad van iets. Maar, nu ik hem voorgelegd krijg, het volgende.)

De grote lijn die ik in de Bijbel zie is dat mensen zich kleden passend bij de gelegenheid, en dat is soms heel sober, soms rijk en uitbundig. Als je in een situatie bent om seksuele gevoelens te beleven, namelijk met je man, in de intimiteit, samen, is het heel passend dat je er zo uitziet (en ruikt enz.) dat het opwindend is, dat het begeerte opwekt, voor je man en voor jou zelf. En dat is wellicht anders dan hoe je over straat loopt, inderdaad. Daar is het minder zinvol om met je uiterlijk seksuele gevoelens op te roepen (bij jan en alleman). Daar kan dus een behoorlijk verschil in zitten: in hoe je er uitziet in de openbaarheid als het ware en hoe je er uitziet als je samen bent. Het is overigens wel belangrijk dat je je er zelf wel bij op je gemak voelt.

Met vriendelijke groet,
Els de Bruin

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk