Schoppen tegen de uitverkiezing

Redactie Refoweb / 10 reacties

Vraag

Een tijdje geleden heb ik aan iemand gevraagd of God zo is dat Hij de ene wel uitkiest en de andere niet. Ik krijg altijd het idee dat je blij moet zijn dat je uitverkoren bent als je tot geloof bent gekomen en als je dat niet bent, is dat je eigen schuld ondanks dat je er niks aan kan doen. Ik was iemand die tegen de uitverkiezing aan zat te schoppen en dat doen kinderen van God niet, terwijl ik alleen maar het idee heb dat we door de 'uitverkiezing' God oneerlijk maken. Ik probeer uit te leggen wat ik bedoel: Uiteindelijk heeft God alles al klaarliggen voor een gedeelte van alle mensen. Die heeft God doen laten horen dat ze geroepen worden -en geholpen- met tot Hem komen. Alle andere mensen die dit niet hebben, krijgen toch zelf de schuld dat ze niet tot Hem gekomen zijn. Is dit dan omdat God ze niet goed genoeg heeft laten beseffen dat Hij ze als Zijn kind wil hebben, of zijn al die uiteindelijk niet-uitverkorenen zo vaak in hun leven bewust tegen God ingegaan dat ze daar echt zelf die keuze voor hebben gemaakt? Of is dat omdat een mens nou eenmaal niets kan doen, doordat hij in Adam verloren ligt? Het klopt toch niet dat ze verloren gaan doordat de mensen het niet zelf kunnen, want daar wil God ze wel mee helpen. Dat vind ik niet de reden dat ze uiteindelijk verloren gaan. Ik dacht vroeger wel altijd dat je maar geluk moest hebben dat God je bekeerde. Je bent van nature een vijand van God. Toch moet ik het van God goed vinden dat Hij een deel van de mensen verloren laat gaan. Er staat in Rom 9:18-19: "Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil. Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij [dan] nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?" Ik zie dit als: Wat klaagt Hij dat we niet willen? Hij wil toch zelf niet? Als ik dit lees dan denk ik: Zo is God toch zeker niet? Het kan toch niet zijn dat God tegen de mensen aan de hemelpoort straks zegt: jou wilde ik wel en jou niet? De schuld ligt bij de mens, maar waarom geeft God niet iedereen de wil om tot Hem terug te keren, want die wil komt alleen maar bij God vandaan. Soms snap ik degenen niet die zeggen dat ze blij zijn dat er een verkiezing is. Natuurlijk ben je blij dat jij net diegene bent, maar die anderen dan? Je gelooft toch niet dat God zo gemeen is dat Hij jouw collega de wil om in Hem te geloven niet wil geven? Voor mijn gevoel kan diegene er niets aan doen dat hij niet wil. Dan is het toch niet dat ik schop tegen die verkiezing? Ik wil juist een God die eerlijk is en iedereen de wil geeft: of iedereen behouden, of iedereen verloren laten gaan (naar recht). Hoe kan ik nu God wel gewoon als eerlijk gaan zien?

Antwoord

Zie voor alle antwoorden op je vragen onderstaande urls:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/2661

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20068

10 reacties
marlies123
Beste vraagsteller..
Ik begrijp goed dat het een moeilijk onderwerp is voor je! En ook wel dat je erachter wil komen hoe God dit nu precies bedoeld heeft, maar pas wel goed op dat je niet vast loopt hierin! Wij als mensen zullen toch nooit hier uit komen waarom God dit van eeuwigheid besloten heeft.

Ik had een boekje over dit onderwerp gelezen van Ds A. Schot over de Dordtse Leerregels van de Goddelijke verkiezing en verwerping. Die vond ik wel duidelijk uitgelegd hierover.
Ik las hier ook een stukje in over de tekst uit Rom 9 die jij noemde in je vraag:

Het hoofdstuk uit de Romeinenbrief waarin Paulus zegt: wat klaagt Hij dan nog? (Rom.9:19). Dat is een tegenwerping van ons als mensen. God heeft een besluit genomen. God heeft verkoren en verworpen, en dan zullen jullie zeker zeggen, zegt Paulus: Wat klaagt de Heere dan nog? Dan is zijn antwoord: Wie zijt gij, die tegen God antwoord? (v. 20 ). Dan komt ook Paulus in het stukje van de rechteloosheid terecht, als hij zegt: of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit dezelfde klomp te maken het ene vat ter ere, en het andere ter onere ( v. 21 ). Nooit worden de verkiezing en verwerping iets waarvoor wij kunnen buigen, als wij niet de val in Adam hebben leren kennen.
maria
Lees eens het stukje uit het RD van woensdag 19 juni op pagina 3.
De titel is :"Als we met de uitverkiezing beginnen lopen we vast."
Een verhelderend stukje.
matthew
Door de vraagsteller:
Hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik er van overtuigd wordt dat het zo is dat God aan de mensen na de zondeval zelf in staat stelt om terug te kunnen gaan naar God. God zegt : Gij hebt niet gewild dat Ik Koning over u zou zijn. En: hoe menig maal heb ik u bijeen willen vergaderen maar gij hebt niet gewild. God heeft een oplossing bedacht om alle mensen te redden en niet slechts een paar. Het is niet straks: Ik heb u een vat gemaakt tot oneer en die ander tot eer van Mij. God doet dan alleen maar waar ze zelf voor hebben gekozen. God had een oplossing bedacht voor iedereen. Hij heeft ons verstand, oren, handen en voeten gegeven om terug te gaan. Helaas kan ik niet buigen op de manier van: God u mag doen met mij wat U wilt want ik lig verloren. Maar heb eerder verdriet over degene die niet willen maar wel kunnen ingaan. En of ik dan de val in Adam heb beleeft op de manier van annelies, dat denk ik niet want het lijkt alsof ik dan als ik dat beleeft heb dan zal gaan zeggen: God U mag het Zelf weten. Ik denk dat het wel zo is dat ik zal blijven denken: jij kan geen echt kind van God zijn want je laat God niet vrij in Zijn verkiezing/verwerping en hebt daar nog niet onder leren buigen. Niet omdat jij dat zegt annelies maar omdat dat al jaren door mijn hoofd maalt.
Helaas kan ik geen RD lezen want die heb ik niet. Maar ik vermoed dat het gaat over dat je op de roeping in moet gaan. Bedankt voor de reacties: gr. de vraagsteller MHW
Spatie
@Matthew.
www.rd.nl
links kerk en religie aanklikken. Naar beneden scrollen, dan zie vanzelf de kop: Ds. Joppe: Wie met verkiezing begint loopt vast
dijna61
Nu deze vraag weer over de uitverkiezing gaat wil ik graag van de gelegenheid gebruikmaken.
Tot tweemaal toe heeft iemand mij recentelijk gemaild en gevraagd of ik de preken waarover ik in een eerdere reactie sprak naar hem op wil sturen. Ik heb dit meerdere malen geprobeerd, maar het lukt niet!
Elke keer krijg ik de mail onmiddelijk terug en staat dan onder meer bij dat je mailbox vol is.
Hopelijk lees je dit en kan ik je op deze manier nog bereiken en kun je mij alsnog een juist mailadres geven.
Johannes3vers16
Beste vraagsteller, download het boekje "Ben ik wel uitverkoren" via de site van http://benikweluitverkoren.nl/
En God zelf geeft je antwoorden, want ze laten alleen Hem aan Het Woord!
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo Vraagsteller,

In Romeinen 9 gaat het over het volk Israel dat werd verworpen omdat ze door de wet gered wilden worden (zie vers 30-32) en niet over een willekeurige keus van God. Degene die de vraag stelt in vers 19 heeft geen goede houding. Hij wil niet begrijpen dat God diegene verhardt die God afwijst. Paulus vermaant hem dan ook scherp in vers 20 en legt aan het einde van het hoofdstuk uit waarom de meeste Joden niet worden gered. Niet omdat God ze niet wil, maar omdat ze zich God niet willen onderwerpen (Rom 10:3)

Het is belangrijk om vast te houden dat in 1 Tim 2 staat: God, onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.

God wil dat alle mensen zalig worden! Waarom worden dan niet alle mensen zalig?
Ik communiceer er ook graag per email over: emaildfj1@gmail.com
matthew
reactie vraagstelster:
Allereerst aan Dijna61: Ik ben niet degene wie u zoekt, Ik heb nog niet eerder een vraag gesteld over dit onderwerp. Maar ik vind op zich ook wel goed om eens te horen wat dat zijn voor preken.
famheijns@solcon.nl

Verder aan emaildfj1atgmailpuntcom: bedankt, wordt wel iets duidelijker. Toch vraag ik me nog wel af hoe dat zit met die laatste vraag die je opschrijft. Is het nu Gods vrijmacht of de mens zijn onwil, en dan bedoel ik de onwil na de roeping van God en niet dat je automatisch niets meer met God te maken wilt hebben. Dat vind ik dan weer God de schuld geven: de mens wil van nature niet, dus als God de mensen in de wereld niet willende maakt hebben die er niets aan kunnen doen.
God zorgt er toch dan ook voor dat iedereen dan kan en hoort? Ik vind dat soms wel eens moeilijk als mensen nooit iets van God hebben gehoord, hebben niet alle mensen recht om terug te kunnen komen. U mag me wel mailen hoor, en anders mail ik wel als ik tijd heb.
famheijns@solcon.nl
marlies123
@matthew..
Vind je het goed als ik je ook nog een mailtje stuur hierover?
Hoe jij het beschrijft in je vraag heb ik ook zo lang vreselijk last van gehad, maar gelukkig nu niet meer.
groeten Marlies
matthew
Ja is goed. groet de vraagstelster.