Geplaagd door schuldgevoel

Kand. G.A. van Ginkel / 2 reacties

Vraag

De laatste tijd word ik geplaagd door schuldgevoel. Toen ik een puber was heb ik een aantal jongens gezoend, zonder dat ik verkering met hen had en heb ik een keer seksuele handelingen (geen gemeenschap) toegelaten. Dat was slechts eenmaal uit nieuwsgierigheid en het heeft daarna nooit meer plaatsgevonden. Eerst had ik er nooit spijt van en dacht ik er zelden aan. Maar nu ik mag weten dat ik een kind van God ben en heb ik last gekregen van deze zonden uit het verleden. Ik heb het beleden aan God in het gebed, beloofd aan God dat ik het niet meer zal doen en gevraagd of Hij me daarin wil helpen! Dit is nu een aantal jaren geleden en sindsdien heb ik mijn belofte in stand gehouden. Toch gaat dit knagende schuldgevoel niet weg. Mag ik nu weten dat God mijn zonden heeft vergeven en vergeten? En moet ik dit in een eventuele relatie vertellen aan mijn vriend? Ben ik nog wel echt maagd?

Antwoord

Als je zo je zonden aan God hebt beleden, mag je geloven dat zij om Christus wil vergeven zijn.Geloven en gevoelen zijn echter twee dingen... Je wilt het zo graag voelen! Je kunt het wellicht jezelf niet vergeven dat je genoemde zonde hebt gedaan. Zoals ook David, oud geworden, bidt: "Gedenk niet meer de zonde mijner jeugd!" Hij weet van vergeving, maar vergeeft het zichzelf niet... Je mag geloven op grond van de Schrift dat wie zijn zonde in waarheid belijdt en laat (zie 1 Joh.) uit genade volkomen vergeving heeft.

Krijg je een nieuwe relatie, dan is het goed om op zeker moment over de gepasseerde dingen openhartig te spreken.

Als er geen sprake is geweest van gemeenschap in de zin waarin geslachtsgemeenschap normaliter wordt verstaan, dan ben je nog steeds maagd.

Kand. G. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

vergeving
2 reacties
AHHK76
Mooi antwoord.
Uitspraak visje: Als de duivel je herinnert aan je verleden... herinner hem dan aan zijn toekomst!
emaildfj1atgmailpuntcom
Seksuele zonden hebben een grote invloed op de mens en hebben ook consequenties in de gedachten. Als we zondigen is het niet zo eenvoudig weer zuiver te worden, ook in onze gedachten. Dat is een gevecht. God wil ons zeker helpen als wij hem oprecht om vergeving vragen. We kunnen het verleden niet ongedaan maken, maar God wil ons vergeven als wij hem er oprecht om vragen. Daarmee is verbonden dat wij uit dankbaarheid dan ook werkelijk volgens zijn wil willen leven. Je hebt ook ootmoed nodig om innerlijk toe te geven dat jij die zondaar was. Jij hebt dat gedaan. Dat kan ook helpen om klein te worden voor God en uit zijn genade te leven. Het kan ook helpen om te zien dat je nooit meer je eigen weg mag gaan maar dat zijn wegen de juiste wegen zijn. De zonde lijkt fijn maar het einde is bitter:
Spreuken 5: 3 Want de lippen van een vreemde vrouw druipen van honingzeem,
haar gehemelte is gladder dan olie,
4 maar het laatste van haar is bitter als alsem,
scherp als een tweesnijdend zwaard.
5 Haar voeten dalen af naar de dood,
haar voetstappen sturen aan op het graf;
Deze tekst laat zien dat de zonde ons bedriegt. Dat geldt dan ook voor alle andere zonden. We moeten de wereld loslaten en voor God leven:
1 joh 2: 15 Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem.
16 Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.
Ik communiceer er graag over. Reactie: emaildfj1@gmail.com