Somber over toekomst

J.M. Strijbis / 7 reacties

Vraag

Regelmatig heb ik negetieve gedachten. Ik denk bijvoorbeeld dat ik geen kinderen zal kunnen krijgen en niet oud zal worden. Ik ben jong, gezond en sta op het punt om te trouwen. Waarom kijk ik zo somber naar de toekomst?

Antwoord

Ha vragenstelster,

Het is voor mij niet zo eenvoudig om hier een gericht antwoord op te geven. Ik weet heel weinig van jou en je achtergrond(en). Er zijn wel wat algemene opmerkingen te maken.

Zoiets kan ik je karakter zitten. Er zijn pessimisten en optimisten. Een karakter is ongeveer voor de helft bij je geboorte bepaald en voor de andere helft door opvoeding. Het kan zijn dat je in de opvoeding weinig of geen complimenten hebt gekregen, waardoor je negatief tegen jezelf aan bent gaan kijken. Verder speelt in ieder gval de vorst der duisternis een grote rol. Hij zal negatieve gedachten stimuleren, ook of juist met godsdienstige redenen. Wij zijn niets en kunnen niets, etc. (op zich in geestelijk opzicht waar). De duivel is er altijd op uit om ons ongelukkig te doen zijn. Geef hem die lengte niet en gebiedt hem weg te gaan. Als er negatieve gedachten opkomen, ga dan zingen of bidden. De Heere hoort altijd naar je gebed.

Zie op alle mooie dingen die je hebt (gezondheid, een a.s. huwelijk, eten en drinken, mensen om je heen, het woord van God, etc.) en ga wandelen. Wandelen komt in de Bijbel veel voor. Wandelen is goed voor lichaam en geest. Geniet van Gods mooie schepping en laat je gedaschten niet in bezit nemen door allerlei negatieve gedachten gevoelens.

Ik hoop dat je hiermee een stukje verder komt. Hoog omhoog, het hart naar boven. Een gezegende voorbereidingstijd voor je huwelijk en een fijne dag toegewenst.

Hartelijke groetjes,
J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

psychologie
7 reacties
Roozemond
Ik vind je vraag wel herkenbaar.
Vanuit Bijbels oogpunt en uit eigen ervaring wil ik je wat meegeven.
Er is namelijk altijd hoop, lees maar bijv. Romeinen 15:13.
Het is makkelijk gezegd, bedoel het niet zo maar geef het toch met klem mee: bied tegenwicht tegen de moedeloosheid/somberheid, we weten vanuit de Bijbel en in ons hart dat het kruis op Golgotha heeft gestaan, daarom is er ALTIJD hoop!

Neil Anderson zou zeggen: hoop is iets wat in de toekomst zeker komen zal.

Strek je daar naar uit en verheug je in de Heer Die je zoveel mooie dingen geeft in dit aardse leven!
Alphonsus
De gedachte dat je mogelijk geen kinderen zou kunnen krijgen zal bij menigeen wel eens spelen. Op zich is een dergelijke gedachte niet irreëel. Wanneer deze gedachte echter je leven gaat vergallen is er reden om door "tegengif" deze gedachten te vloeren. Dit tegengif wordt dan gevonden in het nadrukkelijk veroordelen van deze gedachte, bidden om de vervulling van de kinderwens en je nadrukkelijk te richten op gedachten hoe het zou zij als je een gezin met b.v. 5 kinderen zou moeten gaan managen. Hier mag je in je fantasie zo ruim laten zijn als je zelf wilt.
De "truck" is om sombere gedachten daadwerkelijk te lijf te gaan met een positieve voorstelling van zaken. En dit te blijven doen. Direct omschakelen dus.
De moeilijkheid in deze is vaak dat je jezelf niet kan of wenst uit te tillen boven je somberheid.
Wat zwijmelen in sombere gedachten kan een zekere masochistische trek in je karakter zijn die je ook wel bewust kan oproepen. Je bent erbij gebaat dit in je eigen karakter te erkennen, het vervolgens te veroordelen en jezelf te dwingen aan positieve dingen te denken.
Niets van deze zaken gaat zonder strijd en hulp van God.

T.a.v. oud worden heb ik het gevoel dat je het zeer zeker wel zult worden en als het zover is je de Heere bidt om jou tot Zich te nemen omdat je van het leven zat bent geworden.
Houdt dus goede moed.
teddy
@Alphonsus
Hoe kun jij nou het "gevoel" hebben dat iemand oud wordt? Dat bepaalt toch alleen Hij?
Alphonsus
@Teddy,

Dat klopt dat Hij dat bepaald. Doch er kan in het inwendige van de mens een bepaalde vorm van zekerheid zijn dat iets (hier het oud worden) voor de persoon in kwestie realiteit kan gaan worden.

Bij anderen, wanneer ik deze vorm van zekerheid niet zou bemerken, zou ik het niet wagen hier ook maar iets over te zeggen.
petrus
@ Alphonsus,

wat apart dat je dat zegt. Heb jij profetische gaven?
Stel dat ik zoiets van binnen zou 'weten', dan zou ik het in elk geval wel voor mezelf houden. In het Oude Testament werd een profeet gestenigd als niet uitkwma wat hij profeteerde.........
Roos18
@Alphonsus,

Vind je reacties echt vreemd. Doe voorzichtig met zulke uitspraken, het bovengenoemde weet alleen Hij!! Ben je altijd zo zweverig?
dijna61
Telepathie?