Weinig diepgaande gesprekken

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik heb het idee dat mijn vriend en ik langzaam uit elkaar aan het groeien zijn. Als we bij elkaar zijn zijn we moe en praten we weinig. We hebben de laatste tijd niet meer zulke diepgaande gesprekken. Als we elkaar niet zien, sturen we wel berichtjes naar elkaar, maar dat zijn alleen maar vragen over hoe gaat het en ben je moe? Enz. Hoe kunnen we weer naar elkaar toe groeien? Heeft iemand handige tips voor mij? Want ik wil mijn vriend niet kwijt. Ik hou zielsveel van hem.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, toch heb je de groei van jullie relatie zélf in de hand! Óf naar elkaar toe, óf uit elkaar. Bedenk wat jullie beiden leuk vinden om te gaan ondernemen en gá dat doen. Actief sport beoefenen of er naar kijken, muziek maken/beluisteren, een nieuwe stad/dorp/museum ontdekken, film kijken/boek lezen... Er zijn talloze mogelijkheden die naast het "iets samen doen" ook nieuwe gespreksstof kunnen opleveren, waarbij dan weer allerlei gevoelens opgeroepen worden.

Mijn tip is dan ook: ga aan het werk, wees creatief! Maak afspraken. Neem ieder je verantwoordelijkheid. Een relatie onderhouden gaat niet vanzelf, maar vraagt inzet van beide kanten!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

communicatie
3 reacties
AHHK76
* Lees samen een (diep)zinnig boek en praat er over...
* Gebruik hetzelfde dagboek en vertel elkaar wat je raakt, of wat je moeilijk vindt of niet begrijpt...
* Ga samen wandelen en probeer te vertellen wat je bezig houdt. Als je wandelt, gaat het vaak op een meer ontspannen manier, want je hoeft elkaar dan niet aan te kijken en het is niet erg als het even stil is.
Bambi
Je kunt toch gewoon zeggen wat je denkt of voelt, dan wordt het vanzelf diepzinnig, of niet.
Dat hoeft toch ook niet iedere keer.
Je moet ook niet van tevoren gaan bedenken waar je het over moet hebben. Dan ga je er veel te krampachtig mee om.
Stel je voor dat je in je huwelijk straks zo met elkaar moet leven. Dat je verwacht dat je iedere dag diepzinnige gesprekken moet voeren. Blijf gewoon jezelf en volg je gevoel. Ga met je vriend om zoals je met je beste vriendin zou doen. De ene keer voer je diepzinnige gesprekken, de andere keer heb je lol samen en de derde keer ben je gewoon bij elkaar en praat je niet.
Partners die in therapie gaan omdat ze niet meer met elkaar kunnen praten, moeten altijd eerst weer over koetjes en kalfjes met elkaar leren praten. Dus wat dat betreft zit je goed.
Niet te veel piekeren, want dan maak je problemen die er helemaal niet zijn.
EdW
"Als we bij elkaar zijn zijn we moe en praten we weinig." Dat zinnetje viel me op in je vraag, toen ik het las.

Aansluitend op de tips die mevr. Rots geeft, misschien kun je ook eens afspreken dat je elkaar ziet op een tijdstip dat jullie niet moe zijn.
Het is bijna zomervakantie, ga eens gezellig een dagje samen weg!

Als je elkaar een paar uurtjes ziet na een lange en vermoeide werkdag; en je bent beiden moe, is het logisch dat je geen zin meer hebt om diepgaande gesprekken te volgen.