Weinig waarschuwing

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

Bij ons thuis werd vroeger gewaarschuwd tegen occultisme, alternatieve geneeswijzen, homeopathie, acupunctuur e.d. Nu valt mij op dat dit in de gereformeerde gezindte veel word goedgekeurd. Ik heb hier een heel naar gevoel over. Zouden hier niet meer lezingen en waarschuwingen vanaf de preekstoel gehouden moeten worden? Het is toch de duivel die hier mee speelt? Daar ben ik zo bang voor. Mensen zijn vaak van geen kwaad bewust omdat er te weinig tegen wordt gewaarschuwd. Daar maak ik me zorgen om.

Antwoord

Beste vragensteller,

Of het zo is dat er binnen de gereformeerde gezindte op dit moment minder aandacht is voor allerlei vormen van occulte praktijken kan ik niet zo goed inschatten. Het kan best zo zijn dat door allerlei andere lopende zaken, kerkelijk Nederland de aandacht verlegd heeft, en daarmee minder let op het occulte. Toch snap ik goed wat je zegt, en in zekere zin herken ik het ook wel. Het is al weer even geleden dat in de kranten en bladen over deze zaken artikelen stonden. Sommige (blijkbaar) occulte dingen worden meer en meer geaccepteerd. Dat de duivel daarvan gebruik kan maken is zeker. Dat je daar zorgen over maakt, kan zijn omdat het op je hart gebonden wordt. Vraag aan de Heere wat Hij daarmee duidelijk wil maken. Misschien moet je bij bepaalde personen (predikanten, kerkelijk leiders) en instanties (Kerkelijke organen en redacties van tijdschriften etc.) in liefde en bewogenheid dit nog eens aankaarten, middels een brief of mail. Dat kan een middel zijn tot hernieuwde bewustwording. Laat deze zorg je aanzetten tot gebed en tot liefdevolle actie.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hellouw
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

acupunctuurhomeopathieoccult