Drieëenheid uitleggen aan moslims

drs. J. Hoekman / 2 reacties

Vraag

Regelmatig praat ik met moslims om bepaalde dingen vanuit ons christelijk gezichtspunt uit te leggen. Zo heb ik aan de hand van Thomas Watson de Tien Geboden vanuit christelijk perspectief uitgelegd. Een aantal keren kwam daar de drieëenheid van God aan de orde. Ik had natuurlijk kunnen verwachten dat daar vragen over zouden komen. Die kwamen er dan ook. Deze mensen ze vragen echt om uitleg! Het antwoord wat ik gaf, mijn uitleg aan de hand van de boom, die een stam, takken en bladeren heeft, en toch één boom is, hielp niet. Hoe kan ik dit nu het beste aan ze uitleggen?

Antwoord

Water, ijs en damp. Welke voorbeelden je ook gebruikt, het maakt niet uit. Het gaat om de zaak. Ik denk dat je het zelfs niet aan een christen kunt uitleggen, omdat het een zaak is van geloven. De kern is dat God van God is verlaten, zoals Luther zei: wie kan dat verstaan/begrijpen. Dat Kind dat speelde voor Zijn aangezicht, werd de lijdende Borg. Zie hier ben Ik, om Uw wil te doen. Zondag 5 brengt het stamelend onder woorden, zie vooral ook vraag en antwoord 15 (Lukas 11:22; Jes.7:14; Jes.9:5).

Er werd een stukje uit God weggenomen toen Christus naar deze aarde kwam en tegelijk wordt God niet armer van het geven en niet rijker van het ontvangen. Augustinus heeft een heel boek gewijd aan de Drie-Eenheid en zegt: Christus is de afstraling van de Vader (Hebr. 1:3), zo bestaat er ook geen vuur zonder gloed [Hilarius van Poitiers].

Ik denk dat eenmaal als alles klaar is en iedereen geoordeeld is, dat Vader, Zoon en Geest dan weer als Eén in de troon zullen zitten en dan zal het weer zijn als de belijdenis: Hoor Israël, de Heere Uw God is ÉÉN!

Ik zou me richten op wat God de Zoon heeft gedaan en niet op wie Hij is en benoem God voor hen dan slechts vanuit de verschillende werkzaamheden die ze doen (Verlosser/Borg/Voorbidder enz./Onbegrijpelijk).

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman,
van de Ark op Urk

Lees meer artikelen over:

Drie-eenheid
2 reacties
mortlach
Een helder en goed antwoord: de drieeenheid IS ook helemaal niet uit te leggen, simpelweg omdat we geen voorbeelden kennen in de wereld die ook drie-enig zijn. De analogiën of voorbeelden gaan dan ook altijd mank. Een krukje met 3 pootjes? Zijn de pootjes dan Vader, Zoon en HG, maar wat is het krukje dan? Een grotere Godheid?

Ook boom met stam-takken-bladeren werkt niet om diezelfde reden - dan zou de boom groter zijn dan het geheel. Een blad alleen is immers geen boom, maar de Vader is wel God (net zoals de Zoon God is en de HG God is).

Water, ijs en damp is ook lastig, omdat je dan van de ene vorm naar de andere overgaat (en je de vorm plasma vergeet :-) )

En het vervolgens ook nog eens aan moslims willen uitleggen, die uitgaan van een Enige en Ondeelbare God, dat zal lastig worden.

Je zou misschien eens kunnen kijken naar de geschiedenis en de verschillende concillies die de drie-eenheid hebben vastgelegd. en ook de ketterijen van mensen die het net even anders zagen. Juist door die afwijkende meningen te lezen kun je een beter beeld krijgen van wat je nu zelf precies gelooft.
rotterdam
Goed advies van mortlach - lees de geschiedenissen van de concilies.
Ik heb altijd veel hulp aan de oorspronkelijke omschrijving b.v. van kerkvader Tertullianus.
Hij beschrijft de Drie-enige God als volgt ; De Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn "tres personae - una substantia (één wezen).
God bestaat dus in één wezen en drie personae dit betekend niet personen maar het is een term uit het theater. Personae is nog het beste te vertalen met rol - dus 1 speler met 3 rollen.
Of als 1 speler met 3 maskers.
Dus 1 God in drie verschijningsvormen. God laat zich zien in 3 vormen.

@Rizpah ; één en enig is in dit verband hetzelfde - er is er maar Eén van.
Ik ben bang dat Moslims de door jou genoemde tekst zullen gebruiken om hun eigen gelijk te onderstrepen.
De koran (Soera De Tafel 73) zegt ;
Waarlijk zij lasteren God, die zeggen: "God is Eén van de Drie." Er is geen godheid dan de enige God"