Uitverkiezing

Ds. A. Simons / 1 reactie

Vraag

Aan ds. Simons. "Geloof is 100 procent genade en 100 procent een daad van de mens en wat Hij beveelt dat geeft Hij", geeft een klein beetje antwoord op mijn vraag over de uitverkiezing. Is het dan toch zo dat iedereen zelf kan gaan beslissen God te dienen? De oorzaak is dus dat er mensen zijn die dat gewoon niet doen. Waarom wij wel en zij niet?

"Waarom hebt Gij mij verkoren? Waarom was 't op mij gemunt? Daar er duizend gaan verloren, die Gij geen ontferming gunt? Schoon Gij ruim zo grote zonden hebt in mij, als hun, gevonden? 'K weet geen reden uit te speuren, dan UW VRIJE WIL alleen?"

Deze vraag werd ook behandeld in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Volgens mij is dit geen vraag maar een bekentenis/belijdenis. Wat moet ik hier meer aan toevoegen? Soms zijn er geen antwoorden, maar aanbidding, verwondering en stil zijn. Zonder verkiezing was er geen zaligheid. Het is verkiezing, of door de werken: Romeinen 9:16. "Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar  des ontfermenden Gods. Maar Israel, die de wet der rechtvaardigheid zocht, is tot de wet der  rechtvaardigheid niet gekomen."  Waarom? Omdat zij die niet zochten uit het geloof, maar als uit de  werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots.

Wat moet ik hier nog aan toevoegen? Die het verdienen die krijgen het niet. Waarom niet? Omdat ze het niet verdienen kunnen? Ook, maar het gevolg is: zij hebben zich gestoten aan de genade, aan het Lam. Vandaar! Zo gaat het in het koninkrijk. Zij die slaaf zijn van de wet zijn, krijgen geen kinderbrood. Je kunt brood nu eenmaal niet verdienen, alleen maar krijgen.

Waarom moet het dan zo? Gods besluit... Rom. 8:34-36: "Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest? Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem weder vergolden worden? Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de  heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen."

Ds. A. Simons,
Vinkeveen

Lees meer artikelen over:

uitverkiezing
1 reactie
dijna61
Bij dit onderwerp doe ik maar weer de oproep: wie heeft mij gemaild en gevraagd om de preken over de uitverkiezing en de raad van God? Ik kan je nl. niets opsturen, want je mailadres klopt niet of je mailbox is vol. (Dat is het bericht wat ik elke keer terug krijg).
Op een andere manier kan ik je ook niet bereiken.