Iedere zonde even erg

C.A. Hoekman / 2 reacties

Vraag

Aan iemand van de Ger. Gem. Men zegt wel eens dat iedere zonde even erg is. Ik heb moeite met deze opvatting. Klopt het dus dat het mee naar huis nemen (is stelen) van een pen van je baas net zo erg is als gemeenschap voor het huwelijke hebben, waarna de relatie beëindigd wordt omdat men niet meer wil; of het plegen van een moord?

Antwoord

Wat is zonde? Als je je daden langs de rechte lijn van Gods geboden legt, is alles wat daarvan afwijkt mis-daad. Je mist dan je doel: God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf. Je voelt het zelf wel, erge zonden of minder erge zonden zijn er dan niet. God houdt ons aan Zijn gebod, de rechte lijn.

Spreken over erge of minder erge zonden doen we wanneer we de zonde afmeten naar de schade die dat aan onze naaste berokkent. Een pen stelen van mijn baas in dan minder erg (mijn baas heeft er toch genoeg en je kunt het nog herstellen), dan een moord (is definitief en onherstelbaar). Is zo spreken over de zonde niet dikwijls een manier om ons geweten te sussen? Gods heiligheid laat echter niet toe dat we spreken over erge en minder erge zonden. Die in één gebod struikelt, is schuldig aan alle geboden (Jak. 2:10).

Elke zonde is zo erg dat het bloed van de Heere Jezus nodig is om die te verzoenen. Wanneer de rechte lijn van Gods heilige geboden langs jou (en mijn ) leven gelegd wordt, zie je overal afwijkingen. Zo doet de Heilige Geest dat, opdat je zult erkennen: ik doe niet alleen zonde, maar mijn hart is een en al zonde. Vlucht dan tot het bloed van het Lam van God. Zijn bloed alleen wast en reinigt je van alle zonden.

Overigens is dit niet wat in de in de Gereformeerde Gemeenten alleen geleerd wordt, maar ook in veel andere kerken wordt dit overeenkomstig Gods Woord geleerd.

C. A. Hoekman, Kapelle

Lees meer artikelen over:

zonde
2 reacties
juni
zonde =toch God bedroeven?
fijn antw. v d ouderling
Janna611
Westminster catechismus vraag 83: Zijn alle overtredingen van de wet even afschuwelijk? Sommige zijn in zichzelf en wegens verscheidene verzwaringen, afschuwelijker in Gods ogen dan andere. (matt 11:22).
Bijvoorbeeld als een ambtsdrager in openbare zonde leeft, wordt daarmee Gods naam oneer aangedaan vanwege het ambt en ook kunnen anderen daarmee tot zonden aangezet worden.
Ook wordt de zonde verzwaard als die gedaan wordt tegen God, Christus of in het bijzonder de Heilige Geest.
Uit: de kennis der zaligheid van Erskine en Fisher