De discipel zittend bij de schoot van Jezus

Ds. J. Kot / Geen reacties

25-06-2004, 00:00

Vraag

In Johannes 13 vers 21-24 staat:”Jezus deze dingen gezegd hebbende, werd ontroerd in den Geest, en betuigde en zeide: Voorwaar, voorwaar Ik zeg u, dat een van u lieden Mij zal verraden. De discipelen dan zagen op elkander, twijfelende van wie Hij dat zeide. En een van zijn discipelen was aanzittende in den schoot van Jezus, welken Jezus liefhad. Simon Petrus dan wenkte dezen, dat hij vragen zou, wie hij toch was van welken Hij dit zeide”. De discipel die aanzittend bij de schoot van Jezus zit, is dat niet Lazarus (Johannes)? En waarom vraagt Simon Petrus aan deze discipel wie de verrader is? Jezus kon dit toch alleen weten?


Antwoord

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom verondersteld wordt dat de discipel die Jezus liefheeft en vlak naast Jezus aanligt, Lazarus moet zijn. Ik vind daarvoor geen enkele aanwijzing. Integendeel. Johannes, de schrijver van dit evangelie is een bescheiden man en noemt daarom zijn naam niet. Maar dezelfde uitdrukking om aan te geven wie hij bedoelt, kom je in het vervolg van zijn evangelie nog viermaal tegen.

Wat de zaak zelf betreft, ik denk dat alle discipelen, als ze Jezus dit horen zeggen, verwonderd gekeken hebben. Trouwens, dat staat er ook. Wie zal dat zijn?  Zou Hij daar mij misschien mee bedoelen? En Petrus die meestal woordvoerder is, geeft hier Johannes een wenk -misschien door een vragenderwijze frons van het voorhoofd en een onopvallend knikje in Jezus richting- of hoe dan ook: vraag eens wie Hij bedoelt. Begrijpelijk toch, of niet? Want je zult maar tot kring behoren waar een verrader onder is. En Johannes die vlak naast Jezus aan tafel ligt en een bijzonder nauwe band met Jezus heeft, kan dat gemakkelijk doen. Hij behoeft alleen zijn hoofd maar wat te draaien om zacht die vraag te stellen. En hij doet dat ook. En dan is het antwoord van Jezus niet onduidelijk.

Maar ik zou zeggen: pak een Bijbelverklaarder, bijvoorbeeld Matthew Henry en lees. Daar staat alles uitvoeriger beschreven dan ik het in dit antwoord kan doen. Een heel nuttige bezigheid. Sterkte daarbij en zegen.

Dit artikel is beantwoord door

Ds. J. Kot

  • Geboortedatum:
    14-01-1928
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Status:
    Inactief
15 artikelen
Ds. J. Kot

Bijzonderheden:
Ds. J. Kot is op 06-04-2012 overleden.

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Afgelopen week ben ik door leden van de World Mission Society Church of God aangesproken. Van hen kreeg ik de vraag voorgelegd of ik wist wie God de moeder was. Aan de hand hiervan heb ik ruim 40 minu...
2 reacties
25-06-2012
Enkele jaren geleden heb ik een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Daarna heb ik (vanwege de financiën) geen kroon laten plaatsen en is mijn kies afgebrokkeld. Bij de tandarts die ik destijds had kree...
Geen reacties
25-06-2012
Ik (jonge vrouw, 38) heb een leuke gezellige hartsvriendin waarmee ik mezelf kan zijn. We doen veel samen en we kunnen alles delen. Ook op christelijke feestdagen zijn we bij elkaar. Nu heeft zij laat...
1 reactie
25-06-2019
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering