Mouwloze jurkjes

Redactie Refoweb / 27 reacties

Vraag

Waarom is het in de refo-wereld niet toegestaan om als meisje iets zonder mouwen te dragen in de zomer? Ik draag erg graag mouwloze jurkjes, maar ik mag ze niet aan naar school (Hoornbeeck). Ik werd er direct op aangesproken dat dit echt niet de bedoeling was en zo niet meer op school hoefde komen. Waarom?, zo vraag ik me af? Het was echt geen sexy jurkje, er zaten alleen geen mouwen aan en had zelfs een hoge hals. Nu ga ik over een paar weken met een JBGG-reis mee en nu lees ik in de regels dat je bedekte schouders moet hebben. Maar waarom is deze regel er? Maakt die paar centimeter mouw nu echt het verschil? Om duidelijk te zijn: ik noem mezelf geen refo. Ik ben van de PKN en draag ook mouwloze jurkjes naar de kerk, wat gewoon normaal is, niet slecht of zo. Ik ben echt heel benieuwd waarom het zo is.

Antwoord

Waar kun je beter met deze vraag terecht, dan bij degenen die deze regel(s) hebben opgesteld? Ongetwijfeld zal er een reden voor zijn. Kledingregels zijn er op iedere school en bij iedere al dan niet religieuze organisatie. Zo mocht het personeel van Nederlandse banken met klantcontacten, lange tijd geen snor of baard dragen. Mogelijk is dat bij sommige banken nog steeds zo. Bij veel reformatorische bedrijven was het lange tijd verboden een baard te laten groeien. Op veel buitenlandse scholen dragen kinderen een schooluniform en is iedere andere 'kledingdracht' verboden. Overal is een reden voor. Soms ligt er een traditionele en in andere gevallen een religieuze, praktische of ethische overweging aan ten grondslag.

Wil je dus t.a.v. deze specifieke regels de reden daarvan weten, dan kun je de school cq JBGG beter zelf benaderen. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat jouw vraag (en wellicht ook die van andere klasgenoten) een reden kan zijn voor de schooldirectie om de huidige kledingregels nog eens kritisch tegen het bijbelse licht te houden.

Redactie Vragenrubriek

Tags in dit artikel:

kleding
27 reacties
leonard
Helaas zijn de mensen die gewetensvol met hun kledingkeuze omgaan vaak de dupe van regels die zijn opgesteld voor mensen die het nu juist niet zo nauw nemen met hun kledingkeuze. Goed idee van de redactie om de vraagstelster te verwijzen naar de mensen die de regels zelf hebben opgesteld.
rotterdam
Ik begrijp het niet - waarom zit je op deze school en waarom boek je reis bij JBGG ?
Andere school - ander reisorganisatie en hoepa je probleem is opgelost.
Catherine
Nu heb ik persoonlijk niet zoveel tegen een mouwloos jurkje (in het dagelijks leven) maar vind het wel onfris om een bos haar in de oksel te zien dan.
Ik vind het een beetje naief van vraagstelser, of tegen beter weten in, (je zit er waarschijnlijk het hele jaar al op?) deze regels krijg je bij aanmelding op schrift nl. En als je om je heen kijkt, zul je zien dat geen enkele docent of klasgenoot mouwloos gekleed gaat.
En dan doet het er niet toe van welk kerkverband je bent.
Iedereen moet zich aanpassen aan de organisatie (school of reisvereniging) en niet andersom!
En anders, zoals Rotterdam terecht opmerkt, andere opleiding zoeken.
AHHK76
Een school of kerk is geen strand... Bij synagoges en moskees gelden ook deze en nog zwaardere kledingregels! Dus zo raar zijn die refo's nog niet. Je kiest zelf voor een JBGG-vakantie en een refo-school en dus voor deze regels... Bezint voordat je hieraan begint of pas je aan! Enne als je van de schrik bekomen bent: een fijne vakantie toegewenst ;-)
MvB
Ik vind het ook wel zoals Catherine zegt. Je wist van tevoren bij aanmelding de regels al. Vragenstelster moet zich inderdaad zelf aanpassen aan de school/kamp waar ze naar toe gaat ongeacht wat ze zelf thuis gewend is.

Evengoed vind ik het antwoord van de redactie ook een beetje kort door de bocht. Want het is wel degelijk een reformatorisch gebruik om geen mouwloze kleding te dragen. Zelf ben ik ook zo opgevoed en als het echt warm is trek ik in mijn eigen tuin gerust iets mouwloos aan, geen spaghetti tops overigens.
En eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de motivatie van reformatorische christenen waarom geen mouwloze kleding? Dat bedoel ik niet veroordelend ofzo. Gewoon eerlijk. Waarom en waartoe? Weet iemand dat?
vrouw78
Mijn ouders kerken bij de ger gem in ned, reformatorisch dus. Mijn moeder, mijn zussen en ik droegen hemdjes en mouwloze tops. Hoezo is het een reformatorisch gebruik om dat niet te doen?
Ik draag als het warm is hemdjes met spaghettibandjes. Als zo'n hemdje geen inkijk geeft in m'n decolleté, vind ik het netjes. Kan wel zijn dat je kiest voor een school waarvan je de regels weet, maar ik vind dat regels wel ver kunnen gaan. Onze kinderen hebben op een school gezeten waar ze geen blote voetjes in de schoenen mochten, sokjes waren verplicht. We moesten ons aan die regel houden, maar ik kon er niet aan wennen en het voelt niet goed, dat er zo voor me beslist word door mensen, hoe we ons moeten kleden.
pannenkoek
Wij zijn refo ( heb een grote hekel aan dat woord, maar goed.....) Maar dragen als het warm is gewoon iets zonder mouwen. Geen probleem. Naar school vind ik het geen probleem, maar naar de kerk vind ik het niet netjes. Gewoon van huis uit meegekregen, en daar ben ik het mee eens.

En @MvB jij vraagt je af waarom reformatorische Christenen geen mouwloze kleding dragen. Ik kerk bij de GG, maar er lopen er genoeg met mouwloze kleding. Dat zal per streek of gemeente wel verschillen. De één voelt zich lekker bij mouwloos, en de ander niet.

En @vrouw78 dat van die blote voetjes in de schoenen heb ik echt nog nooit gehoord, is voor mij weer nieuw. Moest er eigenlijk wel om glimlachen.

Vragenstelster, ben het met de voorgangers eens: Je wist het van te voren, dus accepteren, of weggaan.
sis
Al dat gemouw over kleren. Je zit daar op school en zal je aan de regels moeten houden.

Je kan het natuurlijk aankaarten bij het Hoornbeeck, maar ze zullen vast wel ergens uit de Bijbel kunnen aanwijzen, waar ze dit op baseren.
Maar het gaat er gewoon om dat ze niet van veranderingen houden. "Het is altijd zo geweest, het was altijd goed, dus we gaan zo door."

Ach, je vakantie duurt maar één week, je school nog hooguit een jaar of drie. Daarna kan je de rest van topjes aandoen. Behalve als je gaat werken in de Albert Heijn, in de gehandicaptenzorg, als secetaresse, op de bouw, als docent, etc.
cbl
@catherine
Je zou oksels kunnen scheren.....
Denk even practisch: bedekt bh bandje ?
Bedekt bovenlijf ?
Kuis ?
Allemaal lastig te duiden.
Dus eenvoudig: geen mouwloze t shirts.
Lijkt me een helder verhaal, met een helder doel: eerbaarheid van de vrouw, voorkomt aandacht voor onderdelen die helemaal onder schooltijd die aandacht niet verdienen.....

Geniet van je beschermde positie !
BHM
Hoe mouwloos is mouwloos? Wat is nog kuis en wat niet? Lastig om een grens daarin aan te geven; dus het veiligst is kiezen voor mouwtjes. Voor je allerlei kleding krijgt die meer lijkt op strandkleding dan eerbare kleding.

Ik weet niet wat voor opleiding je doet op het Hoornbeeck; maar als verzorgende moet je je nogal eens buigen over een patiënt. Handig om dan kleding te dragen die niets onthult wat niet onthult hoeft te worden.

Ik ben Reformatorisch opgevoed; met de mouwtjesregel; die ik ook weer doorgeef aan mijn dochters.
En scholen e.d. zijn idd vrij om hun eigen regels te stellen.
Ideetje
@Catherine: En als je om je heen kijkt, zul je zien dat geen enkele docent of klasgenoot mouwloos gekleed gaat.
Helaas is dat op onze (refoschool) dus niet het geval. Hier loopt al jaar en dag een docente met mouwloze jurkjes o.i.d. Helaas doet school daar niets aan. Jammer, met 2 maten meten noemen ze dat toch?
coby
wat een onzinnig gedoe allemaal
ze maken het allemaal zo moeillijk met die wettische regeltjes
straks moeten ze ook nog met een burka lopen!!
altijdwat
ik was een keer met een niet christelijke vrouw op het hoornbeeck om samen een gastles te geven. Ze was echt wel een beetje ontdaan zei ze achteraf w.b de kledingstyle daar in die groep. Ik kon haar geen ongelijk geven... we zagen halve borsten en nog net geen billen... het valt natuurlijk extra op als je voor zo'n groep staat. Terwijl ik discussies over kleding verschrikkelijk vind want daar gaat het allemaal niet om en de duivel vind het geweldig als we ons daar druk over maken.

Maar wat ik dus wel begrijp van het Hoornbeeck, ze moeten gewoon ergens de grens trekken.
Mouwloos mag niet, om daar mee te voorkomen dat de discussie ontstaat wat dan weer wel en niet mag. Er moet gewoon ergens een grens getrokken worden en er zijn altijd weer mensen die moeite hebben met die grens.
dkw
@coby,
Goed idee!
Alleen dan geen burka, maar een schooluniform.
Universeel op alle scholen in Nederland.

Ben je gelijk van al het gezeur en gediscussieer af.
Ruth2
Ik snap al die "kledingregels" ook niet, een mouwloos jurkje is netter dan de billapjes of brede ceinturen met of vaak ook nog zonder legging, want dat mag bij sommigen ook weer niet en de diepe decollete's laten bij velen ook niets of weinig verborgen, dat vind ik pas erg en onkuis!
Ik was laatst op een diplomauitreiking op een reformatorische school, ik heb m'n ogen uitgekeken, al had ik ze beter kunnen sluiten, uniformen en reele kledingcode's zijn zo gek nog niet.
Je kunt het idd vragen bij het schoolbestuur of verenigingsbestuur maar mijn ervaring is: de bijbel word overal "genomen" zoals het hen belieft en er word niet geken naar wat er werkelijk geboden word in de bijbel bijv: ingetogen, eenvoudig, kuis enz.
Mouwloze kleding is niet onkuis en lustopwekkend en de duivel lacht zich hier telkens een kriek om! wat een onbelangrijke zaken maken wij ons druk om!
MvB
Pannenkoek, je hebt gelijk. Ik denk ook dat het streekgebonden is. Ik heb eigenlijk zelf niets tegen mouwloos, mits het netjes blijft. En dat is best lastig.
Want past het een christen dan wel om topjes te dragen waarbij de bh bandjes onder de kleding uitkomen? Waar vaak dan nog op gelet wordt welke bh gedragen moet worden zodat het past bij het topje? En dat past dan mijns insziens niet zo bij de eerbaarheid van een christenvrouw zoals cbl dat aangeeft.
Dus wat ik met mijn eigen dochters doe is: ze mogen wel mouwloos. Maar ik kies dan vaak jurkjes of topjes met brede banden of mouwloze blousjes. Maar ze dragen hier geen haltertops/jurkjes of spaghettibandjes. Nu vind ik dat op zich voor een klein meisje nog niet zo erg. Maar het maakt het niet duidelijker voor haar als ik vanaf een bepaalde leeftijd zeg: en nu liever niet meer.

Maar altijdwat en Ruth2 hebben zeker gelijk. Het gaat om veel meer als mouwloos. En om eerlijk te zijn, als ik de foldertjes bekijk die ik soms van College Style krijg dan denk ik: tja, het is bedekt maar vaak zo strak en tekenend dat ik dat ook niet onder eerbaar vind vallen.
ceciel72
Regels zijn regels ook bij een sportclub zouden ze daar ook zeuren over de sportkleding?
Pol
Ik heb ook op het Hoornbeeck gezeten (vroeger) maar had gewoon zomerhempjes aan... niemand die er wat van zei en die hempjes had ik ook aan naar een danielkamp...
Zijn de regels nu strenger geworden dan? En van die sokjes in de schoenen, hier in een dorp is het idd op de refoschool verplicht. En op de refoschool hier mag je wel met blote voeten, maar niet met blote armen. Dus ik denk dat het een beetje gebonden is aan de personen die het regelen
rotterdam
@Ideetje ;Helaas is dat op onze (refoschool) dus niet het geval. Hier loopt al jaar en dag een docente met mouwloze jurkjes o.i.d. Helaas doet school daar niets aan.

Wat moet de school doen ? wat had u in gedachten ?
Ontslag ? betaald verlof ? ex-communicatie ? pek en veren ? de ban ? een fatwa ?
Ideetje
@rotterdam: Wat de school moet doen? Lijkt met niet zo moeilijk. Als een leerling zich niet aan de regels houdt volgen er sancties. Deze moeten opgevolgd worden. Gehoorzaamheid heet zoiets. Waarom kan dat niet bij een leerkracht? Zij zou juist een identificatiefiguur moeten zijn.
En wat moet/kun je nog zeggen als je kind een hempje of mouwloos jurkje aan wil? ' Nee, dat mag niet, behalve mw....?' Dat is toch niet geloofwaardig meer.