Op dit moment heb ik een moeilijke tijd. Dan word ik vaak aangevallen met de ged...

drs. G. Nieuwenhuis / Geen reacties

Vraag

Op dit moment heb ik een moeilijke tijd. Dan word ik vaak aangevallen met de gedachte: wat is nu groter, je schuld voor God of je verdriet over het tijdelijke? Dan kom ik hier niet uit. En voel ik me moedeloos; dat het bij mij dus niets is.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Aangezien ik niet weet in wat voor verdrietige omstandigheden je verkeert maar wel tegelijk proef dat je worstelt met de vraag of er iets van het werk van God in je leven is zal ik mijn antwoord daarop afstemmen.

Wat je verdriet over het tijdelijke betreft: God aanschouwt de moeite en verdriet opdat wij het in Zijn hand zouden geven. Er is geen verdriet te klein of te groot voor Hem dat we dat niet tegen Hem zouden mogen vertellen. De vraag die ik bij je proef is of het verdriet dat je hebt ook een verdriet is over de zonde of alleen maar over tijdelijke zaken. In de Bijbel wordt gesproken over een droefheid naar God die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt tegenover de droefheid van de wereld die de dood werkt ( 2 Kor. 7 vers 10). Ik adviseer je om de kanttekeningen bij dit vers er nauwkeurig op na te lezen. Daar staat ondermeer dat de  droefheid naar God een droefheid is die van God afkomstig en door Hem is gewerkt en naar Hem doet verlangen. Zodra de Heere ook maar iets van Zijn liefde in het hart uitstort komt er een verlangen naar de Heere. Je gaat dan zien hoe goed de Heere altijd voor je is geweest ondanks al jouw zonden, ontrouw en schuld. Je kunt God niet meer missen. Je gaat ook zien dat de Heere niet alleen rechtvaardig en heilig maar ook een goedertieren God is en dat geeft weer uitzien naar en hoop op vergeving door de Heere Jezus Christus. De droefheid naar de wereld is verdriet om het verlies van alleen maar wereldse zaken soms gemengd met angst voor Gods straf over de verkeerde dingen die je hebt gedaan er gaat geen liefde mee gepaard.

Het gaat erom of  de schuld die je ervaart je brengt aan de voeten van de Heere, zolang dat niet zo is is niet te zeggen of het de droefheid is die God werkt.

Tot Hem vluchten die bij zichzelf niets meer kunnen vinden wat hen voor God acceptabel maakt. Hoe meer je dat gaat zien hoe meer er het verlangen komt om te vluchten tot de Heere Jezus om Hem zo te mogen kennen als je persoonlijke Zaligmaker. Moede kom ik, arm en naakt tot de God Die zalig maakt.

Ik hoop je zo enigszins geholpen te hebben bij het vinden van een antwoord op de vraag of het nu wel of niet  'iets' bij jou is. De Heere kent je het beste en wil jou door Zijn Woord ook heel persoonlijk antwoord geven op je vraag.

Met hartelijke groeten,
G. Nieuwenhuis

drs. G. Nieuwenhuis

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Bodegraven
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Oud-algemeen secretaris Zending Gereformeerde Gemeenten.

    Dhr. Nieuwenhuis is op 2 februari 2022 overleden.