Mazelenepidemie

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Sinds kort heerst een mazelenepidemie in de Biblebelt. In de omgeving waar ik woon komen nog geen mazelen voor maar ik denk dat dat niet lang meer zal duren, omdat hier ook veel reformatorische mensen wonen die hun kinderen niet inenten. Ikzelf ben ook niet ingeënt. Mijn broers en zus hebben de mazelen allemaal gehad. Ik was toen ongeveer vier jaar oud en ben niet ziek geworden, terwijl ik er wel tussen liep. Is het reëel om bang te zijn dat ik de mazelen alsnog kan krijgen? Ik heb gelezen dat de mazelen erg besmettelijk zijn, dus het kan zijn dat ik het (in heel lichte mate) gehad heb en hierdoor wel antistoffen heb aangemaakt. Toch ben bang dat ik het alsnog krijg en bij een volwassene kan het ernstig zijn. Moet ik mij echt zorgen maken? Wat raadt mij u aan te doen? Naar de dokter? Alsnog inenten?

Vraag 2: Ik ben een vrouw van 23 en ben niet ingeënt tegen de mazelen. Ook heb ik de ziekte niet doorgemaakt. Nu hoorde ik dat mazelen voor volwassenen vele malen ernstiger kan zijn dan voor kinderen. Ben erg aan het twijfelen of ik me nu wel/niet in moet laten enten, aangezien inenten ook risico's met zich mee kan brengen. Kunt u me hier advies in geven? En is het zo dat volwassenen sowieso minder snel mazelen krijgen dan kinderen?

Antwoord

Of je de ziekte hebt doorgemaakt blijft lastig te beantwoorden: het is namelijk mogelijk dat je wel ziek bent geweest, maar jij of je familie dit niet hebben opgemerkt. In medische termen: je hebt het subklinisch gehad. Ik verwijs je graag naar de website van het rijksvaccinatieprogramma; daar vind je veel informatie.

Er bestaat een vaccinatie voor mazelen. Deze is gecombineerd met bof en rode hond: de zogenaamde BMR. Ook kan middels bloedonderzoek nagegaan worden of je ooit mazelen hebt gehad. Overleg met je huisarts over de mogelijkheden en laat je voorlichten of dit voor jou zinvol is.

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Ziekten_Aandoeningen/M/Mazelen

Nog meer info maar dan vooral afgestemd op medische professionals.

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

mazelenvaccinatie