Mouwloze jurkjes

Redactie Refoweb / 27 reacties

Vraag

Waarom is het in de refo-wereld niet toegestaan om als meisje iets zonder mouwen te dragen in de zomer? Ik draag erg graag mouwloze jurkjes, maar ik mag ze niet aan naar school (Hoornbeeck). Ik werd er direct op aangesproken dat dit echt niet de bedoeling was en zo niet meer op school hoefde komen. Waarom?, zo vraag ik me af? Het was echt geen sexy jurkje, er zaten alleen geen mouwen aan en had zelfs een hoge hals. Nu ga ik over een paar weken met een JBGG-reis mee en nu lees ik in de regels dat je bedekte schouders moet hebben. Maar waarom is deze regel er? Maakt die paar centimeter mouw nu echt het verschil? Om duidelijk te zijn: ik noem mezelf geen refo. Ik ben van de PKN en draag ook mouwloze jurkjes naar de kerk, wat gewoon normaal is, niet slecht of zo. Ik ben echt heel benieuwd waarom het zo is.

Antwoord

Waar kun je beter met deze vraag terecht, dan bij degenen die deze regel(s) hebben opgesteld? Ongetwijfeld zal er een reden voor zijn. Kledingregels zijn er op iedere school en bij iedere al dan niet religieuze organisatie. Zo mocht het personeel van Nederlandse banken met klantcontacten, lange tijd geen snor of baard dragen. Mogelijk is dat bij sommige banken nog steeds zo. Bij veel reformatorische bedrijven was het lange tijd verboden een baard te laten groeien. Op veel buitenlandse scholen dragen kinderen een schooluniform en is iedere andere 'kledingdracht' verboden. Overal is een reden voor. Soms ligt er een traditionele en in andere gevallen een religieuze, praktische of ethische overweging aan ten grondslag.

Wil je dus t.a.v. deze specifieke regels de reden daarvan weten, dan kun je de school cq JBGG beter zelf benaderen. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat jouw vraag (en wellicht ook die van andere klasgenoten) een reden kan zijn voor de schooldirectie om de huidige kledingregels nog eens kritisch tegen het bijbelse licht te houden.

Redactie Vragenrubriek

Tags in dit artikel:

kleding
27 reacties
M71
Vragensteller, ik begrijp niet waarom je zo moeilijk doet, je vraagt: maakt die paar centimeter echt het verschil? Als je die paar centimeter niet de moeite waard vind, dan is er toch niets aan de hand? Dan doe je voortaan jurkjes aan die een paar centimeter langer zijn bij je armen? Hoornbeeck en JBGG tevreden. En jij ook, want die paar centimeter maakt toch niet echt het verschil.
rotterdam
@Ideetje ; welke sancties ? dreigen met ontslag ?
Juridisch absoluut onhaalbaar - ziet u het al voor u ?
Goedemorgen Edelachtbare, wij willen de juf ontslaan want ze draagt T-shirts zonder mouwen.
Ik weet de uitspraak al - u ook ?
Spatie
De vraagstelster is alleen benieuwd WAAROM deze regel er in refoland is. Dus waar die regel vandaan komt. Wat de reden van deze regel is.

@ideetje
Erg hè een docente met mouwloze jurkjes. Nee, dan een vrouw die zich iedere keer ergert aan de mouwloze jurkjes van de docente......

neem de mensen zoals ze zijn en niet zoals ze wezen moeten
Ideetje
@rotterdam en Spatie, Ik denk niet dat jullie willen begrijpen wat ik bedoel aan te geven. Als er dan toch die regels zijn (wat voor mij niet hoeft,als het netjes is, dus ik erger me er niet aan!!!) dan moeten ook de docenten er zich aan houden! Dat is alles wat ik wil zeggen.
Dus Spatie....die opmerking vind ik erg flauw en beslist niet gegrond.
AHHK76
Volgens mij is het niet zo ingewikkeld als het lijkt:
* Als rokjes niet (te) kort mogen zijn en decolletés niet (te) diep, daarover is veel discussie mogelijk, waar dan precies de grens ligt. Dat is met mouwloos wat minder het geval, dus de regel is vrij duidelijk.
* Verder is iets wat mouwloos is, meestal verder ook bloot, dus daarom kan deze regel ook helpend zijn....
* Ook kan iets mouwloos is, zorgen voor inkijk bij de borsten van opzij...

Tot slot nog een tip voor dames die rokjes dragen en toetsen moeten maken: Zorg dat je de stof goed onder de knie hebt... ;-) !!!!!!
moedervan2
@ AHHK76
Dit keer ben ik het van harte met je eens! mooie humor!

Het is gewoon zo dat als we dingen gaan vrij geven, dat het einde zoek is. Wel vind ik het nog steeds een onbegrijpelijke zaak dat dames geen mouwloos shirt mogen dragen, maar wel bijna een rokloze rok. Als we het dan over onkuis hebben... laten we dan ook een fatsoenlijke roklengte hanteren, ik schaam mij voor dames die bijna geen rok aan hebben... dan is een lange broek nog netter. Dan kunnen ze zeggen dat een legging aanleiding geeft tot het dragen van een kortere rok... daar ben ik het niet mee eens... ook het dragen van een minirok met legging vind ik net zo aanstootgevend dan een fatsoenlijke rok die men niet netjes draagt. Zo zag ik eens een dame fietsen in een rok die een nette lengte had maar alles was te zien...

Kortom... men probeert met regels de boel in goede banen te leiden en dat ik denk ik ook goed... maar als de persoon die het draagt er niet achter staat zal de regel zijn doel missen.
Daniel
Michel van Heijningen, Bert Noteboom, Arjan Baan zouden korte metten maken met korte rokjes.
Doe ik zelf ook, alleen een lange donkere rok is toegestaan, ook geen (spijker) broeken en legging's.
Een lange donkere rok of jurk en lang haar al dan niet in een knotje.