Suggesties voor nieuwe HSV

drs. L. B. C. Boot / Geen reacties

Vraag

Aan de HSV-stichting. Ten eerste bedankt voor de HSV. Mijn vraag is dit: kunnen jullie de HSV ook niet zo uitgeven dat de woorden en citaten die Jezus zegt een kleur krijgen, zoals in veel Engelse bijbels in Amerika wordt gedaan. Nu las ik onlangs dat jullie dit gaan doen met die overdwarse Bijbel, maar kunnen jullie ook een versie maken hiervoor? Verder, kunnen jullie ook niet een HSV-NT maken voor evangelisatie? Er bestaat ook nog geen ebook (wel apps). Dit is toch niet zo heel moeilijk? Tot slot, zouden jullie niet iets kunnen doen met het volgende. Een NT maken, ongeveer het formaat van de Huisbijbel, en dan net zoals bij de SV-kanttekeningen, de commentaren van de Studiebijbel ernaast zetten. Als dat zou gebeuren, zou dat echt super zijn. Desnoods nog het OT toevoegen zonder commentaar. Ik heb het pas eens geprobeerd hoe dat zou passen, maar als je ongeveer het layout-principe gebruikt van de Bijbel met kanttekeningen, zou het NT met commentaar in het klein aan de zijkant, uitkomen op Huisbijbelformaat qua grote en dikte. Ik denk dat het een hele geliefde Bijbel zal worden! Misschien kunnen jullie dit samen bespreken met de mensen van de Studiebijbel.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vragen. Het is een hele opsomming! Fijn dat je de HSV waardeert. Ik zal de vragen puntsgewijs proberen te beantwoorden.

1. Uitgave met woorden en citaten van Jezus in kleur: Inderdaad hebben sommige Amerikaanse bijbeluitgaven de woorden van Jezus in kleur aangegeven. In Nederland is dat tot dusver alleen gebeurd in een bepaalde uitgave van Het Boek. Apart is wel dat naar dit type uitgaven in Nederland heel weinig vraag is. Technisch is het niet heel erg ingewikkeld om zoiets ook voor de HSV te maken, maar theologisch en exegetisch is het wel wat lastiger. Immers, in het Nieuwe Testament is het niet altijd duidelijk of het een uitspraak is van de Heere Jezus of van iemand anders. Theologisch sta je ook voor een lastige keuze: wat bijvoorbeeld te doen in het Oude Testament bij bepaalde Psalmen die Messiaans van toon zijn.

2. De overdwarse Bijbel: Eind mei is inderdaad de HSV in dwarsliggerformaat verschenen. Er is zelfs een speciaal lettertype voor ontworpen om de omvang zo klein mogelijk en de leesbaarheid zo groot mogelijk te houden. Een dwarsligger kun je overal makkelijk meenemen. De HSV Dwarsligger is de gewone HSV-tekst en heeft niet de uitspraken van de Heere Jezus in een andere kleur!

3. Een HSV-NT voor evangelisatie: Sinds vorig jaar is er een speciale uitgave van de HSV voor evangelisatiedoeleinden verschenen: De Levensbron. Dat is die uitgave met die waterval en daaromheen het groen van het bos. De Levensbron had vroeger de tekst van de Statenvertaling (Genesis, Psalmen en Nieuwe Testament) en bevat in de heruitgave de tekst van de HSV.

4. HSV in eBook: Het klopt dat de HSV nog niet in eBookvorm verschenen is, maar dat is -denk ik- een kwestie van tijd. Op dit moment zet Jongbloed helemaal in op de digitalisering van bijbels en studiebijbels. En daar hoort natuurlijk ook het eBook bij.

5. HSV met aantekeningen Studiebijbel NT: Het is de bedoeling dat volgend jaar een HSV Studiebijbel verschijnt. De aantekeningen en de inleidingen op de bijbelboeken zijn afkomstig van de Amerikaanse ESV Studybible. De hoofdredactie wordt gevormd door prof. M. J. Paul en prof. T. M. Hofman. Een idee om daarnaast nóg een aparte Studiebijbel uit te geven, maar dan met de aantekeningen van de Studiebijbel uit Veenendaal, is daarmee, schat ik in, niet haalbaar. Bovendien: als je een abonnement op de Studiebijbel (SBOT en SBNT) hebt, staat de HSV ook tussen de vertalingen en, met de verschijning van de HSV Studiebijbel bij leven en welzijn in 2014 heb je een handzaam en verantwoord commentaar op de hele Bijbel!

Met vriendelijke groet,
Ds. L. B. C. Boot

Lees meer artikelen over:

Herziene Statenvertaling (HSV)