Haken en ogen

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Is het geoorloofd om te haken (of breien) op zondag, de dag des HEEREN? Als ik zou kunnen naaien zou ik dat absoluut niet doen op zondag, is het ook zo met haken? De zondag is een rustdag, maar het knaagt aan mij, het voelt niet goed... Vaak pak ik toch met lust wel een goed boek. Ook zeker niet verkeerd, zou ik zelfs vaker moeten doen, maar toch... Hopelijk wil een panellid van de Ger. Gem. deze vraag beantwoorden.

Antwoord

Als het niet goed voelt voor u, dan moet u dat niet doen. Zou u zich wel beter voelen indien een dominee van de Ger. Gem. u toestemming geeft? Daar komt bij dat ook in de Ger. Gem. over dit soort zaken niet eenduidig wordt gedacht. Heeft u vrede als de ene dominee u toestemming geeft om te breien op zondag en een ander dat op dezelfde Bijbelse gronden afwijst (nog los van het doel dat u er mee beoogt)? Paulus geeft ons een heldere richtlijn in dit en andere zaken. Bij alles wat we doen dienen we de eer van de Heere op het oog te hebben. Kortom, kunt u de Heere er voor danken als er een op zondag afgebreide sjaal voor u ligt? Behoort het tot het werk der barmhartigheid (dat kan indien u breidt of haakt voor de naaste)?

Tot slot, we gaan op Refoweb geen lijst met ge- en verboden maken voor de zondag. Met inachtneming van de richtlijnen van Gods Woord, zij een ieder hierin in zijn eigen gemoed verzekerd. Bovendien staan er al tal van antwoorden m.b.t. de zondagsrust online, ook van Ger. Gem.-predikanten: www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/zondag